شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به مارشال دوستم امکانات جنگی داده و دوستم به زودی با این امکانات، دوباره وارد کشور خواهد شد، نادرست است.

برخی منابع میگویند که مارشال عبدالرشید دوستم، بخاطر “وضعیت وخیم صحی”، برای تداوی به ترکیه انتقال داده شده است؛ اما افراد نزدیک به وی این اظهارات را رد کرده و گفته اند که وی در یک سفر رسمی وارد ترکیه شده است.”

روز گذشته (۳۱ جوزا) برخی کاربران شبکه های اجتماعی نگاشته اند

که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، به مارشال عبدالرشید دوستم معاون سابق رئیس جمهور، امکانات و تجهیزات جنگی داده و به زودی

به افغانستان خواهد فرستاد.

آنها با این متن، عکس مشترک اردوغان و دوستم را نشر کرده و به حوالۀ “اراک ملی نیوز”، از قول اردوغان نگاشته اند: “این یک کمک است که من با مردم افغانستان می کنیم.”

حقیقت یابی:

تصویر مشترک دوستم و اردوغان سابقه است. رسانۀ “اراک ملی نیوز”، چنین چیزی را نشر نکرده و این عکس اردوغان و دوستم، حدود دو ماه قبل (چهارم ماه ثور امسال) از سوی تی آر تی نیوز (TRT HABER) و برخی رسانه های دیگر نشر شده و با آن نگاشته است که دوستم با اردوغان در ترکیه، در عقب درهای بسته ملاقات کرده است.”

احسان نیرو سخنگوی مارشال دوستم نیز به آژانس خبری پژواک گفت که تهیه نمودن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم، شایعات بی اساس می باشد.

وی افزود که دوستم یک هفته قبل بخاطر معاینات صحی وارد ترکیه شده و در روزهای نزدیک، دوباره به کشور بر خواهد گشت.

وی گفت: “مارشال صیب در جریان هر سال، دو_سه بار بخاطر معاینات صحی وارد ترکیه می شود، دادن اسلحه و تجهیزات شایعات است؛ اما در این شکی نیست که ما با ترکیه و اردوغان روابط نزدیک داریم، ترکیه همیشه از افغان ها حمایت کرده است، اگر خواستار حمایت نظامی باشیم احتمال دارد از ما حمایت کند؛ اما اینکه آنها در حال حاضر در این عرصه از ما حمایت کرده باشند و یا برای ما چیزی داده باشند، چنین چیزی وجود ندارد و نه ما تقاضای حمایت نظامی کرده ایم.”

وی افزود که دوستم قبل از این، از ترکیه خواسته بود که در بخش صلح از افغانستان حمایت کند و ترکیه در حال حاضر نیز آماده است که از افغانستان، در بخش روند صلح حمایت همه جانبه نماید.

منصور خالقیار معاون سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان، در خصوص شایعات کمک نظامی ترکیه با دوستم فقط گفت: “ما خبر نداریم.”

این موضوع را از طریق ایمیل با سفارت ترکیه در کابل شریک کردیم؛ اما تاهنوز پاسخ نداده است. منابع رسمی ترکیه نیز در این مورد چیزی نگفته اند.

این شایعات، در حالی است که طالبان، اخیراً به حملات شان شدت داده و در حدود یک و نیم ماه گذشته، بیش از ۶۰ ولسوالی را تحت تسلط خود در آورده اند.

بیشتر این ولسوالی ها در ولایات شمال کشور موقعیت دارند.

بطور مثال؛ در ولایت جوزجان که دوستم باشندۀ اصلی این ولایت می باشد، از جمع ۱۱ واحد اداری، تنها یک ولسوالی (خواجه دوکوه) و مرکز این ولایت (شبرغان) در کنترول دولت قرار دارد و متباقی تمام واحدهای اداری در تسلط طالبان است.

این در حالیست که دوستم، همیشه برای مبارزه با طالبان، از خود آمادگی نشان داده و بعضی اوقات در بین نظامیان نیز ظاهر می شود.

راحله دوستم عضو مشرانوجرگه و دختر دوستم، حدود یک هفته قبل با عکس مارشال دوستم در صفحۀ تویترش نگاشته است: “پدرم مارشال دوستم، در خط اول نبرد با دشمنان این خاک.”

نتیجه: برخی افراد در شبکه های اجتماعی، با گذاشتن عکس مشترک اردوغان و دوستم، به حوالۀ “اراک ملی نیوز” نگاشته اند که ترکیه به مارشال دوستم امکانات جنگی داده است؛ اما رسانه ای به نام اراک ملی نیوز، چنین چیزی را نشر نکرده است، عکس فوق الذکر هر دو مقام نیز سابقه است و سخنگوی دوستم نیز این شایعات را نادرست خوانده است.

فیصله: شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم، نادرست است.

احمد صهیب حسرت

Hits: 4694

Check Also

گزارشاتَ “تزریق واکسین کرونا مرگ‌آور است و ۲سال بعد همه می‌میرند”، حقیقت ندارد

کابل(پژواک،۱۹جوزا۱۴۰۰): پُست فیسبوکی که گویا «افراد واکسین ‌شدۀ کرونا، حداکثر طی۲ سال فوت …