تا حدی درست - January 6, 2021

منابع مربوطه از تایید یا رد حذف نام غیرت بهیر از هیئت گفتگو کننده صلح خودداری نمود

کابل (پژواک، ۱۶ جدی ۹۹): برخی منابع می گویند که رئیس جمهور عضویت غیرت بهیر در هیئت صلح را لغو کرده است، اما ریاست جمهوری و سایر منابع دولتی از اظهار نظر در این مورد خودداری می نمایند.

داکتر غیرت بهیر از افراد مهم حزب اسلامی و داماد گلبدین حکمتیار است؛ وی از طرف حزب اسلامی به عنوان عضو هیئت مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان انتخاب شده است، اما تا کون در جلسات این هیئت شرکت نکرده است؛ زیرا که این حزب بر پروسۀ صلح انتقادات دارد و حکمتیار نیز در جلسات شورای عالی مصالحه شرکت نمی کند.

این درحالیست که غیرت بهیر پیش ازین عضو انتضابی مشرانو جرگه بود، اما رئیس جمهور محمد اشرف حدود دو ماه پیش عضویت وی را لغوه کرد. یک منبع گفته بود که رئیس جمهور عضویت غیرت بهیر در مشرانو جرگه از خاطری لغو کرده است که وی بدون اجازه با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به پاکستان رفته و سخنرانی حکمتیار را از پشتو به انگلیسی ترجمه کرده بود.

اما از حدود سه روز بدینسو برخی از رسانه ها و افرا در صفحات فیسبوک خود نوشتند است که رئیس جمهور عضویت غیرت بهیر را در هیئت گفتگو گنندۀ صلح را نیز لغو کرده است.

کابل نیوز و یک ویب سایت به نام “عزم” نوشته کرده است که رئیس جمهور غنی عضویت غیرت بهیر را در تیم مذاکراتی لغوه کرده است. در یک مطلب امروزی روزنامۀ “هشت صبح” نیز آمده است که رئیس جمهور بر حذف کردن نام های غیرت بهیر و خالد نور از فهرست هیئت مذاکره کننده تاکید می ورزد.

برخی دیگر نیز سخنان مشابهی را در شبکه های اجتماعی نوشتند، اما منبع معلومات را مشخص نکرده اند.

فضل غنی حقمل سخنگوی حزب اسلامی به پژواک گفت که ریاست جمهوری باید در مورد حذف نام بهیر از هیئت مذاکره کنندۀ صلح، اظهار نظر کند، اما بهیر پیش ازین نیز در هیئت یادشده اشتراک نکرده بود و اکنون نیز در آن شرکت نمی کند؛ زیراکه به بیان وی، این هیئت دولتی است و نمایندگی احزاب و گروهایی را نمی کند که در حکومت شمولیت ندارند.

جمال الدین اسحاقی سکرتر گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان به پژواک گفت که آنها تاکنون کدام مکتوبی رسمی از ریاست جمهوری در رابطه به لغو عضویت غیرت بهیر از فهرست هیئت گفتگو کنندۀ صلح دریافت نکرده اند، اما از رسانه ها اطلاع حاصل کرده که عضویت بهیر به تعلیق در آمده است.

اسحاقی گفت: “ما در مورد ترکیب هیئت مذاکره کنندۀ صلح ملاحضات داشتیم، بنابراین غیرت بهیر تاکنون در گفتگوها با طالبان در قطر شرکت نکرده است.”

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد می گوید که باید در این مورد از وزارت دولت در امور صلح پرسیده شود، اما وزارت دولت در امور صلح می گوید که در این باره باید از ریاست جمهوری پرسیده شود.

فریدون خوزون سخنگوی شورای مصالحه ملی از حذف نام غیرت بهیر از فهرست هیئت مذاکراتی بی خبری نشان داد، اما گفت که هیئت امروز وارد قطر می شود و غیرت بهیر با آنها در این سفر نیست.

هیئت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان پس از حدود هشتاد روز بحث در قطر در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح توافق کردند و سپس برای مشوره ها با رهبران، گفتگوها را به مدت سه هفته متوقف کردند.

این هیئت امروز برای دور دوم گفتگوهای صلح با طالبان به دوحه رفت.

اظهارات در مورد حذف نام غیرت بهیر از لست هیئت گفتگو کنندۀ صلح در حالیست که پیش ازین در مورد خالد نور فرزند عطامحمد نور و رئیس اجرائیوی حزب جمعیت اسلامی نیز گفته شده بود که عضویت وی در تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان لغو شده است، اما ریاست جمهوری این سخنان را بی اساس خواند و خالد نور امروز با اعضای دیگر هیئت یکجا به قطر رفت.

یک منبع مؤثق به آژانس خبری پژواک گفت که غیرت بهیر از روز اول علاقه داشت که عضویت هیئت گفتگو کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان را دشته باشد، اما بنا به درخواست گلبدین حکمتیار تاکنون با این هیئت یکجا نشده است، حکمتیار بر این اعتراض دارد در رابطه به عضویت غیرت بهیر با وی مشورت نشده بود و رئیس جمهور سر خود وی را بحیث عضو تیم مذاکره کننده در آورده بود.

منبع یادشده می گوید، حکومت مجبور خواهد بود که عضویت و امتیازات موصوف را به تعلیق درآورد.

با توجه به این نکات می توان گفت که لغو عضویت غیرت بهیر در تیم مذاکراتی صلح تا حال ادعای است که رسما تایید و یا رد نه شده است؛ زیرا که منابع مربوطه در این مورد از گفتن چیزی خودداری می نمایند و از غیرت بهیر نیز از طریق واتسپ پرسیدیم، اما تا کنو پاسخی نداده است.

احمد صهیب حسرت 

Hits: 13523

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…