شایعات تویتری - January 4, 2021

حکومت: شایعۀ پرداخت چهارده هزار دالر معاش به اعضای هیات صلح نادرست است

کابل (پژواک، ۱۴ جدی ۹۹):حکومت، شایعاتی را که گویا هرعضوهیات ۲۱ نفری مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان، تا چهارده هزار دالر امریکایی معاش ماهوار دارند، نادرست می داند؛ اما رقم معاش آنها را مشخص نمی کند.

شایعه:

از دیروز به این سو، برخی ها در صفحات اجتماعی می نویسند که هر عضو هیات یادشده، ماهوار ۱۴۰۰۰ دالر معاش و برخی امتیازات دیگر دارند؛ اما هیچ کدام آنها منبع این معلومات را مشخص نکرده اند.

جعفر مهدوی دبیرکل حزب ملت افغانستان، در صفحه تويتر خود نوشته است: «امتيازات روزانه ی۳۵۰ دالر امریکایی سفرخرج و ماهيانه ۱۴۰۰۰ دالر امریکایی معاش برای هر كدام از اعضای تيم مذاكره (البته امتيازات مادی از سوى برخی آدرس ها برای طولانی تر كردن مذاكرات را رد می كنيم!) باعث كاهش انگيزه برای سرعت مذاكرات و طولانی شدن پروسه گفتگوها نخواهد شد؟! درحالیكه در افغانستان “كربلا” برپاست!»

احمد ختیځ، در صفحه تويترشنوشته است: «مذاکرات دور دوم به نام صلح، هفته آینده با معاش ماهانه ۱۴ هزار دالر و۳۵۰ دالر روزخرچ، اعضای لاشخور اداره فاسد در دوحه آغاز می شود.»

محمد حسین یعقوبی در صفحه تویتر خود نگاشته است: «این گپ اگر راست باشد، طولانی شدن مذاکرات، حق مسلم شان است بابا! هزینه روزانه ۳۵۰ دالر امریکایی و معاش ماهوار ۱۴۰۰۰ دالر امریکایی.»

شمار دیگری از کاربران صفحات اجتماعی نیز نوشته اند که اعضای هیأت یادشده، چهارده هزار دالر معاش و برخی امتیازات دیگر دارند.

رد شایعه:

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری، به آژانس خبری پژواک گفت که شایعات در مورد معاش اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی نادرست و بی اساس است.

وزارت دولت در امور صلح نیز در صفحه رسمی تویتر نوشته است: «شايعاتی كه درباره امتيازات اعضای هیئت مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی افغانستان در صفحات اجتماعی دست به دست می ‌شود، کاملاً غلط و به دور از حقیقت می ‌باشد. در شرايطی كه مردم ما در انتظار صلح هستند و اين مسئوليت خطير به‌ دوش هيئت مذاكره‌ كننده جمهوری اسلامی افغانستان گذاشته شده است، تبليغات منفی در برابر هيئت، در راستای منافع دشمنان صلح و ثبات در كشور بوده و به هدف ايجاد فاصله ميان مردم و نمايند‌گان ‌شان در ميز مذاكرات صورت گرفته است. انتظار می ‌رود كه در اين شرايط حساس، ملت شريف افغانستان قربانی جنگ روانی دشمنان صلح نشوند.»

پژواک، از ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلحو در مورد رقم معاشات اعضای هیات یادشده پرسید؛ اما او در این مورد معلومات نداد.

فوزیه کوفی عضو هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز در گفتگو با آماج ‌نیوز، شایعه معاش ۱۴هزار دالری اعضای هیات را رد نموده و بدون ارایه جزییات گفته است: «ما زیاد معاش نداریم و امتیاز‌های ما هم برابر به یک‌ مأمور دولت است.»

قابل ذکر است که هیأت های مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، پس از هشتاد روز روی طرزالعمل گفتگوهای صلح به توافق رسیدند و هر دو هیأت به منظور مشوره، برای سه هفته مذاکرات را به تاخیر انداختند و قرار است دور دوم این گفتگوها در شانزدهم جدی در قطر آغاز شود.

احمد شاه عرفانیار

Hits: 4859

Check Also

ادعای پناهندگی سیاسی کانادا به رئیس جمهور غنی نادرست است

کابل (پژواک، ۲ دلو ۹۹): موضوع پناهندگی رئیس جمهور غنی از سوی نخست وزیر کانادا در صفحات جعل…