گزارشاتَ “تزریق واکسین کرونا مرگ‌آور است و ۲سال بعد همه می‌میرند”، حقیقت ندارد

کابل(پژواک،۱۹جوزا۱۴۰۰): پُست فیسبوکی که گویا «افراد واکسین ‌شدۀ کرونا، حداکثر طی۲ سال فوت خواهند کرد» درحالی شهروندان را نگران ساخته که آگاهان طب، آن را نادرست خوانده و از شهروندان کشور می­خواهند تا در برابر این بیماری همه گیر، واکسین کنند.

شایعات:

صفحۀ اجتماعی فیسبوک «من و ما با کرونا»، کلیپ ویدیویی زیر عنوان «واکسین کرونا عوارض جانبی خطرناکی دارد»، را منتشر نموده که در آن یکتن در یک میزگرد، در مورد عوارض جانبی این واکسین صحبت می کند. موصوف می گوید: “این واکسین، چهار خطر بزرگ برای اخذ کننده ها دارد و اگر حالا در این مورد صحبت نکند، بعد­ها خیلی دیر خواهد بود.”

به گفتۀ او، این واکسین بر پایه جنیتیک درانگلستان ساخته شده است، در قدم اول نزد کسانی که اکثریت شان جوانان بودند، تطبیق گردید که درد شدید عضلاتی، تب و سردردی های شدید ایجاد کرد؛ اما هرگاه برای کهن سالان تطبیق می­شد، ممکن آفتی برسر شان می آمد.

موصوف در ادامه گفته است که این واکسین، در ترکیب خود مواد کیمیاوی مختلف دارد که برای اخذ کنندگان، باعث ایجاد حساسیت های شدید و حتی خفه گی نیز می شود.

طبق معلومات او، سومین خطر این واکسین، این است که سیستم معافیتی بدن را به خطر می اندازد؛ زیرا زمانی که برای حیوانات به طور امتحانی تطبیق شده بود، برخی آنان همان لحظه مُردند. خطر چهارم این واکسین این است که باعث انسداد رگ­های بدن شده و منجر به مرگ می گردد.

در یک پُست دیگر فیسبوکی، مطلبی پیرامون عوارض بد واکسین کرونا، از قول “پروفیسور لوک مونتنیه برنده جایزه نوبل” شریک شده و درآن، تاکید گردیده که اگر این گزارش صحت داشته باشد، باید هشدار داد. در ادامۀ این متن گفته شده است: “تمام افراد واکسینه شدۀ کرونا، حد اکثر طی ۲سال فوت خواهند کرد.”

در عین حال، یکی از روزنامه‌های اردو زبان پاکستانی نیز نگاشته است، کسانی که واکسین کرونا را دریافت کرده اند، در مدت دو سال،جان شان را از دست می‌دهند.

به همینگونه در گزارش منتشره روزنامه ایرانی «ایسنا» گفته شده است: “این روزها و در پی نخستین گام بزرگ بشری برای شروع برنامه واکسیناسیون همگانی علیه کووید-۱۹، انتشار خبری در فضای مجازی، حواشی فراوانی را به همراه داشته و موجی از واکسین‌هراسی را به‌ وجود آورده است و موجب شده که این سؤال، به‌شدت افکار عمومی را به خود مشغول کند که آیا واکسین‌های کووید-۱۹ می‌توانند باعث مرگ شوند؟”

حقیقت یابی:

پس از نشر پُست های یادشده، سوال‌های متعددی برای بسیاری از افراد مطرح شد که آنچه در فضای مجازی می‌خوانند و از اطرافیان شان می‌شنوند، چقدر درست است؟ آیا فوت افراد بعد از تزریق واکسین، می‌تواند حقیقت داشته باشد؟ آیا تزریق واکسین کرونا، مرگ ‌آور است و دو سال بعد همه می‌میرند؟

آگاهان طب: تطبیق واکسین کرونا که پس از دوسال سبب مرگ می شود، اساس علمی و ساینسی ندارد.

داکتر بازمحمد شیرزاد، مشاور پیشین وزارت صحت عامه، به آژانس خبری پژواک گفت که نشر خبرها در مورد این‌که واکسین کرونا، دو سال پس از زرق، سبب مرگ می‌شود، اساس علمی و ساینسی ندارد.

وی افزود: “عالم متذکره، در ویدیوی خود نگفته است، کسانی که واکسین کرده اند، در مدت دو سال می میرند، فقط واکسین کرونا را اشتباه طبی دانسته و با گرفتن آن، مخالفت کرده است.”

شیرزاد در ادامه گفت که عالم متذکره، گفته است که واکسین کرونا باعث تغییر نوعیت کرونا شده است؛ اما یافته‌ها نشان می‌دهد که شکل ویروس، قبل از تطبیق واکسین کرونا تغییر کرده بود.

او تصریح کرد که این عالم گفته است که واکسین کرونا، مقاومت وجود را پائین می‌آورد و سبب امراض مختلف در بدن می‌شود؛ در حالیکه چنین نیست و انتی بادی ویروس را می شناسد و با آن، مبارزه می‌کند.

موصوف، با ذکر این‌که نشر این خبر، سبب هراس شهروندان شده است گفت که با نظریۀ این عالم، نه تنها همکارانش موافق نیستند، بلکه اکثر آگاهان طبی این مطلب را بی اساس دانسته اند.

