نادرست - July 12, 2021

گزارش در مورد مسدود بودن قونسلگری هند در کندهار نادرست است

کندهار (پژواک، ۲۰ سرطان ۱۴۰۰): برخی رسانه ها خبر داده اند که قونسلگری هند در ولایت کندهار مسدود شده؛ اما وزارت امور داخلۀ هند می گوید که قونسلگری بسته نشده؛ بله تنها بخاطر ملحوظات امنیتی، دیپلماتان آن خارج شده اند؛ اما کارمندان محلی آن فعالیت می کنند.

ادعا: اکثر رسانه های هند گزارش داده اند که هندوستان از اثر درگیری ها در شهر کندهار، تمام دیپلماتان خود را از این ولایت خارج کرده و قونسلگری را بسته است.

حقیقت یابی:

پس از سقوط چند ولسوالی ولایت کندهار، طالبان وارد حوزۀ هفتم امنیتی شهر کندهار شده و از چند روز گذشته بدینسو در آنجا درگیری جریان دارد، که از اثر آن ده ها فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

بهیر احمد سخنگوی والی کندهار، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که پس از درگیری در حوزۀ هفتم شهر کندهار، مسئولان قونسلگری هند با والی ملاقات کردند و نگرانی های امنیتی شانرا شریک ساختند.

وی افزود که والی برای آنها از تامین امنیت کامل اطمینان داد. قونسلگری تاهنوز بسته نشده است و سر از امروز، به فعالیت های خود ادامه می دهد.

از سوی دیگر، در خبرنامۀ وزارت خارجۀ هند آمده است که آنها حالات امنیتی افغانستان را از نزدیک نظارت می کنند؛ بخاطری که امنیت دیپلماتان و کارمندان، برای شان اولویت دارد.

منبع افزوده است: “قونسلگری ما در ولایت کندهار بسته نشده است؛ اما از اثر درگیری ها در شهر، دیپلماتان هندی و کارمندان، موقتاً به خانه های شان انتقال داده شده اند.”

وزارت امور خارجۀ هندوستان گفته است که تا بهبود حالات؛ این اقدامات موقت است، در قونسلگری کندهار تمام امور از سوی کارمندان محلی به پیش برده می شود.

در خبرنامه آمده است که روند توزیع ویزه به مردم کندهار، در سفارت هند در کابل به پیش برده می شود.

از سوی دیگر، رسانه های هندی گزارش داده اند که ۵۰ دیپلمات و کارمند هندی، از قونسلگری هند در کندهار، در یک هواپیمای خاص به کشور شان انتقال داده شده اند.

این در حالیست که بر اساس معلومات محلی، قونسلگری هند در ولایات ننگرهار، بلخ و هرات تاهنوز فعالیت دارد.

نتیجه: بخشی از گزارش رسانه های هندی که گویا قونسلگری هند در ولایت کندهار بسته شده، نادرست است؛ اما گزارش خروج دیپلماتان هندی از این ولایت حقیقت دارد.

حکم: گزارش در مورد مسدود بودن قونسلگری هند در کندهار نادرست است؛ اما دیپلماتان هندی از آن خارج شده اند.

Hits: 8668

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…