نادرست - January 6, 2021

«فهرست قتل های هدفمند به هدف مغشوش ساختن اذهان عامه نشر شده است»

کابل(پژواک، ۱۶ جدی ۹۹): منابع حکومت هنوز درنیافته اند که فهرست قتل های هدفمند از سوی کدام مرجع ترتیب شده است؛ اما طالبان این فهرست را مربوط به خود نمی دانند و می گویند که خبرنگاران و فعالان مدنی شامل اهداف نظامی آنها نمی باشند.

وزیر داخله می گوید که این ليست به هدف مغشوش ساختن اذهان عامه نشر شده است، اما برخی آگاهان امور امنیتی می گویند، احتمال دارد این فهرست برای ساختن قضیه، به هدف پذیرفتن در کشورهای خارجی از سوی برخی افراد تهیه و نشر شده باشد.

بر بنیاد گزارش ها، در دو ماه گذشته شماری از خبرنگاران؛ “در کابل یما سیاوش، فردین امینی و رفيع صديقى؛ در هلمند الیاس داعی؛ در ننگرهار ملاله میوند؛ در غزنی رحمت الله نیکزاد؛ و در آخرین مورد در غور بسم الله عادل ایماق” ترور شده اند. همچنان یوسف رشید رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در کابل و فرشته کوهستانی فعال حقوق زن در کاپیسا کشته شده اند. تا حال، هیچ گروهی مسئولیت کشتن آنها را برعهده نگرفته است.

به دنبال آن، دیروز در رسانه ها فهرست صد نفری خبرنگاران و فعالان مدنی تحت عنوان «فهرست ابتدایی قتل های هدفمندانه و زنجیره یی کاروان ابوعبیده» دست به دست می شود. این فهرست تاریخ، مهر و امضا ندارد و مرجع آن نیز مشخص نمی باشد.

بر بنیاد گزارش ها، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در ماه عقرب سال روان در صفحه فیسبوک اش نوشته بود که گروه طالبان به دنبال امضای توافق‌نامه صلح با امریکا، حملات بزرگ خود را کاهش داده‌اند و با آموزش‌ گروهی به نام “کاروان ابوعبیده” در وزیرستان پاکستان، بر حملات هدفمند شهری تمرکز کرده‌اند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، ترتیب فهرست صد نفری یادشده از سوی طالبان را رد می کند و مدعی است که «این فهرست از سوی استخبارات اداره کابل ساخته شده» است، تا توجه جهانیان را جلب کند و از آن در پروپاگندا بر ضد طالبان استفاده نماید.

او می افزاید:«اهداف ما مشخص است که اشخاص و هسته های نظامی دشمن است و در هر جا تحت تعقیب ما است و آنها را از بین می بریم، اما خبرنگاران، فعالان مدنی، اشخاص و افراد سیاسی دیگر، شامل اهداف نظامی ما نمی باشند.»

اما معاون نخست ریاست جمهوری امروز در صفحه فیسبوک اش نوشته است:«یک فهرست از اسمها در شبکه های اجتماعی پخش شده است که گویا طالبان می خواهند این افراد را ترور نمایند. تلاش داریم که ریشه این جنگ روانی را پیدا کنیم. چیزی از موثقیت و یا عدم آن در اختیار نداریم. طالب با هر کس که طالب نیست دشمن است. طالب با هر ساختار و هر ارزش  که بر بام آن درفش سه رنگ ملی در اهتزاز است دشمنی و مخاصمت دارد. فرض بر اینکه این فهرست واقعی است تعجب در کجاست؟»

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله، بدون ارایه جزییات در مورد به آژانس خبری پژواک گفت:«لیست، زیر ارزیابی ما قرار دارد.»

اما مسعود اندرابی وزیر امور داخله، در خصوص فهرست یادشده دیروز در نشست ولسی جرگه گفت:« …هیچ کدام لیست از بعد استخباراتی و چنین ليست کلان را دریافت نکرده ایم، کسی را که مورد تهدید قرار می دهد، خپ و چپ به خانه اش می رویم و راه را برایش نشان می دهیم و توقع هم نداریم که فیسبوک بازی شود و هر کسی بگوید که زیر تهدید قرار دارد، طالب هم این قدر ظرفیت ندارد که این مقدار افراد را هدف قرار دهد، با تدابیر جلو این تحرکات را می گیریم، این لیست از مجرای استخباراتی نیست، این ليست ها به خاطر مغشوش ساختن مزید اذهان عامه نشر شده است.»