او، با اشاره به این‌که برخی صفحات اجتماعی بخاطر مشهور شدن صفحات خود، همچو خبرهای بی‌اساس را منتشر می‌کنند، گفت که این عالم بخاطر ثابت کردن گفته‌ هایش، تاکنون کدام ثبوت علمی و ساینسی را ارائه نکرده است.

به گفتۀ شیرزاد؛ این عالم، بخاطر ادعاهای بی اساسش شهرتش را از دست داده است.

داکتر شیرزاد، واکسین‌های کرونا را موثر عنوان کرده و گفت که خودش نیز واکسین را گرفته است و اگر زمینۀ دریافت آن برای شهروندان مساعد می‌شود، حتماً آن را بگیرند و هیچ تشویش نداشته باشند.

موصوف، با تاکید گفت که یگانه راه نجات از این بیماری مهلک، گرفتن واکسین کرونا است.

در عین حال، داکتر حکیم الله صالح رئیس پیشین شفاخانه افغان-جاپان نیز نشر مطلبی مبنی بر این‌که ویروس کرونا، پس از دوسال سبب مرگ می‌شود را رد کرد.

وی، با ذکر این‌که نشر این خبرها مردود و یک شایعه است، گفت که برخی‌ها بخاطر بی‌باوری بالای طبابت هند، همچو اظهارات را منتشر می‌کنند.

موصوف، مطلب نشر شده را غیرعلمی خوانده و افزود، ناممکن است که دوسال پس از واکسین کرونا، یک نفر فوت کند.

به گفتۀ وی، آگاهان طب نیز این خبرها را بی اساس و غیرعلمی می‌دانند و به همچو نظریه اعتماد ندارند و شهروندان هم نباید بالای چنین خبرهای غیرعلمی اعتماد کنند.

وی ضمن تاکید برتطبیق واکسین و تشویق مردم به رعایت رهنمودهای صحی گفت که ویروس کرونا خطرناک، کشنده و همه گیر است، اگر مردم احتیاط نکنند، فاجعه رخ میدهد.

مختاری آزاد استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید:”پروفیسور لوک مونتنیه، برنده جایزه نوبل، فردی است که اولین‌ بار عامل بیماری ایدز را کشف کرد و انتشاردهندگان چنین اخبار غیرواقعی، تصورشان بر این است که اگر از قول ایشان حرفی بزنند، مورد قبول عموم قرار می‌گیرد؛ در حالیکه ترجمه سخنان وی نشان می‌دهد که اصلاً چنین حرفی زده نشده و این شایعه از سوی گروه‌های مخالف واکسین مطرح می‌شود.”

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا در دنیا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفری که واکسین کرونا تزریق کرده‌اند دچار چنین مشکلاتی شده‌اند، افزود: “تاکنون چنین چیزی گزارش نشده است. کشور کانادا افراد بالای ۱۲ سال را هم واکسین می‌کند. آیا اینها همگی باید بمیرند؟ چنین ادعاهایی از سوی گروه‌های مخالف واکسین که همه جای دنیا حضور دارند، مطرح می‌شود. در حالیکه فواید واکسن، از معایب آن همیشه بیشتر است و در واقع، از صحبت‌های ایشان اشتباه برداشت شده است.”

مسئولان نیز این مطلب را شایعه خوانده و مردم را به تطبیق واکسین تشویق می کنند.

غلام دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه، به آژانس خبری پژواک گفت که مطلب نشر شده، مبنای علمی و ساینسی ندارد و نباید مردم به آن باور کنند.

عثمان طاهری معاون سخنگوی این وزارت، مردم را به رعایت رهنمودهای صحی و تطبیق واکسین تشویق کرد.

به گفتۀ او، تاکنون بیش از ۹۶۸ هزار دوز واکسین کرونا وارد افغانستان شده بود که اکنون تمام شده است.

وی افزد که تاکنون حدود ۶۵۰ هزار تن در مقابل این بیماری واکسین شده و این پروسه تقریباً ختم است؛ اما وزارت صحت عامه تلاش دارد که محموله‌های بعدی استرازنکا آکسفورد را وارد کند.

موصوف گفت که وزارت صحت عامه، به تمام شرکت‌ها و کشورهایی که واکسین تولید می‌کنند، نامه فرستاده و خواستار واکسین شده است؛ اما با تاسف که به دلیل کافی نبودن واکسین در بازار جهانی، تاحال خریداری کرده نتواسته است.

طاهری، با اشاره به این‌که افغانستان به ۵۰ میلیون دوز واکسین کرونا ضرورت دارد، گفت که تا هفته‌های آینده، محموله‌های بعدی وارد افغانستان خواهد شد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، از مردم خواست تا با وزارت صحت عامه همکار باشند و توصیه های صحی را رعایت کنند.

نتیجه گیری: اخیراً برخی کاربران فیسبوک و برخی رسانه های خارجی مطلبی را در مورد اینکه واکسین کرونا، دو سال پس از زرق سبب مرگ می‌شود، منتشر ساخته اند که باعث نگرانی شهروندان کشور شده بود؛ اما آگاهان طب مطلب متذکره را رد نموده و گفتند که اساس علمی و ساینسی ندارد.

حکم: با درنظر داشت اظهارات داکتران و مسئولین وزارت صحت عامۀ کشور، این خبر که واکسین کرونا دو سال پس از زرق، سبب مرگ می‌شود، نادرست است.

عزیزالله همدرد

 


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 3604

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …