شایعات فیسبوکی - January 4, 2021

ریاست جمهوری: عضویت خالد نور در هیات مذاکرات صلح لغو نشده است

کابل (پژواک، ١٤ جدی ٩٩): ریاست جمهوری، شایعاتی را رد می کند که گویا رئیس جمهور غنی، عضویت خالد نور را در هیئت مذاکراتی صلح جمهوری اسلامی افغانستان لغو کرده است.

هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان با طالبان، ۲۱ عضو دارد که یکی از آنها، خالد نور فرزند عطا محمد نور رئیس اجرائیوی حزب جمعیت اسلامی می باشد.

حدود یک هفته پیش (بتاریخ ۸ جدی)، امنیت ملی و لوی څارنوالی بطور مشترک، برادر وزیر صحت عامه و سه کارمند این وزارت را به جرم رشوه دستگیر کردند و بعد از آن (بتاریخ ۱۱ جدی)، رئیس جمهور، احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه را از سمتش برکنار کرد.

عطامحمد نور در این رابطه واکنش شدید نشان داد و با آن مخالفت کرد و بعداً شب گذشته در صفحۀ فیسبوک خود نوشته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور، می خواست در مورد این مشکل، از طریق تیلیفون با وی صحبت کند؛ اما او خواست رئیس جمهور را نپذیرفته و به این شرط آماده به دیدار است که عثمانی به وظیفۀ خود باز گردد.

از روز گذشته، برخی افراد در صفحات فیسبوک خود نوشته اند که رئیس جمهور، در واکنش به مخالفت عطامحمد نور، عضویت خالد نور پسر عطامحمد نور در هیئت مذاکره کنندۀ صلح را لغو کرده است.

انجنیر محمود حیدری در فیسبوک خود نوشته است: “رئیس جمهور محمد اشرف غنی، در واکنش به اعتراض عطامحمد نور به برکناری وزیر صحت عامه و مخالفت وی در برابر اقدام ارگ ریاست جمهوری، عضویت خالد نور در هیات گفتگو کنندۀ صلح را لغو کرده است.”

برخی افراد دیگر نیز در رسانه های اجتماعی، اظهارات مشابه را نوشته کرده اند.

اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، اظهاراتی را بی اساس می داند که گویا عضویت خالد نور در هیات مذاکراتی صلح لغو شده است.

مولوی عطاءالله لودین ​​عضو هيات مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان نیز امروز، در کابل به خبرنگاران گفت که قرار است فردا خالد نور نيز همراه با هیئت مذاکراتی به قطر برود؛ زیرا در فهرست کسانی که به آنها تکت های پرواز به قطر گرفته شده است، نام خالد نور نیز موجود می شد.

پس از هشتاد روز بحث در قطر، هیات های مذاکراتی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح به توافق رسیدند و سپس برای مشوره با رهبران؛ گفتگوها را برای سه هفته به تعلیق در آوردند.

قرار است هیات جمهوری اسلامی افغانستان، فردا (۱۵ جدی)، از کابل به دوحه سفر کنند و بتاریخ ۱۶ جدی، هیات های مذاکره کنندۀ هر دو طرف، روند دوم مذاکرات صلح را آغاز خواهند کرد.

احمد صهیب حسرت

Hits: 4963

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …