درست - December 26, 2020

«بیماری کرونا تبلیغات دولتی نه، بلکه یک واقعیت است»

کابل (پژواک، ۳ جدی ٩٩): هنوزهم برخی افغان ها باور دارند که کووید – ۱۹، نام جدید ریزش است و دولت آن را خطرناک جلوه می دهد؛ اما متخصصین، ریزش عادی را با کرونا متفاوت می دانند و می گویند که کرونا تبلیغات دولتی نه، بلکه یک واقعیت است.

اولین رویداد مثبت ویروس کرونا، در ماه حوت سال ۱۳۹۸ در افغانستان ثبت شد. پس از آن تا دیروز (۳جدی) ۵۱۳۶۰ رویداد مثبت این بیماری در کشور ثبت شده و از این میان، ۲۱۲۶ تن فوت نموده و ۳۹۹۲۰ تن صحت یاب شده اند؛ اما آمار ثبت شده با آمار حقیقی متفاوت است؛ زیرا یک سروی وزارت صحت عامه، در حدود چهار و نیم ماه قبل نشان داد که در افغانستان، بیش از ده میلیون تن به این بیماری مبتلا شده اند.

با این حال، هنوزهم برخی مردم باور به وجود ویروس کرونا ندارند.

شایعه: کووید-۱۹ نام جدید ریزش است، یک دوای ضد درد برای مداوای این بیماری کافی است. همه چیز در مورد تبلیغات دولتی است. دولت سعی می کند آنرا به عنوان یک چیز خطرناک جلوه دهد. شستن دست ها و فاصله اجتماعی نیاز نیست.

عبدالله احدی باشنده کاکری ولسوالی پسابند ولایت غور گفت که مردم این قریه، به وجود بیماری کووید – ۱۹باور ندارند و همه روز محافل سنتی شان را برگزار می کنند.

وی همچنان گفت: «ما مردم قریه جات که هستیم، اصلا به کرونا عقیده نداریم، همه روزه کشتی گیری و شب نشینی داریم و مردم در قصه کرونا نیستند؛ چون ریزش عادی است. فقط رئیس ها و والی ها می خواهند که از این طریق پولدار شوند، اگر ریزش هم بشویم، میریم یک تخته تابلت پرستامول می گیریم جور می شویم، قریه های دور، دور که است، مردم بیخی کرونا را نمی شناسند.»

فرید احمد باشنده شهر هرات افزود: «به نظر من، آنقدر که در مورد کرونا گفته شده که خطرناک است، آن قدر هم نیست و من فکر ‌می کنم کرونا یک نوع پروژه است و هر وقت، دولت کم ‌پول می شود، باز می گوید که کرونا افزایش یافته است؛ تا از این طریق از جامعه جهانی کمک دریافت کند، کرونا یک سرما خوردگی عادی است و هیچ قابل تشویش نیست.»

همچنان سمین گل باشنده ولسوالی ادرسکن ولایت هرات گفت: «در ولسوالی ما هیچ کس به کرونا باور ندارد و حتا اگر کسی ماسک بپوشد، او را مسخره می کنند و همه به این باوراند که کرونایی وجود ندارد و همه چیز دروغ است.»

غلام سخی یک تن از باشندگان ولسوالی چمتال ولایت بلخ نیز به این باور است که بیماری کووید-۱۹، به آن حدی خطرناک نیست که برای مردم گفته می شود.

وی افزود: «حدود بیست روز قبل شدید زکام شدم، تمام آن علایم را داشتم که بیماران کرونا داشتند و بر من به مثل زکام تیر شد، بعد از آن بیخی مطمئن شدم که کرونا مرونا نیست و حکومت مردم را می ترساند.»

حقیقت: متخصصین امور صحی می گویند که ریزش و کوید-۱۹ هر دو بیماری واگیردار تنفسی هستند؛ اما ناشی از ویروس های مختلف می باشند.  به گفته آنها کوید-۱۹، در اثر عفونت با ویروس کرونا ایجاد می شود و اما ریزش ناشی از عفونت با ویروس آنفولانزا است.

علایم ریزش یا زکام تب، سرفه، خستگی و سردرد و علایم کوید-۱۹ سرگیجه شدن، تب و لرزه، سرفه، ابريزش بینی و تنگی نفس می باشد که شباهت این دو بیماری بسیار زیاد و تشخیص آنها آسان نمی باشد.

