نادرست - April 5, 2021

دولت و طالبان: در مورد زمان برگزاری نشست ترکیه فیصله نشده است

کابل (پژواک، ۱۵ حمل ۱۴۰۰): برخی رسانه های می گویند که ترکیه، سازمان ملل متحد و امریکا به توافق رسیده اند که نشست ترکیه به تاریخ ۱۶ اپریل راه اندازی شود؛ اما طالبان و دولت افغانستان می گویند که تاهنوز، در این مورد فیصله صورت نگرفته است.

قرار است نشست ترکیه در رابطه به صلح افغانستان، تحت نظارت سازمان ملل متحد به اشتراک نمایندگان برخی کشورهای منطقه و جهان، مقامات دولت افغانستان، سیاسیون و نمایندگان طالبان در جریان ماه جاری اپریل راه اندازی شود.
ادعا: توافق صورت گرفته است که نشست ترکیه به تاریخ ۱۶ ماه اپریل راه اندازی شود.
بي بي سي به حوالۀ یک منبع باوری نگاشته است که ترکیه، امریکا و سازمان ملل متحد، توافق کرده اند که “نشست سرنوشت ساز” ترکیه در رابطه به صلح افغانستان، به تاریخ ۱۶ ماه اپریل (۲۷ ماه حمل) آغاز شود.
در این گزارش منبع مشخص نشده؛ اما گفته است که این نشست ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و در آن، تلاش خواهد شد که دولت افغانستان، طالبان مسلح و جوانب مختلف سیاسی در خصوص “آیندۀ سیاسی افغانستان” به یک توافق برسند.
همچنان تلویزیون “یک” نیز به حوالۀ منبع غیر معین در صفحۀ تویترش نگاشته است: “ممکن است نشست ترکیه برای صلح افغانستان، در تاریخ ۱۶ ماه اپریل آغاز شود. منابع به تلویزیون یک میگویند که این نشست ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.”
دولت افغانستان و طالبان این خبر را تایید نمی کنند:
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح (امروز حوالی ساعت ۱۲:30 چاشت)، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که در مورد اجندا و زمان برگزاری نشست ترکیه، در حال حاضر گفتگوها جریان دارد و تاهنوز موضوع نهایی نشده است.
وی افزود: “همه جوانبی که شما در متن یادآوری کردید (ترکیه، امریکا و سازمان ملل متحد) در حال حاضر، بالای این موضوع کار می کنند.”
ناجیه گفت هر زمان که در مورد تاریخ نشست توافق صورت گیرد، در خصوص آن به مردم معلومات را شریک خواهد کرد.
همچنان داکتر محمد نعیم وردک سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، امروز حوالی ساعت ۱:۳۰ بعد از چاشت، در مورد برگزاری نشست ترکیه، در تاریخ ۱۶ اپریل به آژانس خبری پژواک گفت: “در این مورد کدام فیصله صورت نگرفته است.”
امریکا، ترکیه و سازمان ملل متحد، تاهنوز در این مورد چیزی نگفته اند.
حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز روز گذشته گفته بود که تاهنوز در خصوص اجندا، اشتراک نمایندگان و تاریخ نشست، توافق صورت نگرفته است.
وی گفته بود که حکومت افغانستان، با جوانب مختلف در مورد مسایل این نشست، مصروف مشوره ها است.
این موضوع را با نادر نادری سخنگوی هیئت مذاکراتی دولت افغانستان و فریدون خوځون سخنگوی شورای عالی مصالحه نیز از طریق واتس اپ شریک کردیم؛ اما تاهنوز (حوالی ساعت ۲:30 . . .

 

احمدشا عرفانیار

Hits: 2897

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…