آگاهان طب: مؤثریت “چای سبز” برای تداوی بیماری کرونا، مبنای علمی ندارد

کابل(پژواک،اول سرطان ۱۴۰۰): مؤثریت چای سبز در تداوی بیماری کرونا، درحالی از سوی برخی کاربران صفحات اجتماعی فیسبوک دست به دست می شود که آگاهان طب، مؤثریت آن را برای تداوی این بیماری رد می کنند.

شایعات:

صفحۀ اجتماعی فیسبوک “سلامتی تی وی”، مطلبی زیر عنوان  “چای سبز بخورید تا کرونا نگیرید!” را منتشر ساخته است.

در صفحۀ یادشده گفته شده است: “نتایج مطالعات نشان می دهد که ترکیب موجود در چای سبز، به طور بالقوه می تواند ویروس کرونا را غیرفعال کند.”

در ادامه مطلب نوشته شده است که “به گزارش مديکال نيوز، کاتچین‌های چای سبز، فعالیت ضد ویروسی دارند و می توانند در برابر بیماری‌های التهابی نقش حفاظتی داشته باشند.”

به همین گونه گفته شده است که مطالعات اخير نشان داده است که فراوان ‌ترین مادۀ اصلی فعال در چای سبز، اپی گالوکاتکین -۳- گالات (EGCG) که یک آنتی اکسیدان قوی است و رادیکالهای واکنشی را از بین می برد و یافته‌های کلیدی مطالعه، نشان داد که عملکرد آنتی اکسیدانی EGCG ، چرخه زندگی کروناویروس را مهار کند.

درعین حال، صفحۀ فیسبوک زیر نام “زندگی زیباست”، مطلبی تحت عنوان “مبارک است” را شریک نموده است.

در این مطلب نوشته شده است: “چندی قبل یکی از دوستان تماس گرفت که تست کرونای من مثبت است، و همچنان مشکلات اقتصادی دارم. اگرچنان و فلان و فلان چیزهای ضد کرونایی نخورم شاید بمیرم. برایش گفتم که هیچ چیز ندارید، در خانه چای سبز است؟ گفت بلی، گفتم نظر به سابق چای را تلخ تر دم کنید و روزانه حداقل تا هشت لیتر نوش جان کنید… وی گفت دردی که جهان را تکان داده است، تو می خواهی با چای تداوی کنی؟”

در ادامه نوشته است:”….. پس از گذشت سه روز، دوباره تماس گرفت و گفت حالی وضعیتم الحمدلله بهتر شده، همینکه هر قدر چای می نوشیدم و بار بار به تشناب می رفتم، احساس می کردم که راحت شده ام، با توکل به خداوند توانا و شنوا به کارم ادامه دادم و گردش کردم، یعنی ترس را به خود راه ندادم و بستر را قبول نکردم. همین لطف و محبت خداوند متعال بود که دوباره صحتمند شدم. خواستم شما را اطمینان دهم.”

این درحالی است که سال پار در زمان شیوع دور اول ویروس کرونا در کشور، در بین مردم  مطلبی در مورد موثریت چای سیاه، در بین مردم عام رد و بدل می شد.

مارینا باشندۀ چهار قلعه وزیر آباد شهر کابل گفت: “ناوقت شب بود که خواهرم از چهار آسیاب برای ما زنگ زد و گفت که عاجل، همین لحظه یک چاینک چای سیاه دم کنید و همۀ تان یک، یک پیاله بنوشید؛ بخاطری که در چهاردهی، یک نوزاد پیدا شده و گفته چای سیاه دوای کرونا است.”

خانم یادشده افزود که او و خانواده اش به این مسئله باور کرده و چای دم کردند و همه نوشیدند، ولی سه روز بعد شوهرش به کرونا مصاب شد و حالات خیلی بدی را سپری کردند.

نعمت الله یک تن از کاربران در اخیر این پست “مبارک است، چای سبز برای تداوی کرونا موثر است”، به گونه طنز آمیز نوشته: «طفلک سال گذشته، بازهم زنده شده و گفته کسانی که سال گذشته چای سیاه خوردند، امسال چای سبز بخورید تا باشد از کرونا در امان بمانید.”

حقیقت یابی

حکیم الله صالح رئیس پیشین شفاخانه افغان-جاپان، در صحبتی با پژواک، مطلب منتشره از سوی کاربران فیسبوک را شایعه خوانده گفت که بنیاد علمی ندارد.

وی افزود که چای شامل مایعات می‌باشد و استفادۀ مایعات بصورت عموم برای درمان بیماری کرونا خوب است؛ اما تاکنون در مورد مؤثریت چای سبز برای بیماری کرونا، تحقیق علمی صورت نگرفته است.

موصوف، موج سوم کرونا را خطرناک‌تر از دو موج گذشته دانسته و از شهروندان خواست که بخاطر جلوگیری از انتشار بیش‌تر این بیماری در جامعه، باید رهنمودهای صحی را رعایت کنند.

وزارت صحت عامه: استفاده از چای سبز و سیاه برای درمان بیماری کرونا، بنیاد علمی ندارد.

داکتر میرویس علی‌زی معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت که تاکنون، هیچ دوایی برای بیماری کرونا ساخته نشده است.

وی افزود که تاکنون هیچ نهاد صحی، استفاده از چای سبز و سیاه را برای بیماری کرونا، توصیه نکرده و بنیاد علمی هم ندارد و نشر این مطلب یک شایعه است.

موصوف، از شهروندان کشور خواست تا از چیزهایی استفاده کنند که از سوی سازمان صحی جهان ثابت، و توصیه شده باشد.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، از شهروندان کشور خواست که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور، رهنمودهای صحی (رعایت فاصله، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و ضدعفونی ساختن محلات بودوباش) را در نظر بگیرند.

نتیجه:  برخی کاربران صفحات مجازی و شماری از شهروندان، درحالی موثریت چای سبز را برای تداوی بیماری کرونا تبلیغ می‌کنند که متخصصان امور صحی، موثریت آن را رد می‌نمایند.

حکم:  مؤثریت چای سبز برای تداوی بیماری کرونا، ادعای تایید ناشده است.

 


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 9298

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…