نادرست - December 24, 2020

طالبان: اوراق نشر شده در مورد حملات طالبان بر خارجی ها، جعلی است

کابل (پژواک، ۴ جدی ٩٩): طالبان، نامه های نشره شده اى را جعلی دانسته اند که در آن، به طالبان مسلح گفته شده است که به نیروهای مستقر امریکایی و دیگر نیروهای خارجی در افغانستان، حملات انجام دهند.

آژانس پژواک، اوراق و یک صدا را به دست آورده است، که در این اوراق در ولایت فراه و کندهار به طالبان مسلح گفته شده است که حملات خود را علیه نیروهای خارجی آغاز کنند؛ زیراکه آنها بر طالبان حملات هوایی انجام داده اند.

در برخی نامه ها از سوی کمیسیون نظامی طالبان ولایت فراه نوشته شده است: “به تمام مجاهدین السلام عليکم ورحمت الله و برکاته: هر مجاهد به هر طریقی که می تواند به امریکایی ها کار جور کند، مورد هدف قرار دهند؛ از طرف ما مکمل اجازه است.”

در یک مکتوب دیگر از طرف کمیسیون نظامی طالبان ولایت فراه نوشته شده است: “هشدار به همه مجاهدین ولایت فراه! به اساس هدایت رهبری، همه مجاهدین باید نیروهای خارجی را تا توان خود مورد هدف قرار دهند. ”

در آخر این صفحه، علاوه بر مولوی عبدالصمد فاروقی، دو نفر دیگر نیز امضا کرده اند.

همچنان در یک صدایی که آژانس پژواک به دست آورده است، یک تن به طالبان می گوید که امریکایی ها در کندهار بر آنها بمبارد کرده اند، حالا آنها هم باید به امریکایی ها حملات خود را آغاز کنند.

این در حالیست که در این اواخر، نیروهای امریکایی در ولایات فراه، هلمند و کندهار، بالای طالبان حملات هوایی انجام داده و تلفات بیشتر به آنها وارد کرده اند.

نیروهای امریكایی گفته اند که این حملات، در دفاع از نیروهای افغان مطابق با توافقنامۀ دوحه انجام شده است.

اما طالبان در واکنش به حملات هوایی گفته اند که این حملات، خلاف توافقنامۀ دوحه در مناطق غیرنظامی و غیرجنگی انجام شده است، که در آن علاوه بر طالبان، غیرنظامیان هم کشته و زخمی شده اند.

قابل یادآوریست که توافقنامه ای بین امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر، بتاریخ ١٠حوت سال ١٣٩٨ به امضا رسید؛ در این توافق نامه آمده است که سربازان امریکایی طبق یک تقسیم اوقات زمانی، افغانستان را ترک می کنند و طالبان به آنها حمله نخواهند کرد.

همچنین بر اساس توافقنامه، امریکا نیز بر طالبان حملات انجام نخواهد داد؛ اما در صورت لزوم از نیروهای افغان دفاع خواهد کرد.

رسانه های اجتماعی

خانمی به نام مرسل نظامی در صفحۀ تویتر نوشته است: “ادامۀ جنگ، خشونت و پخش شبنامه های مرگبار از سوی گروه طالبان در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا، باعث شده تا ده ها خانواده خانه و کاشانۀ شان را رها کرده و به مناطق امن در این ولایت جايگزين شوند.”

وی افزوده است: “جنگ عامل اصلى بیخانمان شدن هزاران هموطن ما شده است.”

اظهارات رسمی طالبان:

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، نامه های نشر شده و صداى ضبط شده به نام آنها را جعلی خواند.

وی به آژانس پژواک گفت: “اعلامیه های ما از آدرس های رسمی ما به نشر می رسد.”

آژانس پژواک تلاش کرد که در این مورد، نظر نیروهای امریکایی را نیز با خود داشته باشد؛ اما موفق نشد.

از طرف دیگر، رادیو بی بی سی بتاریخ ٢٤ قوس سال روان، به حوالۀ دو منبع طالبان در قطر خبر داده بود که اگر امریکا در شش ماه باقیمانده، تمام سربازان خود را از افغانستان بیرون نکند؛ آنها حملات پی در پی خود را بر آنها آغاز خواهند کرد.

احمدشاه عرفانيار

Hits: 4075

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…