هشدار محب به اسماعیل خان به هدف جلوگیری از حمله بر طالبان، اساس ندارد

کابل (پژواک، ۲۱ سرطان ۱۴۰۰): شایعه ای که گویا حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی کشور، از محمد اسماعیل خان یک تن از شخصیت های جهادی در هرات، خواسته است که در مقابل طالبان ایستادگی نکند، نادرست می باشد.

ادعا:

ولسوالی های هرات را اخیراً طالبان تحت کنترول درآورده و از دو روز به این سو، در بخش های از شهر هرات نیز جنگ میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارد.

بر بنیاد یک گزارش، محمد اسماعیل خان عضو جمعیت اسلامی و یک تن از قوماندانان مشهور جهادی، در هجدهم سرطان در بین هوادارانش در هرات گفت: “تا شام امروز نیروهای حرکت مقاومت مردمی حوزه جنوبغرب، به جبهات جنگ در کنار نیروهای امنیتی قرار خواهند گرفت و وضعیت امنیتی نیز تغییر خواهد کرد. از نیروهای امنیتی می خواهم که دست از مقاومت برندارند و نیروهای حرکت مقاومت مردمی حوزه جنوبغرب، در کنار شان ایستاده اند.”

پس از آن، یک متن در صفحات اجتماعی دست به دست می شود که گویا اسماعیل خان در تماس با صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی گفته است که حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، به وی هشدار داده است که بالای طالبان حمله نکند.

در ادامه این متن که منبع آن «ق امیری» ذکر شده، آمده است: “چونکه در توافق بین حکومت و طالبان توافق صورت گرفته است که هفتاد فیصد جغرافیای افغانستان را به طالبان واگذار کنیم تا این خونریزی و این جنگ خونین چهل سالۀ داخلی خاتمه یابد… توافق شده است که اگر طالبان از ولسوالی ها بالای مراکز و شهرهای بزرگ حمله کنند. حکومت موظف است که آنها را بطور جدی سرکوب نماید… حکومت باید جلو دخالت احزاب را بگیرد که علیه طالبان قد علم نکنند. بدون دخالت هیچ گروهی و یا سران احزاب، حق مداخله در زمان  تسلیم دهی را ندارند.”

در این متن طویل، همچنان به نقل از اسماعیل خان آمده است: “من برای حمدالله محب گفتم اول اینکه شما بی خود کردید که بدون مشورۀ سران و تمام احزاب سیاسی و مردم، چنین بازی یا موافقتنامه ای با پاکستان و طالبان امضأ کرده اید. اگر مردم علیه طالبان قیام کنند و پلان برنامه های شما بر هم بخورد، میدانید چه فاجعه‌ای به بار می آید؛ در قدم دوم بنده نه دیگر به طالب اجازه میدهم که جغرافیای ولایت هرات را ناامن بسازد و اشغال کنند و نه برای حکومت اجازه میدهم که چنین بازی های ننگین را بالای مردم مان انجام بدهند. اگر بیشتر از این حکومت در کار من دخالت کند، بنده ولایت هرات را منطقه بی طرف اعلان میکنم و امنیت آن را تا زمان مشخص شدن صلح و جنگ به دوش مجاهدین هرات می سپارم. بعداً حکومت و طالبان اگر به توافق صلح رسیدند، ما هم استقبال نموده لبیک میگوییم.”

حقیقت یابی:

عبدالرزاق احمدی سخنگوی حرکت مقاومت حوزه جنوبغرب و یک تن از افراد نزدیک به اسماعیل خان، به آژانس خبری پژواک گفت که هیچ گفتگویی در این مورد میان اسماعیل خان و حمدالله محب و همچنان میان اسماعیل خان و صلاح الدین ربانی نشده و متن یادشده که در رسانه های اجتماعی دست به دست می شود، بی اساس است.

اجمل عمر شینواری سخنگوی واحد سکتور دفاعی و امنیتی کشور نیز گفت که متن نشر شده در مورد هشدار محب به اسماعیل خان، نادرست و دور از حقیقت می باشد.

نتیجه گیری: در یک متن منتشر شده در شبکه های اجتماعی به نقل از اسماعیل خان آمده است که گویا حمدالله محب، از  اسماعیل خان خواسته است که بالای طالبان حمله نکند؛ اما منابع نزدیک به اسماعیل خان و سکتور امنیتی کشور، این نامه را بی اساس و دور از حقیقت می دانند.

حکم: متن منتشر شده ای که گویا محب، مانع جنگ هواداران اسماعیل خان با طالبان شده، نادرست می باشد.

احمد صهیب حسرت

Hits: 8689

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…