نبيل پاکطین پروفیسور امراض داخله عمومی در شفاخانه رابعه بلخی کابل، گفت که ریزش عادی با بیماری کووید – ۱۹ متفاوت است و باور کسانی که کووید – ۱۹ را یک ریزش عادی می دانند، نادرست است.

همچنان به گفته او کرونا یک تبلیغ دولتی نیست، بلکه برعکس دولت می خواهد شیوع ویروس کرونا را بسیار کم جلو بدهد؛ در حالیکه افغانستان در حال موج دوم این بیماری قرار دارد.

به گفته او، بیماری کووید – ۱۹ معمولا علایم نفس تنگی، تب، سرفه، سوزش سینه و درد اعضای بدن را دارا بوده و گاهگاهی علایمی چون گلودردی و ریزش بینی را پیدا می کند.

به گفته داکتر پاکطین، بیماران کووید – ۱۹ نسبت به بیماران زکام؛ درد و تب بسیار شدید می داشته باشند؛ در حالیکه بیماران زکام، عطسه و سرفه خفیف و به ندرت تب و درد اعضای بدن را دارا می باشد.

وی همچنان گفت که بیماران زکام، نفس تنگی نمی داشته باشند و زکام از یک الی سه روز دوام پیدا می کند؛ در حالیکه علایم بیماری کووید – ۱۹ در حالت عادی تا حدود ۱۴ روز دوام می داشته باشند.

تجربه بیمار: ریزش عادی با کرونا بسیار متفاوت است

هدایت الله راشد یک تن از بیماران صحت یاب شده کووید – ۱۹ نیز گفت که حدود دوه ماه قبل، به این بیماری مبتلا شده بود و علایمی چون تب، سرفه های خشک، گلودرد، ریزش، درد عضله و نفس تنگی داشت.

وی افزود: «درد من به حدی بیشتر بود که حتی نمازهای خود را به طور نشسته هم نمی توانستم ادا کنم و سجده کرده نمی توانستم، فکر می کردم که پاهایم فلج است و از طرف شب، تب من هم بسیار شدید می بود.»

او گفت: «در زمان کرونا نفس تنگی داشتم، شب زمانی که خواب می کردم نفسم بسیار تنگ می شد، باز از اتاق خود بیرون می شدم، قدم می زدم، نمی توانستم که از اثر نفس تنگی بخوابم.»

به گفته او قبل از این بیماری، ریزش را هم سپری کرده است و در این بیماری هم درد گلو، ریزش و تب خفیف داشت؛ اما به حد بیماری کرونا شدید نبود و نفس تنگی هم نداشت.

وی همچنان افزود که درد اعضای بدن با ختم بیماری زکام از بین می رود؛ اما تجربه ای که او دارد، کسالت و احساس درد خفیف بیماری کووید-۱۹ تا مدت زیاد باقی می ماند.

صحت عامه: کرونا تبلیغات دولتی نه، بلکه یک واقعیت است

معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، با رد اظهارات مردم که گفته اند کرونا وجود ندارد، حکومت مردم را می ترساند و برای به دست آوردن پول از جامعه جهانی، این بیماری را خطرناک جلوه می دهد، تاکید دارد که زکام یک بیماری عادی؛ اما کووید- ۱۹ بیماری عادی نمی باشد.

او افزود که بیماری کووید -۱۹ در اکثریت مردم به شکل خفیف و یا زکام سپری می شود؛ اما کووید – ۱۹ می تواند در افراد کهن سال و آسیب پذیر علایم شدید داشته و حتی سبب مرگ شود.

به گفته وی، در ابتدای آغاز بیماری کووید-۱۹، ذهنیت هايی موجود بوده که احتمالا بیماری کرونا زکام عادی است؛ اما بعد از شدت و مرگ و میر این بیماری، مردم پذیرفتند که ویروس کرونا وجود دارد و این بیماری متفاوت از ریزش عادی می باشد.

او از مردم خواست که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کووید -۱۹، رهنمودهای صحی را مراعات کنند.

این وزارت توصیه می کند که بهترین راه برای جلوگیری از ویروس کرونا، شستن بار، بار دست ها با آب و صابون، پوشیدن ماسک و مراعات نمودن فاصله اجتماعی تا دو متر می باشد.

احمد صهیب حسرت


این گزارش تحقیقی، با حمایت مالی اتحادیه اروپا تهیه شده است؛ مسئوليت محتوای آن تنها به عهدۀ پژواک بوده و الزاماً بیانگر دیدگاه های اتحادیه اروپا نمی باشد.

Hits: 6783

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…