نادرست - February 11, 2021

ریاست جمهوری شایعات برکنار کردن حنیف اتمر از وزارت را رد می کند

کابل (پژواک، ٢١ دلو ٩٩): دفتر رئیس جمهور و وزارت خارجه، شایعاتی را رد ميکنند که گویا رئیس جمهور اشرف غنی، می خواهد حنیف اتمر را (به دلیلی که در ایجاد اجماع منطقه ای برای صلح عقب مانده است)، از سمتش برکنار کند.

یک روزنامه در کابل، بتاریخ ١٨دلو سال روان، گزارشى را زیر عنوان (حنیف اتمر می رود و یا برکنار می شود)، به نشر رسانده بود.

در این گزارش به نقل از منابعی در ارگ که از گرفتن نامش خودداری کرده بودند، ادعا شده بود كه رئیس جمهور می خواهد به دلیل عقب ماندن در ایجاد اجماع منطقه ای برای صلح، حنیف اتمر را بركنار كند.

آوازه های مربوط به اتمر، زمانی در شبکه های اجتماعی افزایش یافت که رئیس جمهور، بتاریخ ۱۱ جدی سال روان، احمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه؛ و بتاریخ ۴ جدی عبدالهادی ارغنیوال را از وظایفش برکنار کرد؛ درحالیکه وزیران یادشده، دو ونیم ماه پیش همراه با محمد حنیف اتمر، از سوی ولسی جرگه رای اعتماد گرفته بودند.

از سوی دیگر، سفرهای اخیر هیئت های طالبان به مسکو، تهران، اسلام آباد و ترکمنستان، و توقف مذاکرات صلح بین الافغانی که از تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه آغاز شده است؛ موجودیت اجماع منطقه ای برای صلح در کشور را زیر سوال قرار داده است.

روز گذشته (٢١ دلو)، داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاحه ملی، در نشست ايجاد کمیسیون رسانه های این شورا، از کشورها و طرف هايی که بر طالبان نفوذ دارند، توقع کرد تا طالبان را تشویق کنند که به میز مذاکره حاضر شوند؛ زیرا طالبانى که در قطر باقی مانده اند، نمی توانند در مذاکرات صلح کمک کنند.

واکنش های ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه:

دوا خان مینه پال سخنگوی سرپرست رئیس جمهور، آوازه های نشر شده را در این مورد به شدت رد کرد و گفت که محمد حنیف اتمر، به عنوان وزیر خارجه سوگند یاد کرده و به وظیفۀ اش ادامه می دهد.

وی افزود: “من این شایعات را به شدت رد می کنم.”

مینه پال گفت که حکومت افغانستان، در ضمن اجماع ملی و بین المللی، بر اجماع منطقه ای برای صلح نیز تاکید می ورزد و به تلاش های خود در این زمینه ادامه داده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این شایعات را رد کرد و این آوازه ها را بی اساس خواند.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه، چند روز پیش مراسم تحلیف خود را بجا آورد و روز گذشته، قرارداد ساخت بند تاریخی شاه توت را، در کابل به امضا رساند.

گران هیواد افزود که از یک سال گذشته بدینسو، حنیف اتمر برای به میان آوردن اجماع منطقه ای در مورد صلح، بیش از صد بار با وزرای امور خارجه، سفیران و بیش از دوصد بار با دیگر دیپلماتان تماس گرفته است.

به بیان موصوف، این تماس ها از طریق جلسات حضوری، تماس های تیلیفونی و کنفرانس های ویدیویی برگزار شده است.

نتیجه گیری: ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه هردو اداره؛ این گزارش و شایعات را رد کرده اند. در حال حاضر آوازه های نشر شده در رابطه به برکناری محمد حنیف اتمر، نادرست می باشد.

فيصله: گزارش ها و آوازه هایی نادرست می باشد که گویا رئیس جمهور اشرف غنی، می خواهد حنیف اتمر را به دلیلى برکنار کند که در به میان آوردن اجماع منطقه ای برای صلح، عقب مانده است.

جاوید همیم کاکر

Hits: 4024

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…