با این حال، سونی لگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان دیروز گفته است که طالبان باید برای موفقیت پروسه صلح سلسله کشتارهای افراد دولتی، فعالان مدنی و ژورناليستان را توقف دهد.

طالبان در جواب این اظهارت در صفحه انترنتی خود نوشته است:« نیروهایی امریکایی باید این را بفهمند که مسوولیت شما این است که در مورد تخطی های خود جواب بدهد، نه این که اتهام قتل های ژورناليستان و فعالان مدنی را بدون سند و به طور غیر مسوولانه به مجاهدین ربط بدهید.»

طالبان نوشته است:«مجاهدین هیچ وقت افراد ملکی را مورد حمله قرار نمی دهد، بلکی به خاطر حفاظت افراد ملکی از بیست سال بدینسو در مقابل شما (امریکایی ها) سینه خود را سپر کرده است. حقیقت این است که در کشور کشتن افراد ملکی او اگر به طور ترور باشد یا بمبارد، چاپه و هاوان، تنها کار اشغال گران و قاتلان است و سلسله این ترورها که به لیبل داعش انجام می شود در حقیقت به رهنمایی جنرالان امریکایی از سوی ارگ و امنیت ملی انجام می شود.»

این چنین ادعاها همواره از سوی حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان رد شده است.

ضعف استخباراتی

جنرال متقاعد عتیق الله امرخیل در مورد نشر فهرست یادشده صدنفری می گوید، در افغانستان به دلیلی که ضعف استخباراتی وجود دارد، این چنین فهرست ها نشر می شود.

به باور او این چنین فهرست ها از سوی دو گروه تهیه و نشر شده می تواند؛ یکی گروهی که می خواهد با نشر این چنین فهرست ها ارگان های کشفی و در مجموع حکومت را ناتوان نشان دهند و گروهی دومی، نام های شان را شامل این چنین فهرست می سازند و آن را به هدفی نشر می کنند تا برای خود قضیه سازی کنند و پناهجویی شان در کشورهای اروپایی پذیرفته شوند.

او می افزاید:«طالبان به گونه ای نیست که برخی ها در مورد آنان فکر می کنند، مردمان با دانش را دارند، چرا چنین فهرستی را نشر کنند که گویا این افراد را می کشند، این دور از عقل است، طالبان این چنین اهداف کوچک ملکی را هدف قرار نمی دهند، آنها بیست سال با قدرت های بزرگ جهان جنگ کرده اند و در این مورد خوب می دانند.»

با در نظرداشت اظهارات منابع یادشده، هنوز ثبوتی وجود ندارد که فهرست یادشده از سوی کدام مرجع و یا افراد تهیه و نشر شده است.

اثرات منفی نشر چنین شایعات

جنرال عتیق الله امرخیل می گوید که نشر چنین فهرست ها اثرات سو بر جا می گذارد.

او می گوید که نشر این چنین شایعات، باعث ایجاد تشویش برای مردم و افزایش بی اعتمادی مردم بر حکومت می شود و می تواند سبب شود که برخی مردم مجبور به ترک کشور شان شوند.

به گفته این جنرال متقاعد، حکومت باید جلو ترور افراد و همچنان نشر این چنین فهرست ها را بگیرد، اما به دلیلی ضعف استخباراتی که دارد، موفق به این کار نشده است.

حدود پنج ماه قبل نیز فهرست شماری از افراد گویا طالبان آنها را هدف قرار می دهند، در رسانه های اجتماعی نشر شده بود، اما بعدها مشخص شد که اساس نداشت.

حکومت در قبال قتل خبرنگاران و فعالان مدنی چه کرده است؟

احمد ضیا سراج رئیس امنیت ملی کشور دیروز در این مورد در نشست ولسی جرگه، ضمن این که مدعی شد قتل های هدفمندانه را طالبان انجام می دهند، افزود که از میان هشت پرونده قتل خبرنگاران، عاملان پنج قضیه بازداشت شده و سه قضیه زیر تعقیب می باشد.

او بدون ارایه جزییات افزود که از تلاش برای ترور سه خبرنگار دیگر در کابل، خوست و ننگرهار جلوگیری شده است.

سراج گفت، به دلیلی در این مورد جزییات ارایه نمی کند که ارگان های امنیتی در صدد گرفتاری سه تن دیگری است که دو تن آنان افرادی بسیار کلیدی می باشند.

احمد صهیب حسرت ،احمدشاه عرفانيار 

Hits: 4792

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…