نادرست - June 9, 2021

گزارش در مورد برقراری روابط هند با برخی رهبران طالبان تایید نشده است

کابل (پژواک، ۱۹ جوزا ۱۴۰۰): برخی رسانه ها می گویند که هندوستان، با برخی رهبران طالبان روابط برقرار نموده؛ اما طالبان این گزارشات را رد کرده و مقامات ذیربط دیگر، تاهنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

ادعا:  

هندوستان تایمز، امروز (۱۹ جوزا) گزارش داده است که هند، برای اولین بار به شمول ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، با رهبران طالبان روابط مذاکراتی را برقرار نموده است.

این گزارش، از سوی تلویزیون خصوصی “طوع نیوز” در افغانستان و روزنامۀ “هشت صبح” نیز نشر شده است.

در گزارش آمده است که هند، با این اقدام، یک “تغییر قابل ملاحظه” به وجود خواهد آورد؛ چنانچه تاهنوز با طالبان هیچ رفت و آمد نداشت.

یک منبع به شرط حفظ هویتش، به هندوستان تایمز گفته است که این رابطه از سوی مقامات هندی، تنها با آن عده از رهبران و جوانب “ملی گرای” طالبان است، که پاکستان و ایران بالای آنها نفوذ ندارند.

منابع به هندوستان تایمز گفته اند که روابط هند و طالبان، از چندین ماه گذشته بدینسو برقرار شده؛ اما تاهنوز چگونگی آن مشخص نیست.

در گزارش، در خصوص ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان آمده است که با جانب هندی پیام تبادله کرده؛ اما تاهنوز نشست بین هردو جانب تایید نشده است.

همچنان منابع، به هندوستان تایمز گفته اند که باوجود بی اعتمادی جانبین، با برخی طالبان دیگر نیز تماس گرفته شده است.

بر اساس گزارش؛ هند در سطح منطقه نسبت به هر کشور دیگر، در بخش امور بازسازی و انکشافی افغانستان فعال بوده؛ چنانچه سه میلیارد دالر را مصرف کرده است؛ اما در بخش تماس با طالبان نسبت به کشورهای دیگر منطقه مثل روسیه، چین و ایران در حاشیه مانده و ممکن است یک عامل آن، از زمان طولانی بدینسو، داشتن روابط فوج پاکستان با طالبان باشد.

یک منبع دیگر در خصوص این گزارش هندوستان تایمز، به نیویارک تایمز گفته است: “اما در حال حاضر تغییر بزرگ آمدنی است؛ طوری که برخی ها هستند که فکر می کنند داشتن روابط با طالبان بهتر خواهد بود.”

کسی که با نیویارک تایمز گفتگو کرده؛ “بسیار صریح” گفته است که رابطۀ هند با شبکۀ حقانی و اعضای شورای کویته صورت نگرفته است؛ بخاطریکه آنها “دست نشاندۀ” فوج پاکستان اند.

حقیقت یابی:

مقامات هندی، تاهنوز در خصوص این گزارش به رسانه ها چیزی نگفته اند.

پژواک، این موضوع را از طریق واتس اپ، با سفارت هند در کابل، وزارت خارجۀ افغانستان و سفارت افغانستان در هند شریک کرد؛ اما تاهنوز (حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر) پاسخ آنها را به دست نیاورده است.

اما داکتر محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به آژانس خبری پژواک گفت که این گزارش بی اساس بوده و حقیقت ندارد.

وی افزود: “چنین گزارشات مجهول و بی اساس که نه آدرس آن معلوم باشد و نه حقیقت دارد، گاهگاهی نشر می شود.”

سهیل شاهین سخنگوی طالبان، به رسانه های بین المللی در این مورد گفته است: “من گزارش را دیدم؛ اما آن را تایید نمی کنم.”

نتیجه: برخی رسانه های هندی و افغان، امروز گزارش داده بودند که هند برای اولین بار به شمول ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی طالبان و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، با برخی رهبران طالبان روابط مذاکراتی برقرار کرده؛ اما طالبان این گزارش را رد می کنند و مقامات ذیربط دیگر، تاهنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

فیصله: گزارشات در مورد برقراری روابط هند با برخی رهبران طالبان، تایید نشده است.

احمد صهيب حسرت

Hits: 2629

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…