عکس های جعلی مردم را زیانمن ساخته و باور را از بین میبرد
گزارش های فیچری - September 25, 2019

عکس های جعلی مردم را زیانمن ساخته و باور را از بین میبرد

کابل (پژواک، ۳ میزان ۹۸): آگاهان میگویند که باید از نشر گزارشات و عکس های جعلی از سوی منابع ناشناس در مورد نامزدان، جلوگیری شود؛ زیرا این، طریقۀ نادرست برای رسیدن به هدف است، مردم را خساره مند میسازد و باور را از بین میبرد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری به ششم میزان (شنبه آینده) برگزار شود.

برای انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال روان ۱۸ تن نامزده شده بودند، سه تن به نفع یکی از نامزدان از نامزدی شان منصرف شده و محمد حنیف اتمر نیز مبارزات انتخاباتی خود را متوقف کرده است.

در جریان رقابت ها گزارشات و عکس های جعلی در مورد برخی نامزدان نشر میشود و همچنان برخی افراد و نامزدان بالای دیگران اتهامات بی اساس وارد می نمایند.

نمونه ها:

شماری از کاربران فیسبوک به تاریخ  ١٦ ماه سنبله از زخمی شدن حکمتیار نامزد انتخابات ریاست جمهوری و  کشته شده پسر وی خبر دادند؛ اما آژانس خبری پژواک بعد از بررسی، گزارش داد و واضح شد که این خبر غیرحقیقی و نادرست است.

 همچنان برخی کاربران فيسبوک و یک شبکه خبری از اعلام حمایت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان از تیم ثبات و همگرایی خبر داد؛ اما آژانس خبری پژواک، در این مورد تحقیق کرد و گزارش داد که حامدکرزی حمایت خود را از عبدالله اعلام نکرده است.

همچنان شماری از نامزدان و طرفداران شان، بالای رقباى شان اتهام بی بنیاد وارد میکنند، تا از این طریق بتوانند از کامیابی شان در انتخابات جلوگیری نمایند و یا رائ آنان را کاهش دهند. پژوک در این مورد خبرى را تحت عنوان (به اتهام های بی بنیاد فیسبوکی در ارتباط به نامزدان باور نکنید) به نشر رساند است.

تحلیلگران بالای نامزدان ریاست جمهوری، اتهام های بی سند وارد میکردند؛ بخصوص که در این اواخر در فیسبوک افزایش یافته و آنرا آوازه می پندارد و از مردم میخواهد که به این گونه اتهام ها باور نکنند.

 بربنیاد یک خبر دیگر پژواک که تحت عنوان (نشر تصویر های جعلی نامزدان طریقه نادرست مبارزات انتخاباتی است) به نشر رسیده است، بر علاوه خبر های نادرست بعضی اشخاص در شبکه های اجتماعی، عکس های جعلی و خود ساخته را به نشر میرسانند.

کارشناسان میگویند که به هدف بدنام ساختن نامزدان، نشر تصویرهای جعلی از طریق فیسبوک و سایر صفحات مشکل ایجاد میکند و باید جلو آن  گرفته شود.

خبر جعلی را چگونه شناسایی نمایيم؟

محمد وسیم وصال نویسنده و استاد پوهنتون خصوصی مستقبل، به آژانس خبری پژواک گفت که خبرهای جعلی به آن خبر هايی گفته میشود که منبع موثق ندارد و در کل جنبه تبلیغاتی داشته باشد.

وی افزود که خبر های جعلی، راه نادرست رسیدن به هدف است و این گونه خبرها، تصاویر و ویدیو ها در زمان انتخابات بخاطرى زیاد نشر میشود، که نشر کننده گان آن به رقیب های خود در انتخابات شکست دهند و یا هم برای شان توهین نمایند.

همچنان عزیزخان هوتک گزارشگر آزاد گفت که خبر وتصویر نادرست یا جعلی بر خلاف یک شخص و یا گروه نشر میشود؛ تا از این طریق آن را تخریب نماید.

وی افزود که خبر جعلی اکثر اوقات سیاسی میباشد و هنگام مبارزات انتخاباتی در رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک، تویتر و امثال آن زیاد به نشر میرسد.

به گفته وی،  کسانی که در رسانه های اجتماعی به نام های گوناگون صفحه دارند، این گونه خبر ها را زیاد نشر میکنند.

تأثیر اخبار و تصویر های جعلی:

عزیز خان هوتک گفت که نشر کردن خبر های بی بنیاد و تصویر های جعلی، میتواند کسانی را متضرر سازد که اینگونه خبر و تصویرها در مورد آنان به نشر میرسد.

