معافیت دایمی پس از یکبار ابتلا به کرونا و تزریق واکسین آن، واقعیت ندارد

کابل (پژواک،۲۷سرطان۱۴۰۰): آگاهان طب و وزارت صحت عامه، گزارش‌هایی مبنی براین‌که “مصابیت به کرونا و دریافت یک دوز واکسین”، تا آخر عمر از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند، را رد کرده و می‌گویند که این گفته‌ها اساس علمی ندارد و تا کنون سازمان صحی جهان، آن را تایید نکرده است.

شایعات:

داکتر اسد ژرفبین حبیبی متخصص امراض داخلۀ عمومی و گرده در کشور هالند، در یک نوارتصویری گفته است که تحقیقات تازه در امریکا نشان می‌دهد که مصاب شدن به کرونا و گرفتن یک دوز واکسین، ممکن است تا آخر عمر از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند.

وی افزود کسانی ‌که یک ‌بار به کرونا مصاب شده باشند و یک دوز واکسین بگیرند، امکان دارد که برای سال‌های طولانی و حتا تمام عمر در برابر کرونا «انتی‌بادی» داشته و ممکن است هیچ‌گاهی به کرونا مصاب نشوند.

موصوف در ادامه گفته است، این عملکرد به کسانی‌که به کرونا مصاب نشده اند؛ اما دوبار واکسین کرونا دریافت کرده باشند، صد درصد صدق نمی‌کند.

داکترحبیبی، با اشاره به پیامدهای بعدی کرونا، افزوده است  که کرویات سرخ و سفید خون، در اثر مصاب شدن به کرونا تغییرمی‌کند که حتا باعث لخته شدن خون و حتا مرگ می گردد.

خبرگزاری “ایرنا”ی ایران نیز گزارشی را تحت عنوان «احتمال ماندگاری آنتی‌بادی‌های کرونا در بدن تا آخر عمر» به نشر رسانده است.

این خبرگزاری به نقل از روزنامه دیل میل، نوشته است که نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند، آنتی‌بادی موجود در بدن آنها می‌تواند تا یک سال یا حتا تا پایان عمرشان از آنها در برابر این بیماری محافظت کند.

حقیقت‌یابی:

داکتر بازمحمد شیرزاد مشاور پیشین وزارت صحت کشور، به پژواک گفت که سازمان صحی جهان، در مورد معافیت دایمی پس از ابتلا به کرونا و گرفتن واکسین آن، تا کنون اظهار نظر نکرده است.

وی، افزود که تطبیق واکسین کرونا، در سپتمبر ۲۰۲۰ سال میلادی شروع شده است؛ اما از آن‌زمان تاحال، کدام پیش‌بینی ای در خصوص معافیت دایمی پس از مصابیت و یا گرفتن واکسین، نشده و این گفته‌ها اساس علمی ندارد.

موصوف، اظهارنظر در مورد این‌که افراد، پس از مصابیت به کرونا و گرفتن یک دوز واکسین، امکان دارد که معافیت دایمی در برابر کرونا حاصل کند، را نظر شخصی افراد دانسته و گفت: «شاهد مصابیت دوباره اشخاص به کرونا، بعد از اخذ واکسین و بعد از یک مصابیت قبلی نیز بوده ایم.»

او تصریح کرد که در حال حاضر، افزون بر این‌که مدارک و شواهد ستندرد در مورد معافیت دایمی پس از ابتلا به کرونا و گرفتن واکسین موجود نیست، بلکه این موضوع  تاکنون توسط سازمان صحی جهانی، مرکز امراض ساری امریکا و یا نهادهای معتبر بین المللی نیز تایید نشده است.

در عین حال داکتر حشمت‌ الله فیضی، موظف در بخش مراقبت‌های جدی یا (ICU) شفاخانۀ افغان – جاپان، با رد این گزارش به پژواک گفت یک تعداد مریضانی داشته اند که در هرسه موج کرونا نتیجه آزمایش شان مثبت بوده و حتی واکسین نیز دریافت کرده بودند.

وی، مصاب شدن افراد را در سه موج کرونا، تغییر نوع کرونا عنوان کرد و گفت که ممکن است دلیل مصاب شدن این عده افراد، به نوع اول، دوم و سوم کرونا باشد.

موصوف درادامۀ صحبت هایش افزود این خود نشان می‌دهد که معافیتی که پس از بیماری کرونا و اخذ واکسین کرونا، به شخص پیدا می‌‎شود، دوامدار نیست و به تمام انواع کرونا موثر نبوده و شخص را معافیت دایمی نمی‌دهد.

قابل ذکر است که ویروس کرونا، در هرموج نوعیتش را تغییر می‌دهد که تغییر آن در چندین موج گذشته به مشاهده رسیده است.

داکترعثمان طاهری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت کسانی هم هستند که بیش از یک‌ بار به بیماری کرونا مصاب شده اند؛ اما کدام ارقامی ارائه نکرد.

وی با بیان اینکه پس از سپری کردن بیماری کرونا و تزریق واکسین کرونا، در بدن انسان انتی بادی تولید و تا مدتی باقی می‌ماند، افزود: “ممکن آنتی‌بادی تولید شده، مدت شش ماه یا حدود یک‌سال در بدن شخص باقی بماند و مصئونیت در برابر این بیماری پیدا کند.”

موصوف، با اشاره به این‎که گویا اشخاص پس از مصاب شدن به کرونا و گرفتن یک دوز واکسین، ممکن تا آخرعمر به بیماری کرونا مبتلا نشوند، گفت که مطلب یاد شده، تاکنون توسط سازمان صحی جهان، تایید نشده است.

قابل ذکر است تحقیقات گذشته نشان داده که آنتی‌بادی‌هایی که در بدن هنگام آلوده شدن به ویروس کرونا تشکیل می گردد، احتمالاً تا حداقل ۶ ماه پس از بهبودی از بیماری کرونا در داخل بدن باقی بماند.

واکسین کرونا راهی برای آموزش به سیستم ایمنی بدن است که چگونه یک عامل خارجی را شناسایی کند و از بین ببرد.

واکسین‌ها معمولاً به صورت تزریقی مصرف می‌شوند و بیش‌تر واکسین‌ها شامل دو بخش هستند که بخش اول، آنتی ژن یا عامل بیماری زا است که بدن باید یاد بگیرد که آن را بشناسد و بخش دوم واکسین، داروی کمکی است که به بدن هشدار می‌دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

ادعا: پس از مصاب شدن به کرونا و گرفتن یک دوز واکسین، تا آخر عمر از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری: گزارش‌هایی که گویا پس از مصاب شدن به کرونا و گرفتن یک دوز واکسین، تا آخر عمر از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند، اساس علمی ندارد و سازمان صحی جهان آن را تایید نکرده است.

عزیزالله همدرد

 


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 8517

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…