نادرست - May 2, 2021

مختصصان طب: تداوی کرونا توسط گیاه ” بلدرغو” مبنای علمی ندارد

کابل(پژواک، ۶ ثور۱۴۰۰): برخی کاربران شبکه­‌های اجتماعی و شهروندان، مدعی اند که استفاده از گیاه “بلدرغو”، سبب شکست بیماری کرونا می‌شود؛ اما آگاهان طب، آن را رد کرده و می‌گویند که نشر این مطلب، یک شایعه است و استفادۀ آن برای بیماری کرونا، موثر نیست و اساس علمی ندارد.

بلدرغو (گُلپر)؛ گیاهانی است که به طور وافر در نقاط مرتفع و مناطق هزاره جات کشور می روید و در طب یونانی، از آن برای تداوی برخی امراض نیز استفاده می شود.

شایعات:

ابوز رشادی در صفحه تویتر خود نوشته است: « فقط با خوردن یک گیلاس چای «بلدرغو»، کرونا را شکست دادم.»

در پایان این پُست، یک تن از کاربران تویتر به نام فرخنده رحمان نوشته است: «من را کرونا نگرفته؛ اما مادرم بخاطر پیشگیری از مصاب شدن به کرونا، دیشب [بلدرغور] آورد؛ من هنور نخورده ام ونمی فهمم مزه اش را.»

علی سینا راستین یک‌تن از کاربران فیسبوک، در صفحۀ اش مطلبی را در مورد بلدرغو(گلپر)، شریک ساخته و نوشته است: “خوشبختانه که دوست ما صادق سیرت که مصاب به کرونا شده بود، از بلدرغو استفاده کرده و نتیجه مطلوب به دست آورده است.”

یک تن دیگر از کاربران فیسبوک به نام «فرحناز نیوز»، کلپ ویدیویی را تحت نام «بلدرغو بخورید و از کرونا نهراسید.» شریک نموده، در مورد طریقۀ تهیه کردن بلدرغو نیز صحبت نموده است. او گفته است: ” بلدرغو؛ گیاهی که در مقابل کرونا ایستاد شده و کرونا را به زانو در آورده است.”

علی یار خواتی، یک تن از کاربران انستا گرام نیز در صفحه اش، در مورد موثریت گیاه بلدرغو، برای تداوی کرونا تبصره ای را به نشر سپرده است.

وی نوشته است: “بلدرغو می تواند کرونا را در مدت ۲ الی ۳ ساعت شکست بدهد.”

این درحالیست که در مورد موثریت گیاه بلدرغو، برای درمان مریضی کرونا، نه تنها در صفحات مجازی بحث شده، بلکه به شکل زبانی نیز بین مردم در مورد آن سخن زده می شود.

زهرا رضایی، باشنده ساحه دشت برچی شهر کابل، درحالیکه دریکی از دکان های دوای یونانی، بلدرغو می خرید، به پژواک گفت: “بلدرغو تمام خانواده ما را از مریضی مهلک کرونا نجات داد؛ واقعا به مصیبت بزرگ گرفتار شده بودیم.”

وی که در یک خانواده ۹ نفری زندگی می‌کند، افزود: “در موج اول کرونا، همه اعضای خانوادۀ ما به بیماری کرونا مصاب شده بودیم؛ اما با سه بار استفاده از گیاه بلدرغو کاملاً صحت یاب شدیم.”

موصوف گفت که برخی اقارب نزدیک شان نیز ازاین گیاه استفاده می‌کردند و نتیجۀ مطلوب به دست آورده بودند.

در همین حال، شیر احمد یکی دیگر از باشندگان کابل نیز گیاه بلدرغو را برای درمان بیماری کرونا موثر خوانده و گفت: “در موج دوم کرونا مادر، پدر و یک خواهرم به بیماری کرونا مصاب شدند و حالت صحی شان خوب نبود، مادر بزرگم گفت که برو ۱۰۰ افغانی را از دکان یونانی بلدرغو بیار، آن را آوردم و در آب جوشاند و آن را مانند چای نوشیدند.”

او تصریح کرد، روز  یک‌بار از چای بلدرغو استفاده می‌کردند و پس از سه روز، کاملاً بهبود یافتند.

معلم ابراهيم، يک‌تن از طبيبان يونانى در کلوله پشته شهرکابل، به پژواک گفت که اکثریت شهروندان، در موج اول و دوم کرونا، در کنار برخی داروهای یونانی، از گیاه بلدرغو برای بیماری کرونا نیز استفاده می‌کردند.

وی  افزود که از نظر طب سنتی، بلدرغو مقوی معده، ضد نفخ، ضدعفونی‌کننده، میکروب کُش بوده وبرای ازدیاد شیرمادر، هضم کنندۀ غذا، تقویت کنندۀ حافظه بوده و برای کمردردی موثر است.

قابل ذکر است که با وجود پیشرفت‌ها در بخش صحت؛ اما هنوز هم طب سنتی و دواهای گیاهی، جایگاه خود را در بین مردم عام به ویژه بزرگسالان، از دست نداده است.

حقیقت یابی:

آگاهان امور صحی می گویند که موثريت گیاه بلدرغو، براى درمان کرونا ثابت نشده است.

حکیم‌الله صالح رئیس پیشین شفاخانه افغان – جاپان، گفت که ممکن برخی مردم که در اطراف زندگی می‌کنند، منحیث دوا از آن استفاده کنند؛ اما از نظر علمی، موثریت آن برای بیماری کرونا ثابت نشده است.

از سویی هم داکتر حشمت‌ الله فیضی موظف در بخش مراقبت‌های جدی یا (ICU) شفاخانۀ افغان – جاپان، به پژواک گفت که ممکن عوام از این گیاه استفاده کنند؛ اما درمان کنندۀ ویروس کرونا نیست.

موصوف افزود که تاحال، به جز واکسین کرونا که آن‌هم صد درصد تاثیرگذار نیست، کدام دوای دیگر برای درمان بیماری کرونا ساخته نشده است.

هردو منبع یادشده، از مردم خواستند که باید برای وقایه از کرونا، رهنمودهای صحی مبنی بر فاصله یک متری، شستن مکرر دست­ها، استفاده از ماسک و عفونی سازی محیط زیست را جداً رعایت کنند.

وزارت صحت عامه: استفاده از گیاه “بلدرغو برای درمان بیماری کرونا، اساس علمی ندارد.

داکتر میرویس علی‌زی معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، به پژواک گفت که تاکنون، هیچ دوایی برای بیماری کرونا ساخته نشده است.

وی، با ذکر این‌که در مورد موثریت استفادۀ گیاه بلدرغو برای تداوی بیماران کرونایی، کدام تحقیق علمی انجام نشده است گفت که تاکنون هیچ نهاد صحی، استفاده از این گیاه را برای بیماری کرونا، توصیه نکرده و اساس علمی هم ندارد.

موصوف، از شهروندان کشور خواست که برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در کشور، رهنمودهای صحی (رعایت فاصله، استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و عفونی ساختن محلات بودوباش) را در نظر بگیرند.

نتیجه:  برخی کاربران صفحات مجازی و شماری از شهروندان، درحالی موثریت گیاه بلدرغو برای تداوی بیماری کرونا را  تبلیغ می کنند که متخصصین امور صحی، موثریت آن را رد می نمایند.

فیصله:  موضوع موثریت بلدرغو برای تداوی بیماری کرونا، ادعای تایید ناشده است.

 

عزیزالله همدرد


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 2007

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…