نادرست - May 10, 2021

آگاهان طب: درمان و پیش‌گیری از کرونا توسط «چرس» اساس علمی ندارد

کابل(پژواک، ۲۰ ثور ۱۴۰۰): برخی کاربران شبکه‎‌های اجتماعی و شهروندان، استفاده از چرس را برای درمان بیماری کرونا و پیش‌گیری از آن مفید می دانند؛ اما آگاهان طب، آن را رد کرده و می‌گویند ضمن این‎که استفادۀ چرس برای درمان کرونا موثر نیست و بنیاد عملی ندارد، شدیداً اعتیاد آور می باشد.

چرس ماده‌ ای مخدر است که از گیاه شاه دانه به دست می‌آید و خاصیت روان‌گردان دارد، این ماده از مرگ‌آورترین مواد مخدرمحسوب شده، که خیلی‌ها تصور می‌کنند اعتیادآور نیست‌.

طبق معلومات متخصصین صحی، بعد ازمصرف نخست آن، حالت‌های سرخوشی کاذب به فرد دست می‌دهد؛ اما در مصارف بعدی، تنها وابستگی شدید است که فرد را مجبور به مصرف می‌کند؛ به گونه‌ای که بدون مصرف چرس، نمی‌تواند هیچ‌کاری انجام دهد.

شایعات:

درصفحۀ تویتر تحت نام «کابل دیلی نیوز»  نگاشته شده است که محققین کانادایی گمان می‌برند که گیاه شاه دانه یا چرس، ممکن است از سرایت ویروس کرونا جلوگیری کند.

در ادامه مطلب نشر شده، آمده است: “آن‌ها پس از تحقیقات و استفادۀ آزمایشی آن برای درمان سرطان و بیماری التهاب روده، به این نتیجه رسیدند.”

مختار وفایی، دیگر از کاربران تویتر، مطلبی تحت عنوان «رقیب طبیب قندهاری، بیماران کرونا را با معجون حشیش (چرس) و تنباکو درمان می‌کند!» را منتشر کرده است.۲۲

در عین حال، دویچه وله نیز در سایت دری اش، گزارشی را تحت عنوان «آیا چرس از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری می کند؟» به نشر رسانده است.

در ادامه این گزارش آمده است که محققین کانادایی، گمان می برند که گیاه شاه دانه یا چرس، ممکن است از سرایت ویروس کرونا جلوگیری کند.

همچنان بشیر احمد قاسانی، یک‌تن از خبرنگاران افغان نیز متن گزارش دری “دویچه وله” را از طریق صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده، که با واکنش‌های جدی کاربران فیس‌بوک رو به رو شده است؛ اما شماری دیگر از به اشتراک گذاشتن این مطلب، حمایت کرده اند.

برعلاوۀ کاربران شبکه‌های اجتماعی، برخی مردم نیز استفاده از چرس را برای درمان بیماری کرونا مفید می‌خوانند.

حقیقت یابی:

آگاهان امور صحی می‌گویند که تاکنون استفاده از چرس، منحیث درمان کنندۀ کرونا و پیش‌گیری از این بیماری، ثابت نشده است.

داکتر حشمت الله فیضی موظف در بخش مراقبت‌های جدی یا (ICU) شفاخانۀ افغان – جاپان؛ به پژواک گفت که چرس همچون تریاک، از جمله مواد افیونی (Opoid) است که خاصیت ضد درد را دارد.

وی، با تاکید بر این‌که استفاده چرس و تریاک، به شکل موقت  درد را از بین می‌برد، گفت که بیماران کرونایی، درد شدید می‌داشته باشند و به همین دلیل برخی‌ها بخاطر آرامش درد، از آن استفاده می‌کنند.

موصوف، استفاده از موادهای افیونی را اعتیاد آور خوانده و گفت که استفاده از آن‌ها، یک کار غیرمعقول است؛ بخاطری که برخی ادویه‌ها برای از بین بردن درد وجود دارد، که اعتیاد آور نیست.

