نادرست - April 4, 2021

آگاهان طب: موثریت استفادۀ « شیره تریاک» برای درمان بیماری کرونا اساس علمی ندارد

کابل(پژواک،۱۴حمل۱۴۰۰): برخی کاربران شبکۀ­های اجتماعی و شهروندان درحالی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا مردم را به استفادۀ از شیره تریاک تشویق می­کنند که آگاهان طب آن را رد کرده به مردم توصیه می­کنند، بجای استفاده ازهمچو موارد که بنیاد عملی ندارند، رهنمودهای صحی را جداً رعایت کنند.

تریاک (Opium) از جمله مواد مخدر و اعتیاد آور است که با نشتر زدن غوزه‌های خشخاش به دست می‌آید و با قرار گرفتن در معرض هوا به توده قهوه ای رنگ تبدیل می‌شود.

کاربران شبکه های اجتماعی: کسانی که از شیره تریاک استفادۀ میکنند، به کرونا مصاب نشده اند

صفحه اجتماعی فیسبوک زیر نام «پروانک» در مورد شیره تریاک ویدیو شخص را شریک نموده، گفته است که استفاده از تریاک از ابتلا به ویروس کرونا، جلوگیری می کند.

وی می گوید:«می­خواهم از فواید تریاک برای تان بگویم، افراد بالاتر از پنجاه سال، اگرروزانه دو تا سه گرام تریاک بکشند از کرونا جلوگیری می کنند؛ چرا که دود تریاک ویروس کرونا را نمی گذارد که جدارهای ریه را تخریب کند. اینرا با تائیدی می گویم که اشخاصی که تریاک می کشیده اند، به کرونا مصاب نشده اند.»

برخى کاربران شبکۀ مجازى تویتر نیز در روزهاى اخير، مطالبى را مبنى براینکه ” استفاده از شیره تریاک برای درمان بیماری کرونا مفید است”، را منتشر کرده اند.

مهدی یک‌تن ازشهروندان کشور ایران در صفحۀ تویتر خود نوشته است که یکی از همسایه‌های شان که از افغانستان است، گفته است که شهروندان شان برای جلوگیری و تداوی از بیماری کرونا از شیره تریاک استفاده می‌کنند.

ابوحسن دیگر ازکاربران تویتر درادامه مطلب نشر شده، نوشته است: «واقعیت داره، دروغ نیست افغانستانی‌ها را کرونا نمی‌گیرد یا زود خوب میشن!»

باران  کاربر دیگر تویتر نگاشته است: « دربرخی فامیل ها میگن که شیره تریاک را بخور که برای کرونا خوب است.»

شهروندان کابل: شیره تریاک وجود را قوی و از کرونا نجات میدهد

روح الله باشنده خیرخانه شهر کابل که در خانواده آنها همیشه از شیره تریاک برای بهبود درد اعضا، کاهش درد سینه و سرفه استفاده می کنند به پژواک گفت:” خیلی موثر تمام می شود.”

موصوف افزود: « وقتی که کرونا آمد، ما در خانواده خود تصمیم گرفتیم که استفاده از تریاک را کمی بیشتر بسازیم و به همین دلیل هیچ کدام ما به این مریضی مبتلا نشدیم چرا که مقاومت وجود ما بلند رفته بود.»

در همین حال نصیراحمد، از باشنده های شهر کابل نیز به پژواک گفت که در اوج شیوع ویروس کرونا، مردم در کناراستفاده دواهای گیاهی، از تریاک و شیره تریاک نیز استفاده می‌کردند.

وی، با اشاره به قطره ساخت “حکیم الکوزی” که گفته شده است درترکیب آن مواد مخدر از جمله تریاک استفاده شده گفت که پس از توزیع قطره مذکور و سروصدا ها درمورد بهبود شماری از بیماران کرونایی، باورمندی مردم مبنی بر موثریت تریاک برای بیماری کرونا، بیش‌تر شد.

موصوف مدعی است که در حال حاضر نیز برخی مردم برای تداوی دردهای مختلف بدن از مواد مذکور استفاده می‌کنند.

در عین حال فیض محمد، یکی از فروشنده های دوای یونانی درشهرکابل به پژواک گفت که شیره تریاک ضد درد است و به همین دلیل در اوج بیماری کرونا، شهروندان کابل از آن استفاده می‌کردند.

وی، با ذکر اینکه خودش شیره تریاک را به فروش نمی‌رساند؛ اما می‌گوید که پس از شيوع بیماری کرونا، فروش شیره تریاک افزايش قابل ملاحظه یافته بود.

قابل ذکر است که با وجود پیشرفت‌ها در بخش صحت؛ اما هنوز هم طب سنتی و دواهای گیاهی، جایگاه خود را در بین مردم عام به ویژه بزرگسالان از دست نداده است.

این در حالی است که پیش از این وزارت صحت عامه، گفته بود که نتیجه آزمایش ها نشان داده است که درترکيب بيش‌تردوای ساخته شده توسط حکیم الکوزی که به مردم به عنوان واکسین کرونا عرضه می‌شود، انواع مواد مخدر ازجمله «مورفین و تریاک» استفاده شده است.

