معلومات نشر شده در مورد عدم گرفتن عکس زنان در انتخابات جعلی است
نادرست - September 25, 2019

معلومات نشر شده در مورد عدم گرفتن عکس زنان در انتخابات جعلی است

کابل (پژواک، ٣ میزان ٩٨): کمیسیون مستقل انتخابات میگوید که در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، گرفتن عکس زنان لازم است و معلوماتی که در رسانه های اجتماعی در این خصوص نشر شده، نادرست و شایعه است.

باشنده گان شماری از ولایات کشور، بر ضد این تصمیم کمیسیون انتخابات دست به اعتراض زده و هشدار داده بودند که اگر این شرط کمیسیون باقی بماند، آنها به پای صندوق های رای نمی روند.

معلومات نادرست:

در صفحات اجتماعی از صبح امروز بدینسو، ده ها تن پست کردند که گویا کمیسیون انتخابات، از فیصلۀ عکس گرفتن زنان در روز انتخابات منصرف شده است.

بشیر غفاری در صفحۀ فیسبوک خود در این خصوص گفته است: “خبر خوب! مشکل گرفتن عکس زنان در روز انتخابات حل شد، زنان بدون گرفتن عکس به گونۀ عادی رای خواهند داد.”

د رايې اچونې پر مهال له ښځو د عکس اخيستو په اړه خپاره شوي معلومات جعلي دي

گمان میرود که چنین شایعات از سوی یک گروه خاص به نشر میرسد؛ زیرا چنین پست متحدالمال از سوی افراد بیشتر انجام داده شده بود.

احمد جاوید، نجیب اکرام و برخی افراد دیگر نیز چنین پستى را به نشر رساند ه بودند.

عبدالله هود یک تن از کاربران فيسبوک، در صفحۀ خود نگاشته است: “بر اساس فیصلۀ کمیسیون، موضوع گرفتن عکس زنان در روز برگزاری انتخابات لغو شد.”

د رايې اچونې پر مهال له ښځو د عکس اخيستو په اړه خپاره شوي معلومات جعلي دي

وی از دوستان خود تقاضا کرده است که این موضوع را به اشتراک بگذارند.

معلومات درست:

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که فیصله عکس گرفتن زنان در روز برگزاری انتخابات، به جای خود باقی است.

د ټاکنو خپلواک کمېسيون مشرې حوا علم نورستانۍ

وی از زنان خواست که برای پیروزی روند انتخابات، در این روند به طور گسترده اشتراک ورزند و به نامزد مورد علاقۀ شان رای دهند.

از سوی دیگر، در خبرنامه اى که امروز در صفحۀ فیسبوک انتخابات به نشر رسیده، آمده است که کمیسیون با گروه هماهنگی جامعه مدنی، در مورد شریک ساختن معلومات آماده گی های انتخاباتى، نشستى را راه اندازی کرد.

منبع افزوده است در این نشست که تحت رهبری رحیمه ظریفی عضو کمیسیون انتخابات راه اندازی شده بود، در مورد پوشش انترنیتی مراکز در روز انتخابات، گماشتن کارمندان، استعمال تصاویر زنان در دستگاه های بایومتریک، انتقال نتایج کاغذی و الکترونیکی به مرکز و تقسیم اعتمادنامه، بحث صورت گرفت.

خانم ظریفی به اشتراک کنندگان نشست گفت که با تجربه از گذشته، رهبری کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت  که برای جلوگیری از تقلب در انتخابات، باید عکس زنان گرفته شود؛ تا زنان رای خود را خودشان استفاده نمایند.

از سوی دیگر، جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز، به آژانس خبری پژواک گفت که به فیصلۀ تصمیم کمیسیون انتخابات احترام دارند و به هیچ صورت به آوازه های فيسبوکی باور نمی کنند.

 نتایح حقیقت یابی

آژانس خبری پژواک، در یک برنامۀ جدید؛ شایعات پخش شدۀ مربوط به انتخابات و نامزدان را بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست”، در کدام کتگوری مى آيد.

یافته های پژواک نشان میدهد که رای دهی زنان بدون عکس گرفتن، تنها یک آوازۀ فیسبوکی است.

همدرد و جاوېد هميم کاکړ

Hits: 4048

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …