نادرست - June 14, 2021

گزارش بازگشت نیروهای امریکایی به افغانستان ادعای ناتائید شده است

کابل (پژواک، ۲۴جوزا ۱۴۰۰): گزارش برخی رسانه ها به نقل از یک منبع وزارت دفاع امریکا که گویا این کشور میخواهد نیروهای شان را دوباره به افغانستان بفرستند، ادعای ناتائید شده می باشد.

بر اساس توافقنامۀ امضا شده بین طالبان و ایالات متحدۀ امریکا در دوحه، همه نیروهای خارجی باید تا ماه می افغانستان را ترک می کردند؛ اما ناتو و امریکا گفته اند که این روند را تا ماه سپتمبر سال جاری تکمیل می کنند.

وزارت دفاع امریکا هفتۀ گذشته (۱۸ جوزا) گفت که روند اخراج نیروها از افغانستان بیش از ۵۰ درصد تکمیل شده است.

اما دویچه ویله رسانۀ جرمنی و یک رسانۀ دیگر بنام New.in-24 دو روز قبل گزارش داده بود که نیروهای امریکایی تاهنوز افغانستان را ترک نکرده است؛ بل بخاطر بازگشت به این کشور آمادگی می گیرند.

براساس این گزارش، این مطلب را جمعۀ گذشته (تاریخ ۱۱ جون) رونالد مولتری معاون مسئول توضیحات نظامی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا، طی نشست استماعیۀ کمیسیون نیروهای مسلح کانگرس امریکا بیان کرده و گفته است: “این چیزی است که ما در مورد آن دقیق فکر می کنیم.”

در گزارش آمده است که مایک والتز وکیل کانگرس امریکا و عسکر پیشین گفته است: “احتمال قوی وجود دارد که در صورت پیشروی طالبان، القاعده دوباره ظهور کند و بر ایالات متحدۀ امریکا حمله نماید. ما مجبور به بازگشت به افغانستان خواهیم شد؛ زیرا برای این کار، باید نظامیان آماده و معلومات لازم را در دست داشته باشند.”

روزنامۀ صبح کابل هم مطلب مشابه را به نشر سپرده است.

حقیقت یابی:

هیلری فولر رينر (Hilary Fuller Renner) سخنگوی سفارت امریكا در كابل، به پژواک گفت كه ارتش امریكا برای بازگشت دوباره آمادگی می گیرد. او بدون اینکه گزارش یادشده را رد کند، به آژانس پژواک گفت: “طوریکه رئیس جمهور بایدن گفته است، امریکا توانایی های ضد تروریزم خود را برای مقابله با تهدیدات تروریستی در افغانستان و جاهای دیگر، دوباره تنظیم خواهد کرد، و مبارزه با تروریزم، بخشی از تلاش های بین المللی ما است.

به گفتۀ او، امریکا یکجا با متحدین و کشورهای دیگر جهان، طوریکه لازم باشد، با تروریزم مبارزه می کند.

رینر افزود: “بدون آن، دیگر چیزی در مورد مبارزه با تروریزم نمی گوییم.”

طالبان تاکنون در مورد این گزارش واکنش نشان نداده اند؛ اما پیش از این، در مورد به تعویق انداختن خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفته بودند كه توافقنامۀ دوحه برای خروج نیروهای خارجی، ضرب الاجل تعیین كرده است. “تخلفات”، زمینه را برای “هر اقدام مناسب “علیه نیروهای خارجی، مساعد کرده می تواند.

همچنین حلوسی اکار وزیر دفاع ترکیه، هفتۀ گذشته گفت که اگر متحدان وی وعدۀ حمایت سیاسی، مالی و لوجستیکی  بدهند، برخی نیروهای ترکیه برای تامین امنیت میدان هوای بین المللی حامد کرزی در کابل باقی می مانند؛ اما طالبان نیز با پذیرش مسئولیت امنیتی میدان هوایی توسط ترکیه، مخالفت نشان داده و گفته اند: “حضور نیروهای خارجی در کشور ما، تحت هر نام و متعلق به هر کشوری که باشد، برای مردم افغانستان و امارت اسلامی، قابل قبول نمی باشد.”

نتیجه گیری: منابع وزارت دفاع امریکا تائید کرده اند که در صورت نیاز و تهدیدات، آنها بر ضد تروریزم در منطقه عملیات آغاز می نمایند، سفارت امریکا در کابل نیز میگوید که بخاطر جلوگیری از تهدیدات تروریستی در امریکا، افغانستان و جای دیگر ظرفیت های ضد تروریزم شانرا دوباره تنظیم می نماید.

فیصله: گزارش که گویا امریکا نیروهای این کشور را دوباره به افغانستان می فرستند تاحد بیشتر ادعای ناتائید شده می باشد.

Hits: 4149

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…