نادرست - July 8, 2021

شایعاتی مبنی بر موقف­گیری­های تُند نبیل و خلیلزاد علیه یک دیگر نادرست است

کابل  (پژواک، ۱۶ سرطان ۱۴۰۰): برخی کاربران رسانه های اجتماعی تصاویری ظاهراً از تویت های خلیلزاد و نبیل را منتشر نموده که موقف گیری­های تند آنان در برابر یک دیگر را نشان می دهد، اما این نوشته ها در صفحات اصلی تویترهای آنان دیده نمی شود و جعلی می باشد.

ادعا: از دیروز به این­سو در گروپ های واتس اپ یک متن دست به دست می شود که در آن آمده است: “بعد از افشا سازی ها و موقف های تند نبیل علیه طالبان و شبکه حقانی در تویتر؛ زلمی خلیل‌زاد [نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان] در حمایت از طالبان تلویحا علیه رحمت الله نبیل [رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان] موقف گیری کرده و از حکومت خواسته است که صدای نبیل را خاموش سازد.”

برخی کاربران رسانه های اجتماعی، تصاویری ساخته اند که ظاهراً نشان می دهند تویت هایی از سوی نبیل و خلیلزاد شده است.

در این تصاویر در تویتی که به خلیلزاد ربط داده شده، آمده است: “مخالفین صلح آتش را با این انتظار آغاز می‌کنند که به سرعت گسترش یابد و برای همیشه دود کند. از حکومت کابل جداً خواهش می‌کنم که کسانی را که علیه طالبان و پروسه صلح نفرت پراگنی می‌کنند را مورد پیگرد قرار دهد. آمریکا و طالبان متعهد هستند که بعد از صلح روی پروژه‌های اقتصادی بصورت دو جانبه سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری روی معادن و ادامه کمک‌های مالی آمریکا زمانی امکان پذیر است که پروسه صلح با طالبان به موفقیت برسد.”

همچنان در تویتی که منسوب به رحمت الله نبیل که ظاهراً در پاسخ به خلیلزاد نوشته، آمده است:”کسانی که از حنجره طالب و پاکستان سخن می‌زند؛ حکومت افغانستان را «حکومت کابل» خطاب می‌کند. به افشا سازی چهره اصلی طالبان و پهلوهای سیاه گفتگوهای صلح ادامه خواهم داد. به اساس معلومات من؛ تمام گفتگوهای صلح آمریکا و طالبان تا این مدت روی تاراج معادن و منابع طبیعی افغانستان می‌چرخد. مردم افغانستان به هیچ شخص و گروهی اجازه نمی‌دهد که منابع طبیعی و معادن افغانستان را به تاراج ببرند. به آزادی بیان و ارزش‌های دموکراسی احترام بگذارید.”

حقیقت یابی:  آژانس خبری پژواک صفحات تویتر خلیلزاد و نبیل را چک کرد اما چنین تویت هایی که در بالا تذکر دادشده در این صفحات دیده نشد. یک منبع نزدیک به رحمت الله نبیل نیز می گوید که این صفحه رحمت الله نبیل جعلی بوده است.

قابل ذکر است که در تصویر جعلی از صفحۀ تویتر خلیلزاد، نشانۀ سبزرنگ تایید ( ) وجود ندارد، در حالی که صفحۀ اصلی او تایید شده است.

همچنان دیده می شود که عکس نبیل در تصویر جعلی، با عکسی که در صفحه اصلی تویتر او استفاده شده، متفاوت می باشد.

نتیجه گیری: برخی کاربران رسانه های اجتماعی تصاویری ظاهراً از تویت های خلیلزاد و نبیل را منتشر کرده اند که بیانگر موقف گیری­های تند آنان در برابر یک دیگر را نشان می دهد، اما این چنین نوشته ها در صفحات اصلی تویترهای آنان دیده نمی شود.

حکم: شایعاتی مبنی بر موقف­گیری­های تُند نبیل و خلیلزاد علیه یک دیگر نادرست است

Hits: 9037

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…