آگاهان صحى: موثريت شیره تریاک براى درمان کرونا اساس علمی ندارد.

کارشناسان صحی می‌گویند که تاحال هیچ نوع شواهد و مدارک علمى مبنى بر موثريت استفادۀ شیره تریاک براى بيماران کرونا وجود ندارد.

داکتر نبيل پاکطین اسوشيت پروفیسور امراض داخله و فوق تخصص بيمارى هاى قلبى، تنفسى و مراقبت‌هاى بحرانى در شفاخانۀ رابعه بلخی کابل، با تایید این‌که از شیره تریاک دوای مسکن ساخته می‌شود، گفت زمانی که دوای معیاری مسکن وجود داشته باشد، نیاز به استفاده شیره تریاک نیست.

وی افزود: «استفاده از شیره تریاک، مشكلات زياد را به مقايسه سهولت‌ها ببار می‌آورد و تنها براى تسكين دردها است و ديگر نقش براى كنترول طیف وسيع از بيمارى ندارد.»

ازسوی هم داکتر بازمحمد شیرزاد دیگر از متخصصان صحی به پژواک گفت که موثریت استفادۀ از شیره تریاک برای بیماری کرونا اساس علمی ندارد و استفاده بیش‌تر از همچو مواد، فعالیت سیستم دفاعی بدن را ضعیف و توانایی مبارزه با ویروس‌ها را از دست می‌دهد.

موصوف، با اشاره به این‌که جسم ضعیف، زودتر شکار بیماری کرونا می‌شود، می‌گوید که مواد مخدر خصوصاً آفین  خاصیت ضد درد، ضد تب و حالت خوش آیند موقتی را دارا می‌باشد و نمی‌توان آن‌را به حیث دوای اساسی شمرد.

همچنان وزارت صحت عامه، گفته است که تاکنون در جهان ثابت نشده است که استفادۀ شیره تریاک براى مريضان کرونا مؤثر مى‌باشد.

داکتر میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت که تداوی کوید-۱۹مشخص می‌باشد و رژیم غذایی مختص به خود را دارد و تاکنون از سوی هیچ نهاد صحی استفاده از شیره تریاک را برای بیماری کرونا، توصیه نکرده است.

وی، با ذکر این‌که مطلب نشر شده اساس علمی ندارد، گفت که تحقیقات در مورد تداوی این بیماری مهلک جریان دارد؛ اما تاکنون به جز از واکسین، هیچ نوع دوایی در جهان براى درمان بيماران اين مرض، ساخته نشده است.

موصوف، در مورد مؤثریت و ضرر استفاده از شیره تریاک برای تداوی بیماری کرونا، معلومات ارائه نکرد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، درعین حال از شهروندان خواست که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور، رهنمودهای صحی را رعایت کنند.

علی‌زی، از شهروندان خواست که بخاطر به صفر رساندن بیماری کرونا در کشور، باید حفظ الصحه را مراعات و وزارت صحت عامه را در این امر یاری رسانند.

از سوی دیگر، مفتی شمس الرحمن فروتن ازعالمان دین، به آژانس خبری پژواک گفت که اگر ثابت شده باشد که استفاده از تریاک نه تنها موثر نیست، بلکه نشه آور و ناتوان کننده است، در این صورت در دین اسلام چنین علاج نادرست خوانده شده است.

موصوف می‌گوید:«در صورتی که طبیبان متخصص نظر نداده باشند که شیره تریاک موثر است نمی توانیم از آن استفاده کنیم و اگر در مورد موثریت آن هم نظر داده باشند، بازهم بدیل آن وجود داشته باشد باید از بدیل آن که حلال است استفاده شود.»

او تصریح کرد: «نبی (ص) می‌فرماید که الله متعال، شفای امت من را در چیز مضر و چیز حرام قرار نداده است.»

وی افزود، این موضوع تاکنون از سوی کدام کمیسیون متخصصین صحی تائید نشده و فقط افواهاتی است که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی به نشر رسیده و مدار اعتبار نیست.

این در حالی است که ثبت واقعات مثبت کرونا پس از مدت طولانى بار دیگر در کشور افزايش يافته است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامۀ افغانستان، از آغاز شیوع ویروس کرونا تاحال در افغانستان، به تعداد ۵۶۴۵۴ تن مصاب شده، ۵۱۳۷۳ تن بهبود یافته و ۲۴۸۴ تن دیگر وفات کرده اند.

قابل ذکر است که در تمام جهان، تا کنون در حدود ١٢٨ ميليون تن به ويروس کرونا مبتلا شده اند، که بالاتر از ٩١ ميليون آن دوباره صحت ياب؛ اما بيش از ٢،٨ ميليون تن فوت نموده اند.

نتیجه گیری: با درنظر داشت اظهارات منابع صحی، موثریت استفاده از شیره تریاک برای بیماری کرونا، اساس علمی ندارد و گمراه کننده می باشد.

حکم: موثریت استفادۀ « شیره تریاک» برای بیماری کرونا اساس علمی ندارد و ادعای نادرست می باشد.

 

عزیزالله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 2502

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…