نادرست - May 16, 2021

خبر در مورد تمدید آتش بس از سوی طالبان نادرست است

کابل (پژواک، ٢۶ ثور ١٤٠٠): در رسانه های اجتماعی، شایعاتی در مورد تمدید آتش بس از سوی طالبان، دست به دست می شود؛ اما طالبان می گویند که این آتش بس سه روزه، خاتمه یافته و آنها پلان تمدید آتش بس را ندارند.

طالبان و دولت افغانستان، در سه روز عید سعید فطر آتش بس اعلام کردند و گفتند که در این روزها بر یکدیگر حمله نمی کنند. این آتش بس، حوالی ساعت ۱۲:00 شب گذشته به پایان رسید.

ادعا: طالبان به افراد این گروه دستور داده اند که پس از عید نیز بالای نیروهای دولتی حمله نکنند.

 

یک صفحۀ فیسبوکی به نام اتل پشتون، در روز دوم عید فطر نگاشت: “ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، به گفتۀ رهبر خود، به افراد این گروه دستور داده است که پس از عید نیز در حالت دفاعی قرار داشته باشند و بر نیروهای افغان حمله نکنند؛ بخاطریکه این خواست مردم است و ما به آن لبیک میگوییم، و حکومت افغانستان از آن استقبال کرده است.”

این مطلب اتل پشتون، تا حوالی ساعت ۱۱:00 قبل از چاشت امروز (۲۶ ثور)، از سوی ۳۸۵ تن، با دوستان شان شریک گردیده و در گروپ های شبکه های اجتماعی دیگر نیز نشر شده است.

۷۱ تن در مورد این مطلب تبصره کرده اند، برخی این مطلب را نادرست خوانده؛ برخی دیگر آن را باور کرده و تبریکی گفته اند که گویا آتش بس تمدید شده است.

پژواک، به اتل پشتون پیام فرستاد تا در این مورد جزئیات ارایه کرده و منبع آن را مشخص نماید؛ اما تاهنوز (حوالی ساعت ۱۱:30 قبل از چاشت) پاسخ نداده است.

اما وی در بخش تبصرۀ این مطلب نگاشته است که منبع این مطلب، ویب سایت “نن تکی آسیا” می باشد.

حقیقت یابی:

پژواک، ویب سایت نن تکی آسیا را چک کرد؛ اما چنین مطلبی را نشر نکرده است.

اتل پشتون، این اظهارات را به حوالۀ ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان بیان کرده؛ اما با این مطلب، عکس داکتر محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر را نشر کرده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح، در خصوص این اظهارات اتل پشتون، به آژانس خبری پژواک گفت که این اظهارات، نادرست است. وی افزود که آتش بس، برای عید سعید فطر بود و سه روز ادامه داشت.

بر اساس گزارشات؛ قبل از این امریکا، نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل (یوناما)، و همچنان کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان، از طالبان خواستند که آتش بس را تمدید نماید؛ اما طالبان گفته بودند که پس از سه روز عید سعید فطر، پلان تمدید آتش بس را ندارند.

آتش بس سه روزۀ عید، حوالی ساعت ۱۲:00 شب گذشته به پایان رسیده است؛ اما تاهنوز (حوالی ساعت ۱۱:30 قبل از چاشت امروز، در حالی از کدام حمله از سوی طالبان خبر داده نشده است که تیم های مذاکراتی طالبان و دولت افغانستان، پس از تاخیر زیاد به تاریخ ۲۴ ثور در قطر، نشست مشترک داشته و بر تسریع روند مذاکرات تاکید کرده اند.

نیروهای دولتی، امروز گزارش داده اند که در ولایت هلمند، علیه طالبان عملیات نظامی را آغاز کرده اند.

از درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی در روزهای عید گزارش داده نشده؛ اما در روز اول عید، از اثر انفجار در ولایات کندهار، کندز و غزنی به شمول شش طفل، ۱۱ غیرنظامی کشته شدند؛ و به روز دوم عید، در نتیجۀ انفجار حین ادای نماز جمعه در ولسوالی شکردرۀ ولایت کابل، به شمول ملا امام ۱۲ تن کشته شده و حدود ۲۰ تن دیگر زخم برداشتند.

نتیجه: در رسانه های اجتماعی گزارشی در مورد تمدید آتش بس از سوی طالبان دست به دست می شود؛ اما طالبان می گویند که پس از سه روز عید، پلان تمدید آتش بس را ندارند

فیصله: گزارش در مورد تمدید آتش بس از سوی طالبان نادرست است.

احمد صهیب حسرت

Hits: 4036

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…