به نظر وی؛ نشرات این گونه مواد مردم را بخاطر زیاد متضرر کرده میتواند که خبرهای جعلی به نسبت خبرهای حقیقی، جالبتر میباشد و مردم آنرا دست به دست میکنند و از اینرو تأثیر آن بیشتر میشود و شخص مورد هدف را بی اعتبار و متضرر میسازد.

به باور وی، خبر جعلی و نادرست بخاطرى ضرر میرساند که در برابر همه آن افراد که این خبر برای شان رسیده است، وضاحت  دادن مشکل است.

راه های جلوگیری:

اما وصال گفت به اشخاصى که در مورد آنان خبر، تصویر یا ویدیوی جعلی به نشر میرسد، لازم است که برای وضاحت موضوع از طریق رسانه ها معلومات موثق را با مردم شریک نمایند تا که مردم به خبر های جعلی باور نکنند.

وی افزود که خبرها و تصویر های نادرست و جعلی، اعتبار مردم را در اجتماع از بین میبرد و اگر در مورد آن وضاحت داده نشود، ممکن به آرائ  کاندیدى که در باره آن خبرهای بی بنیاد به نشر رسیده باشد، تأثیر منفی نماید.

وصال گفت: “جلوگیری این نوع خبرها بخاطرى سخت است که یک شخص خبر نمیباشد و کسی در باره آن خبر بی سند و جعلی را به نشر میرساند.”

هوتک نیز افزود که جلوگیری از نشر خبرنادرست در رسانه های اجتماعی تاحد سخت است؛ زیرا که این گونه مواد از رسانه نامعلوم و بی هویت اجتماعی نشر میشود.

وی افزود: “وضاحت آن سخت و به مدت زیاد ضرورت دارد، تا حدى که جعل سرعت دارد، وضاحت آن وقت را در بر میگیرد.”

او گفت: ((جلوگیری آن، به یک شرط میشود که استخبارات، ارگانهای محل و وزارت مخابرات، مشترکاً در این مورد یک طرح را ساخته و عملی نماید.))

کنترول شبکه های اجتماعی:

محمد رضا فیاض معاون سخنگوی کمسیون شکایات انتخاباتی، در رابطه به جلوگیری از نشر خبرها و تصاویر جعلی در شبکه های اجتماعی گفت: “مشکل ما هم این است که در شبکه های اجتماعی، آی دی های زیادی فیک یا غیر واقعی است و هویت شان نا معلوم است؛ زمانیکه هویت نامعلوم باشد، تعقیب آن نیز ممکن نیست.

اما وی افزود که اگر کسی فاعل چنین اعمال را بشناسد و به این کمسیون از آن شکایت کند، کمسیون میتواند شکایت وى را به گونه تخلف و تقلب بویژه از بعد تزویر بررسی نماید.

مقامات این کمسیون میگویند که ۸۱ شکایت را ثبت کرده اند و از این جمع، به ۸۰ شکایت رسیدگی صورت گرفته است.  

منبع بدون ارائه جزئیات گفت به تعدادی از نامزدان اخطار داده شده و شماری از متخلفين به گونه نقدی جریمه شده اند.

شیرشاه نوابی مشاور مطبوعاتی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت که دو سال قبل، این وزارت ریاستى را  به نام ((امنیت سایبیری)) ایجاد نموده، در این مورد با همکاری نهاد های امنیتی فعالیت میکنند و تا اکنون ده تن را به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی کرده اند.

او افزود: “اگر کدام نامزد شکایت دارد و آگاه است که به آدرسش توهین میشود، با همین ریاست به تماس شود و شکایت خود را ثبت نماید. به بنیاد قانون اساسی افغانستان؛ اول این شکایت گرفته شده و تعقیب میشود، بعداً در صورتیکه فرد متهم کننده مشکوک شناخته شود، به ارگانهای عدلی و قضایی معرفی میشود.”

اما به گفته وی، در صورتیکه کدام شخص یا نامزد شکایت خود را ثبت نکند، این وزارت نمیتواند آدرس های شخصی کاربران شبکه های اجتماعی را مسدود نماید.

به گفته وی، مشکل اساسی این است که تصویرها و خبرهای زیاد جعلی، در صفحات فیسبوک از آدرس های نامعلوم به نشر میرسد.

نوابی در این بخش، همکاری مردم را مهم خواند و گفت که اکنون در کشور، تنها بیش از ۳،۲ میلیون تن صفحات فیسبوک دارند و کنترول همه آن، کار دشوار است.

احمد صهیب حسرت

Hits: 5921

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…