خبرها - March 6, 2024

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا.ا برای دریافت پول‌های کمکی دست به ایجاد مؤسسات جعلی زده، اما ا.ا نیز این ادعا را رد کرده‌ و برخی مقام‌های امریکایی نیز گفته‌اند که از پول‌های کمکی با جدیت نظارت می‌شود.

براساس گزارش‌ها مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس ایالات متحدۀ امریکا در جریان یک نشست استماعیه گفته‌است که «طالبان» برای دریافت پول‌های کمکی دست به ایجاد «موسسات جعلی» زده و افراد خود را در ادارات ملل متحد جابه‌جا می‌‌کنند.

او گفته‌است: «طالبان بیش از هر وقت دیگر از پول‌های مالیه‌ دهنده‌گان امریکایی سود می‌برند.»

این عضو کانگرس همچنان مدعی شده‌است که حکومت سرپرست افغانستان از سازمان‌های غیرحکومتی پول می‌خواهند.

حقیقت‌یابی:

مقام‌های امریکایی که از کمک‌ها به افغانستان نظارت می‌کنند، در نشست یادشده استماعیهٔ «ارزیابی پالیسی افغانستان ادارهٔ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، پس از خروج» به قانونگذاران امریکایی گفته‌اند که از کمک‌ها با شدت تمام نظارت صورت می‌گیرد تا حکومت سرپرست افغانستان نتواند از آن منفعت ببرد.

از سویی‌هم، مایکل شفر معاون اداری بخش آسیای ملل متحد برای انکشاف بین‌المللی گفته است: «ما در برابر تلاش‌ها برای انحراف و مداخله در تحویل‌دهی معاونت‌ها فوق‌العاده مراقب هستیم. ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی منحیث ناظر دالر‌های مالیه دهنده‌گان امریکایی وظیفهٔ خود را فوق‌العاده جدی می‌گیرد.»

همچنان، عبداللطیف نظری معین مسلکی وزارت اقتصاد در مورد ادعای مایکل مک‌کال امروز (۲۴جدی) به آژانس خبری پژواک گفت که امارت اسلامی هیچ‌ نوع مداخله در روند فعالیت‌های نهاد‌های کمک‌رسان بین‌المللی ندارد.

وی افزود: «سیاست ما همکاری و ایجاد تسهیلات برای نهادهای مددرسان است، ما تلاش می‌کنیم که فعالیت‌های موسسات ملی و بین‌المللی به شفافیت تداوم پیدا کند و کمک‌های بشردوستانه در اختیار افراد مستحق قرار بگیرد. ایجاد نهادهای جعلی را که در برخی گزارش‌ها منتشر شده‌است ما شدیدا رد می‌کنیم، هیچ نوع مداخله در امور نهاد‌های امدادی نداریم و امارت اسلامی افراد خود را هم در اداره‌های ملل متحد جابه‌جا نکرده‌است، ما می‌خواهیم که فقط از روند کمک‌ها نظارت داشته باشیم تا به صورت عادلانه در اختیار افراد مستحق و نیازمند قرار بگیرد.»

او می‌گوید که سیاست امارت اسلامی، همکاری و تعامل مثبت با نهادهای ملی و بین‌المللی ‎می‌باشد.

نتیجه:

مایکل مک‌کال ثبوت برای ادعایی که نموده ارایه نکرده‌است، برخی مقام‌های امریکایی نظارت‌کننده از کمک‌ها به افغانستان گفته‌اند که با شدت تمام نظارت صورت می‌گیرد تا حکومت سرپرست افغانستان نتواند از آن منفعت ببرد.

همچنان، وزارت اقتصاد افغانستان – که مؤسسات غیردولتی در آن ثبت می‌شود- نیز با رد ادعای مایکل مک‌کال گفته است که امارت اسلامی هیچ نوع مداخله در امور نهاد‌های امدادی ندارد و افراد خود را هم در اداره‌های ملل متحد جابه‌جا نکرده‌است.

حکم: سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد موسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است.

Hits: 379

Check Also

شایعۀ بازداشت دوستم از سوی پولیس انترپول در ترکیه نادرست است

کابل (پژواک، ۳۰ قوس ۱۴۰۲): برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که پولیس انترپول، عبدالر…