سفر هیات از کابل به دوحه پلان شده؛ اما زمان آن مشخص نیست

کابل (پژواک، ۲۹ جوزا ۱۴۰۰): قرار است یک هیات مهم بخاطر صلح از کابل وارد دوحه شود؛ اما تاهنوز در مورد مشوره جریان دارد و تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

ادعا:

ویب سایت خامه پرس، امروز به نقل از برخی منابع گزارش داده اند که در چند روز آینده، یک هیات هفت نفری به نمایندگی از جمهوریت، بخاطر گفتگو با طالبان و مقامات قطر، وارد دوحه خواهد شد.

بر اساس گزارش، داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحۀ ملی، حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور، محمد یونس قانونی عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی، محمد اکرم خپلواک مشاور رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی رئیس حزب وحدت اسلامی، سید منصور سادات نادری وزیر دولت در امور صلح، و بابر فرهمند معاون شورای عالی مصالحۀ ملی، در ترکیب این هیات شامل اند.

منبع افزوده است که قرار بود این هیات، امروز (۲۹ جوزا) وارد دوحه شود؛ اما “به خاطر عدم انتخاب اجندا”، این سفر به تعویق انداخته شده و ممکن است در روزهای آینده صورت گیرد.

 حقیقت یابی:

امین احمدی عضو هیات مذاکرات صلح دولت میگوید که قرار بود چین سفری صورت بگیرد؛ اما وی در حالی در این مورد جزئیات نداد که موقف های جانبین در حال تغییر است.

فرید خوځون سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی گفت که در خصوص این موضوع، مشاوره جریان دارد و تاهنوز تصمیم سفر گرفته نشده است.

اما یک منبع معتبر حکومت که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که قرار بود هیات شش نفری، امروز وارد دوحه شود؛ اما این سفر به تعویق افتاده است.

وی تایید کرد که بدون سید منصور سادات نادری، شش نفر متباقی ذکرشده در ترکیب این هیات شامل اند؛ اما گفت که این سفر طی هفتۀ جاری پس از آن صورت خواهد گرفت که داکتر عبدالله رئیس شورای مصالحۀ ملی که در حال حاضر در ترکیه است، وارد کشور شود و در این مورد، با رئیس جمهور مشوره صورت گیرد.

وی افزود که این هیات به نمایندگی از جمهوریت، بخاطر حمایت صلح وارد قطر خواهد شد و به طالبان این پیام را انتقال خواهد داد که “آیا صلح میکنید و یا خیر؟”

اما ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح گفت: “من در این مورد خبر ندارم، این (سفر) تاهنوز مشخص نیست.”

یوسف سها مسئول دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس جمهور سابق کشور در این مورد گفت: “فعلاً کدام برنامه وجود ندارد.”

اما یک منبع دیگر دفتر حامدکرزی که نخواست نامش ذکر شود گفت که چنین یک سفر پلان شده؛ اما تاهنوز تاریخ آن معلوم نیست.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در خصوص سفر این هیات به دوحه گفت: “این شایعات مطبوعاتی است و تاهنوز در این مورد چیزی موجود نیست.”

نتیجه: برخی منابع میگویند که قرار بود امروز یک هیات بخاطر انجام گفتگوی صلح، از کابل وارد دوحه شود؛ اما این سفر به تعویق انداخته شده است؛ اما وزارت صلح، دفتر حامد کرزی و طالبان می گویند که تاهنوز چنین چیزی وجود ندارد.

فیصله: گزارش نشر شده مبنی بر سفر یک هیات از کابل به دوحه، تاحدی زیاد درست است.

احمد صهیب حسرت

Hits: 9362

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…