نادرست - July 15, 2021

صحت عامه: واکسین “جانسون” مصئون، تایید شدۀ سازمان صحی جهان و قابل تطبیق است

کابل (پژواک،۲۳ سرطان ۱۴۰۰): وزارت صحت عامه، گزارش­های منتشره مبنی براینکه واکسین “جانسون” ساخت امریکا، در نزد گیرندگان باعث اختلال عصبی می گردد، را رد کرده می گوید که این واکسین، تاییدی و مجوز قانونی را از سازمان صحی جهان دریافت کرده است و قابل تشویش نیست.

شایعات:

رسانه های داخلی و بین المللی، دیروز ۲۲ سرطان گزارشی را مبنی بر اینکه  “واکسین جانسون، نزد گیرندگان پس از شش هفته باعث ایجاد اختلال روانی می گردد” را نشر کرده اند.

روزنامه هشت صبح نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده است که طبق اطلاعات سازمان غذا و داروی امریکا، خطر ابتلا به بیماری نادر عصبی، شش هفته پس از تطبیق واکسین جانسون – جانسون وجود دارد.

هشت صبح، با ذکر این‌که طبق این گزارش، خطر ابتلا به این اختلال عصبی خیلی کم است، می‌گوید که به گفتۀ این اداره، ضعف، احساس گزگز(خواب بُردگی اعضا)، مشکل در راه رفتن، مشکل در حرکات صورت، از علایم این اختلال عصبی است.

بر اساس این گزارش، ۹۵ مورد جدی اختلال ناشی از تطبیق این واکسین در امریکا  تثبیت گردیده که نیاز به بستری داشته اند و ازاین میان، یک مورد مرگ نیز به ثبت رسیده است.

به نقل از روزنامه، همچنان شرکت جانسون – جانسون، در بیانیه‌ای گفته است که در مورد اختلال ناشی از این واکسین، با تیم‌های نظارتی در حال مذاکره است.

آریانا نیوز، در صفحه تویترش همچنان نگاشته است که سازمان غذا و داروی امریكا (FDA)، در نامه‌ا‌ی به شرکت جانسون گفته است که احتمال ابتلا به این سندروم (آثار وعلایم) پس از واکسین وجود دارد.

سازمان غذا و داروی امریكا (FDA) گفته است، در صورتی‌که واکسین مذکورعلائم ضعف، مشکل در راه رفتن و یا مشکل حرکات صورت را دارد، باید به دنبال مراقبت‌هایی بود.

حقیقت یابی:

وزارت صحت عامه می‌گوید تمامی واکسین‌های کرونا که مجوز قانونی خود را از سازمان صحی جهان دریافت کرده، مفید مصئون و قابل تطبیق استند.

عثمان طاهری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت آنعده واکسین‌هایی که تائیدی سازمان صحی جهان را دارد، هیچ مشکلی ندارد و مردم تشویش نکنند.

وی، با ذکر این‌که واکسین جانسون، از جمله واکسین‌هایی است که تائیدی و مجوز قانونی را از سازمان صحی جهان دریافت کرده است گفت: “اصلا قابل تشویش نیست.”

به گفتۀ وی، مطلبی که از سوی سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) منتشر شده، تاکنون از سوی سازمان صحی جهان تائید نشده است.

او تصریح کرد: “بصورت عموم همه ادویه‌جات و واکسین‌ها یک سلسله اعراض جانبی از جمله تب، جان‌دردی، کسالت و دل‌بدی می‌داشته باشد؛ اما به زودترین فرصت برطرف می‌شود، برای همیش نبوده و قابل نگرانی نیست.”

به گفتۀ وی، واکسین جانسون تاحال هیچ‌گونه تاثیر منفی بالای مردم نگذاشته و با گذشت هر روز علاقه‌مندی مردم بیش‌تر شده و به مراکز بیش‌تر مراجعه می‌کند.

قابل ذکر است که پیش از این نیز برخى کاربران فيسبوک و داکتران، استفاده از واکسين را خطرناک دانسته و گفته بودند که باعث وخيم شدن وضعيت صحى و حتا سبب مرگ برخی‌ها گرديده است؛ اما وزارت صحت عامه، آن سخنان را شايعه دانسته و گفته بود که واکسین کرونا، هيچ نوع ضرر جانبى ندارد.

واکسیناسیون، راهی برای آموزش به سیستم ایمنی بدن است که چگونه یک عامل خارجی را شناسایی کند و از بین ببرد.

واکسین‌ها معمولاً به صورت تزریقی مصرف می‌شوند و بیش‌تر واکسین‌ها شامل دو بخش هستند که بخش اول، آنتی ژن یا عامل بیماری زا است که بدن باید یاد بگیرد آن رابشناسد و بخش دوم واکسین، داروی کمکی است که به بدن هشدار می‌دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

با این حال، برخی عوامل بیماری، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث بیماری جدی شوند و عوامل بیماری زایی که به احتمال زیاد باعث ایجاد بیماری می‌شوند، مواردی هستند که اکثراً بدن آن ها را شناسایی نمی‌کند.

در مجموع تشنج، خستگی، ضعف عضلانی، اختلالات خواب، از دست دادن حافظه، درجه پایین یا تب بالا، درد، سرخی یا توَرُّم در محل تزریق، کاهش شنوایی و یا از دست دادن آن و فلج کامل عضلات در ناحیه خاصی از بدن، از جمله عوارض کُلی تطبیق واکسین بالای افراد گفته شده است.

در عین حال داکتر کاوان، میرهادی (Dr Kawan Mirhadi)، که خودش را «کارشناس ارشد در ویروس شناسی» معرفی کرده، در صفحه تویترش نوشته است که واکسین کرونا نه تنها از مرگ و میر جلوگیری می‌کند، بلکه از کووید طولانی نیز جلوگیری می‌ نماید.

وی در ادامه نوشته است: “تحقیقات جدید نشان میدهد که تقریبا ازمیان ۳ نفر، یک تن علائم نورولوژیک یا اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب داشته باشد.”

این درحالی است که ایالات متحدۀ امریکا، اخیراً سه میلیون دوز واکسین جانسون – جانسون را برای افغانستان کمک کرده و از روز شنبه ۱۹ سرطان سال روان تطبیق آن برای شهروندان کشور به شمول معلمین و استادان پوهنتون ها آغاز گردیده است.

 

نتیجه گیری: گزارش های منتشره مبنی بر اینکه واکسین “جانسون- جانسون “برای گیرنده ها خطر ایجاد اختلال عصبی را دارد، از سوی وزارت صحت عامه رد شد.

حکم: واکسین جانسون – جانسون ساخت امریکا، تایید شدۀ سازمان صحی جهان است، مصئون و قابل تطبیق می باشد.

عزیر الله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 8747

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…