نادرست - July 21, 2021

خبرها در مورد اتش بس در ايام عيد، نادرست است

کابل (پژواک، ٢٨ سرطان ١٤٠٠): خبرها در مورد اينکه گویا حکومت و طالبان در ايام عید روى اتش پنج روزه توافق کرده اند، نادرست است.

ادعا: شمارى از رسانه مانند ويب سايت خامه پرس، روزنامه ماندگار و در گروپ کلبه اطلاعات خبرهاى به نشر رسيده که هيات جمهوريت و طالبان در قطر به اتش پنج روزه توافق کرده اند.

خامه پرس نوشته است: “هيات طالبان و حکومت روى اتش بس پنج روزه توافق کرده اند و گفته اند که براى ايجاد اعتماد متقابل چند تن از زندانيان يکى ديگر را نيز رها مينمايند.” روزنامه ماندگار نیز چنين نوشته است و در گروپ کلبه اطلاعات نيز يک تعداد افراد نوشته اند که طالبان و حکومت روى اتش بس پنج روزه توافق نموده اند.

حقيقت يابى:

فريدون خوځون سخنگوى شوراى على مصالحه ملى به پژواک گفت که در نشست اخير دوحه روى اتش بس توافق صورت نگرفته است.

اما در قطر يک منبع تيم جمهوريت به پژواک گفت که تيم جمهوريت به طالبان پشنهاد اتش بس را داده بود اما طالبان نپذيرفتند و حال هم روى جنگ تاکيد دارند.

از سوى ديگر داکتر محمد نعيم سخنگوى دفتر سياسى طالبان در صفحه تويتراش نوشته است که در نشست ذکر شده روى اتش توافق نشده است.

وى ميگويد: “شمارى از رسانه ها خبرهاى را به دست نشر سپرده اند که در دوحه ميان هيات مذاکرات بين الافغانى روى اتش بس و يا رهايى زندانيان توافق شده، که اين موضوع حقيقت ندارد، در اين نشست تنها روى اعلاميه مشترک توافق صورت گرفته است.”

چهار روز قبل به رهبرى داکتر عبدالله عبدالله رييس شوراى عالى مصالحه ملى يک هيت افغانستان به شهر دوحه، پایتخت کشور قطر سفر کرد و با تيم سياسى و مذاکراتى طالبان در مورد صلح داخل گفتگو شدند و در اخير اين گفتگوها يک اعلاميه مشترک را نيز نشر نمودند.

در اين اعلاميه امده است که هر دو طرف بر لزوم تسریع مذاکرات توافق نمودند، تا در اسرع وقت یک راه حل عادلانه و پایدار برای معضله افغانستان به دست آید.

منبع ميگويد که هر دو طرف نیاز دستیابی به یک توافق را که پاسخگوی منافع و خواسته های همه زنان و مردان افغانستان در روشنایی اصول اسلامی باشد، درک میکنند، آنها متعهد هستند که تا رسیدن به چنین توافقی به سطح عالیرتبه در مذاکرات دخیل باشند و بمنظور رسیدن به این هدف در آینده به چنین نشست ها ادامه میدهند.

نتيجه: منابع زيربط توافق روى اتش بس پنج روزه ميان حکومت و طالبان را رد ميکند.

فيصله: خبرها در مورد اتش بس در ايام عيد حقيقت ندارد.

اباسین زهیر

Hits: 8403

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…