نادرست - May 2, 2021

خبرهای نشر شده در مورد وضع قرنطین در کشور، حقیقت ندارد

کابل (پژواک،۷ ثور۱۴۰۰): برخی کاربران صفحات اجتماعی، مطالبی را نشرکرده اند که گویا به دلیل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، قرنطین چهل روزه اعلام می شود؛ اما وزارت صحت عامه می گوید که تاکنون، چنین تصمیمی در مورد اتخاذ نشده است.

ادعاها:

یکی از صفحات اجتماعی فیسبوک، زیر نام «ریاست امتحانات کانکور وزارت تحصیلات عالی»، به تاریخ ۴ ثور مطلبی را زیر عنوان «ما قرنطین نمی خواهیم» شریک نموده است.

در این مطلب آمده است که احتمال دارد وزارت صحت عامه افغانستان، بخاطرجلوگیری از شیوع موج‌ سوم ویروس کرونا، برای ۴۰ روز در کشور قرنطین اعلام کند.

همچنان قیصر سراج یک تن دیگر از کاربران فیسبوک نیز نوشته است: “احتمال دارد صحت عامه افغانستان بخاطر موج‌ سوم ویروس کرونا، برای ۴۰ روز قرنطین اعلام کند. ما قرنطین نمیخواهیم ما از این درس های آنلاین و سمستر تشدیدی هیچ خیری ندیدیم؛ بجز چانس خوردن و حتی ناکام شدن تعداد زیادی از محصلان.”

در همین حال مختار کلانتری، یک‌تن دیگر در صفحۀ تویترش نوشته است: “موج سوم ویروس کرونا در افغانستان؛ احتمالاً شهرهای بزرگ دوباره قرنطین شود.”

برخی دیگر در گروه‌های واتساپ نیز نگاشته اند که به دلیل افزایش روزافزون بیماری کرونا در کشور، در شهرهای بزرگ قرنطین وضع می‌شود.

زیارمل وردک، در یکی از گروه‌های واتساپ نوشته است: “تازه، احتمال دارد که افغانستان بخاطر موج سوم ویروس کرونا، برای ۴۰ روز به قرنطین برود.”

به اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صحت عامه، روز گذشته ۲۱۰ واقعۀ مثبت ویروس کرونا و شش فوتی در کشور به ثبت رسیده بود؛ درحالیکه این رقم یکماه قبل (در ۵ حمل سال جاری) به ۲۸ تن می رسید.

حکیم الله یکی از شهروندان دیگر نیز متن مشابه را در یکی از گروه‌های واتساپ شریک کرده است.

با این حال صبح امروز، مجری یکی از رادیوها درشهرکابل گفت قرار است که به دلیل افزایش رقم مبتلایان به ویروس کرونا و جلوگیری ازشیوع نوع جهش یافتۀ آن، دوباره در مرکز و برخی ولایات کشور، قرنطین وضع شود.

به دنبال شریک سازی این موضوع در صفحات مجازی، اکنون در بین شهروندان به شکل زبانی نیز روی آن بحث می شود و حتی برخی متعلمین و محصلین، از حقیقت بودن چنین خبری نگران استند.

ساره صالحی محصل سال اول پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون کابل گفت که در بین محصلین شایعه وجود دارد که از شبنه آینده (۱۱ ثور)، برای چهل روز قرنطین می شود.

وی افزود: «خدا کند که این خبر واقعیت نباشد، ما سال گذشته از درس های آنلاین خیر ندیدیم، هیچ چیزی یاد نگرفتیم؛ اگر باز قرنطین شود، بیسواد فارغ می شویم.»

در همین حال، ذکیه ابراهیمی کارمند وزارت امور زنان نیز به پژواک گفت که در بین همکارانش در مورد قرنطین چهل روزه بحث می شود؛ اما نمی داند که تا چه اندازه این موضوع واقعیت داشته باشد.

حقیقت یابی:

وزارت صحت عامه، پخش و نشر مطالبی در مورد اعلام چهل روز قرنطین درکشور را، شایعه و عاری از حقیقت می داند.

غلام دستگیر نظری سخنگوی وزارت صحت عامه، به آژانس خبری پژواک گفت که تاکنون کدام تصمیمی در مورد اعلان قرنطین درکشور، گرفته نشده است.

وی افزود: “مطالبی که در مورد قرنطین در شبکه‌های اجتماعی نشر می‌شود، حرف‌های وزارت صحت عامه نیست.”

موصوف گفت که در حال حاضر، تعداد واقعات به اندازه ی نیست که قرنطین وضع شود.

نتیجه:  موضوع نشر شده در مورد وضع قرنطین، از سوی وزارت صحت عامه افغانستان رد شد.

فیصله: موضوع نشر شده در مورد وضع قرنطین در کشور، نادرست است.

 

عزیزالله همدرد

Hits: 2059

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…