نادرست - February 2, 2021

ناتو: گزارش رویترز در مورد حضور نیروهای ناتو در افغانستان نادرست است

کابل (پژواک، ۱۳ دلو ۹۹): سازمان ناتو میگوید، این سازمان تاهنوز در مورد حضور نیروهای خود فیصله نهایی نکرده و گزارش نشر شدۀ رویترز در این خصوص گمراه کننده است.

ادعا: آژانس خبری رویترز روز گذشته ادعا کرد که چهار منبع سازمان ناتو به این آژانس گفتند که نیروهای ناتو پس از ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان باقی می مانند.

توافق صلح میان امریکا و ناتو به تاریخ ۲۹ ماه فبروی سال گذشته در دوحه مرکز قطر امضاء شده بود، بر اساس آن تمام نیروهای خارجی باید پس از تاریخ آخر ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی از افغانستان خارج شوند.

یک مقام سازمان ناتو که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرده به آژانس خبری رویترز گفته بود: “نیروهای ایتلاف تا پایان ماه می از افغانستان خارج نخواهند شد، بخاطریکه شرایط مساعد نشده است.”

وی افزوده است: “با آمدن ادارۀ جدید در امریکا، پالیسی تغییر خواهد شد و مسالۀ خروج اضطراری که حاکم بود حل خواهد شد و ما میتوانیم برای خروج یک ستراتیژی خوب و منظم مشاهده نماییم.”

واکنش رسمی ناتو:

خانم اووانا لونگیسکی (Oana Lungescu) سخنگوی سازمان ناتو در بروکسل مرکز بلجیم امروز به آژانس خبری پژواک گفت که ناتو تاهنوز در خصوص موجودیت سربازان خود در افغانستان فیصلۀ نهایی نکرده است.

وی گفت، وزیران دفاع ناتو طی نشست دو روزه در تاریخ ۱۷ و ۱۸ ماه فبروری جاری در این مورد فیصله نهایی خواهند کرد.

خانم اووانا میگوید که در ماموریت ناتو تغییر نیامده است: “ما بخاطر امنیت افغانستان و مبارزه با تروریزم با همکاری به نیروهای افغان ادامه میدهیم.”

وی افزوده است، در حال حاضر در ماموریت قاطع سازمان ناتو حدود ۱۰ هزار سرباز موجود است؛ اما ناتو واضح کرده است که حضور آنها در افغانستان مشروط خواهد بود.

به گفتۀ نامبرده، حمایت کنندگان ناتو حالت افغانستان را بررسی می نمایند و بخاطر آینده به مشوره های شان ادامه میدهند.

اووانا میگوید: “ناتو زیرا از روند صلح حمایت کامل میکند که یکبار دیگر افغانستان به لانۀ تروریستان مبدل نخواهد شد و بار دیگر از این کشور به کشورهای ما حمله نخواهند کرد.”

وی افزوده است، ناتو از طرف های درگیر میخواهد که از فرصت صلح استفاده نمایند.

سخنگوی ناتو گفت، طالبان باید بر اساس توافق دوحه روابط شانرا با گروهای تروریست قطع نمایند، خشونت را کم کرده و در مذاکرات معنی دار اشتراک نمایند.

وی افزوده است، خشونت دوامدار از سوی طالبان روند صلح را متضرر ساخته است.

نتیجه: پس از موقف واضح از سوی ناتو در خصوص ماموریت آیندۀ و حضور سربازان این سازمان در افغانستان واضح شد که سازمان ذکرشده تاکنون در این مورد فیصلۀ نهایی نکرده است.

فیصله: گزارش رویترز در مورد حضور نیروهای ناتو در افغانستان نادرست بود.

جاويد هميم کاکر

Hits: 3646

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…