تا حدی درست - June 9, 2021

گزارش واگذاری امور امنیتی میدان هوایی کابل به ترکیه تا حدی زیاد درست است

کابل (پژواک، ۱۸ جوزا ۱۴۰۰): وزیر دفاع ترکیه گفته است که ناتو و امریکا در رابطه به تامین امنیت میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، با وی بحث نموده؛ اما آنها(جانب ترکیه) شرایط خود را وضع کرده اند.

موضوع:

اخیراً برخی رسانه های داخلی و خارجی، گزارش داده بودند که ناتو و امریکا میخواهند بخاطر تامین امنیت میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، امور امنیتی آن را به ترکیه واگذار نمایند.

یک رسانۀ بریتانوی به نام (دی سن) و برخی رسانه های دیگر، گزارش داده بودند که ناتو و امریکا در این مورد با حکومت افغانستان و ترکیه بحث کرده اند.

واکنش ترکیه:

هولوسی اکار(Hulusi Akar) وزیر دفاع ترکیه گفته است که آنها در حالی این کار را خواهند کرد که در بخش های سیاسی، اقتصادی و لوجستیکی از آنها حمایت صورت گیرد.

بر اساس گزارش روزنامۀ حریت (Hurriyet) در ترکیه، وزیر دفاع این اظهارات را روز گذشته در جریان تمرینات بحری به خبرنگاران بیان کرده است.

هولوسی گفته است: “ما در این مورد با امریکا بحث کردیم، همچنان طی نشست وزیران خارجه و دفاع ناتو در هفتۀ گذشته نیز در مورد این موضوع، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.”

به گفتۀ وی، ترکیه در این عرصه شرایط فوق را وضع کرده است؛ اگر پذیرفته شود، آنها در افغانستان باقی خواهند ماند و امنیت میدان هوایی کابل را تامین خواهند کرد.

برخی رسانه ها گزارش داده اند که ترکیه بخاطر تامین امنیت و امور عملیاتی میدان هوایی کابل ۱۳۰ میلیون دالر از امریکا و ناتو خواسته و از سوی آنها پذیرفته شده است.

ترکیه در حال حاضر، در افغانستان ۵۰۰  سرباز دارد که در چهارچوب ماموریت آموزشی ناتو ایفای وظیفه می نمایند.

میدان هوایی بین المللی حامد کرزی، دو بخش (نظامی و ملکی) دارد که بخش نظامی آن، از سوی وزارت دفاع ملی افغانستان و نیروهای خارجی استفاده می شود.

این در حالیست که ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان، در جریان ماه گذشته از ناتو خواست که کنترول مکمل میدان هوایی بین المللی حامد کرزی را برایش تسلیم نماید؛ اما برخی ها نگران اند که افغان ها ظرفیت انجام امور عملیاتی میدان هوایی را ندارند.

واکنش حکومت افغانستان:

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، به آژانس خبری پژواک گفت که منابع رسمی در این مورد چیزی نگفته اند و آنها نمی خواهند در خصوص شایعات ابراز نظر نمایند.

محمد نعیم صالحی سخنگوی ادارۀ هوانوردی ملکی، به آژانس خبری پژواک گفت که تاهنوز در این مورد با آنها معلومات شریک نشده و در این خصوص معلومات ندارد.

وی افزود که بهتر است در این مورد، از ارگان های امنیتی پرسیده شود.

مولوی رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی، به آژانس گفت که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کمیسیون انتقال ایجاد شد که تاهنوز کمیته های مختلف را ایجاد کرده است.

وی افزود که این کمیته ها به سطح ملی و بین المللی دارای مسئولیت تامین امنیت میدان های هوایی، تقویت و انکشاف سیستم ها در میدان های هوایی و تسلیم نمودن وسایل و تجهیزات از خارجی ها می باشد، که تا حال برخی مراحل آن تکمیل شده و این روند ادامه دارد.

اما مولوی اندر، مخصوصاً در مورد ترکیه چیزی نگفت.

نتیجه: از اینکه وزیر دفاع ترکیه شخصاً در این مورد اظهاراتی داشته است؛ واضح می شود که موضوع واگذاری امور امنیتی میدان هوایی بین المللی کابل به ترکیه، تا حدی زیاد درست است.

حکم:گزارش مبتنی بر واگذار نمودن امور امنیتی میدان هوایی کابل به ترکیه، تا حدی زیاد درست است.

احمد صهیب حسرت

Hits: 9683

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…