نادرست - May 11, 2021

آگاهان طب:خبرهای نشرشده درمورد خطرناک بودن استفادۀ «ماسک» اساس علمی ندارد

کابل(پژواک، ۲۱ ثور۱۴۰۰): برخی کاربران شبکه‎های اجتماعی، مردم را به عدم استفاده از ماسک تشویق نموده می گویند، استعمال طولانی ماسک به ریه ها ضرر می رساند؛ اما آگاهان طب، آنرا رد کرده و نشر همچو پیام ها را غرض آلودعنوان کرده از مردم می خواهند که رهنمودهای صحی را رعایت کنند.

این درحالی است که سازمان صحی جهان ازابتدای شیوع ویروس کرونا، برای جلوگیری ازابتلا به این ویروس تاکید کرده که باید از ماسک استفاده گردد.

استفاده از ماسک در افغانستان با گذشت هر روز بیشتر شده می رود.

شایعات:

محمد علی ذاکری، از کاربران تویتر نگاشته است: “استفاده طولانی مدت از ماسک ضررهای بسیار جدی به ریه ها وارد می کنه”

مژکان، کاربر دیگر تویتر نیز نوشته است: “ماسک زدن سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند به خصوص اگر تغذیه خوبی هم نداشته باشید.”

وی، در ادامه با اشاره به این‌که در فضاهای آزاد که تعداد عامل بیماری کرونا کم است ماسک نزنید، می‌گوید که استعمال ماسک باعث می‌شود که «دی اکسید کاربن بازدم» خود را تنفس کنید و محیط خون را اسیدی کند و سیستم ایمنی بدن را ضعیف و آماده مبتلا شدن نماید.

در همین حال خبرگزاری ایسنا ایران در سایت اش نگاشته است: “معاون درمان وزارت بهداشت: مردم نگران نباشند و تنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ شستشوی دست با آب و صابون را جدی بگیرید.”

همچنان دراین پُست نوشته شده است که ماسک فقط برای کادر پزشکی نیاز است، لازم نیست همه ماسک بزنند.

نورآغا ابراهیمی، یک‌تن از کاربران فیسبوک نیز متنی را با یک نوار تصویری در صفحه اش به نشر رسانده که در آن آمده است: “داکتر مارگریتا، یکی از بهترین نورولوژیست‌های اروپا: استفاده از ماسک خطرناک است.”

حقیقت‌یابی:

آگاهان امور صحی: استفاده ماسک از سرایت بیماری کرونا برای سایر افراد جلوگیری می‌کند.

داکتر حشمت الله فیضی موظف در بخش مراقبت‌های جدی یا (ICU) شفاخانۀ افغان – جاپان؛ شهروندان را به استفاده از ماسک تشویق کرده و میگوید که ماسک به جز فاید هیچ ضرری ندارد.

وی، یگانه راه در امان ماندن از ابتلا به ویروس کرونا را استفاده از ماسک و مراعات کردن فاصله یک متری و عدم اشتراک در تجمعات در مکان های سر بسته که صدها تن در آن حضور دارند، خوانده و از شهروندان خواسته که به شمول ماسک تمام موارد رهنمودهای صحی را جداً رعایت کنند.

داکتر بازمحمد شیرزاد، مشاور پیشین وزارت صحت عامه نیز به پژواک گفت که استفاده از ماسک بهترین وسیله محافظتی در کاهش انتقال امراض ساری از اشخاص مریض به سالم است.

وی افزود، استفاده از ماسک در پیش‌گیری از بیماری کرونا نقش مهم دارد؛ اما به شرطی که بصورت منظم و درست از آن استفاده شود.

موصوف گفت:”در حقیقت برخی از افراد در جامعه موجود اند که استفادۀ ماسک ناراحت شان می کند و به همین دلیل سایر مردم را به عدم استفاده از ماسک تشویق می کنند.”

اما او در ادامه تصریح کرد که ممکن ماسک در برخی افراد سبب ازدیاد مشکلات تنفسی شود و باید در مشوره با داکتر در مورد استفاده و عدم استفاده از ماسک تصمیم بگیرند.

داکتر شیرزاد ضمن تاکید به استفاده از ماسک می گوید که استفاده از ماسک در ساحات مزدحم به خصوص ترانسپورت عامه می‌تواند از داخل شدن ویروس به طرق تنفسی اشخاص سالم جلوگیری کند.

این آگاه امور صحی می‌گوید که باید همه شهروندان کشور به شمول کسانی که واکسین شده اند و کسانی که این بیماری را سپری کرده اند، از ماسک استفاده کنند.

غلام دستگیر نظری، سخنگوی وزارت صحت عامه به پژواک گفت که با تاسف افراد مغرض وجود دارد که تلاش به مغشوش کردن اذهان مردم می‌کنند.

وی افزود، استفاده از ماسک هیچ خطری ندارد، بل بر عکس افراد را در برابرابتلا به ویروس کرونا وقایه می‌کند.

او تصریح کرد که این وزارت، همواره تلاش می‌کند که در همکاری با رسانه‌ها پیام‌های درست را با مردم شریک کند.

نظری نیز مردم را به رعایت رهنمودهای صحی تشویق می کند .

نتیجه: برخی کاربران شبکه‎های اجتماعی و شهروندان می‌گویند که استفاده از ماسک خطرناک است و باعث مشکلات تنفسی می‌شود؛ اما آگاهان طب، می‌گویند که ماسک در کنار این‌که ضرر ندارد، افراد را در برابر کرونا وقایه می‌کند.

حکم: خبرهای نشر شده در مورد این‌که «ماسک خطرناک است» اساس علمی ندارد.

عزیزالله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 3697

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…