این آگاه امور صحی، با اشاره به قطرۀ حکیم الکوزی گفت: «قطرۀ او نیز از مواد افیونی ساخته شده بود که درد را از بین می‌برد؛ اما اکنون برخی افراد را سراغ داریم که به استفاده همین قطره عادت کرده، برای شان اعتیاد پیدا شده و هنوز هم از آن استفاده می‌کنند.»

داکتر فیضی، یگانه راه در امان ماندن از کرونا را استفاده از ماسک و مراعات کردن فاصلۀ اجتماعی خوانده و از شهروندان خواست که در کنار این دو مورد، سایر توصیه‌های صحی راعملی کنند.

در عین حال، داکتر بازمحمد شیرزاد، مشاور پیشین وزارت صحت عامه نیز به پژواک گفت که استفاده چرس، بصورت علمی در تداوی و پیش‌گیری از بیماری کرونا، هیچ نقشی ندارد.

وی، استفاده از چرس را برای انسان‌ها به خصوص بیماران کرونایی، مضر عنوان کرده و گفت که استفاده از همچو موادهای افیونی برای تداوی و پیش‌گیری از کرونا، انسان را معتاد و بیمار می‌کند.

موصوف، با اشاره به نشر برخی گزارشات در مورد تحقیقی که گویا استفادۀ چرس از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری می‌کند، گفت که سازمان صحی جهان و دانشمندان، نگران اند که با نشر همچو تحقیقات و همگانی شدن آن، مبادا تصور غلطی در مورد این مواد  در افکار عامه خلق گردد.

به گفتۀ این آگاه امور صحی، سازمان صحی جهان و دانشمندان می‌گویند که این تحقیق، تاهنوز مورد ارزیابی سایر محققان جهان قرار نگرفته و به همین دلیل ناتکمیل است.

این آگاهان می گویند که  دود چرس، مانند دود تنباکو، مواد زهرآگین کیمیایی به شمول امونیا و هایدروجن سیاناید را در خود دارد، که بر اساسی تحقیقات علمی انجام شده، سبب تخریش مجرای تنفس و شش‌ها، تولید سرفۀ دوامدار و بلغم و در درازمدت، سبب افزایش خطر ابتلا به التهاب برانش‌ها و مکروب‌های سیستم تنفسی می‌شود.

از سوی دیگر، مفتی شمس الرحمن فروتن ازعالمان دین، به آژانس خبری پژواک گفت که استفاده از چرس و تریاک برای بیماری کرونا نه تنها موثر نیست، بلکه نشه آور و ناتوان کننده است؛ در این صورت در دین اسلام چنین علاج، نادرست خوانده شده است.

موصوف افزود: “در صورتی که طبیبان متخصص نظر نداده باشند که تریاک و چرس موثر است، نمی توانیم از آن استفاده کنیم و اگر در مورد موثریت آن هم نظر داده باشند، بازهم بدیل آن وجود داشته باشد، باید از بدیل آن که حلال است استفاده شود.”

او تصریح کرد: “نبی (ص) می‌فرماید که الله متعال، شفای امت من را در چیز مضر و چیز حرام قرار نداده است.”

غلام دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت که استفادۀ مواد مخدر به خصوص چرس برای وقایه کرونا، اساس علمی ندارد.

وی افزود: “این شایعاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است و هیچ مبنای علمی ندارد و آن را کاملاً رد می‌کنیم.”

موصوف هشدار داد کسانی که با نشر همچو خبرها اذهان عامه را مغشوش می‌کنند، با آن‌ها برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد.

نتیجهبرخی کاربران شبکه‎‌های اجتماعی و شهروندان، استفاده از چرس را برای درمان بیماری کرونا و پیش‌گیری از آن موثر عنوان می‌کنند؛ اما آگاهان می‌گویند که استفاده از چرس برای درمان کرونا و پیش‌گیری آن، مبنای علمی ندارد.

حکم: درمان و پیش‌گیری از کرونا «با استفاده از چرس»، ادعای اثبات ناشده است.

عزیزالله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 3486

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…