کمیسیون انتخابات: نزدیک به ۸۵۰۰ محل رای دهی به بازشماری و تفتیش می رود
درست - November 6, 2019

کمیسیون انتخابات: نزدیک به ۸۵۰۰ محل رای دهی به بازشماری و تفتیش می رود

کابل(پژواک، ۱۵ عقرب ۹۸): یک سند که در اختیار پژواک قرار گرفته، نشان می دهد که ۸۴۹۴ محل رای دهی، به بازشماری و تفتیش می رود.

بر بنياد این سند، بیش‌ترین محلات مشخص شده برای بازشماری، مربوط ده ولایت قرار ذیل اند:

در ولایت کابل ۱۱۹۷محل، ننگرهار۸۴۱، کندهار۷۸۳، پکتيا۷۴۰، بغلان ۷۲۲، هلمند ۵۴۲، پکتیکا ۴۰۷، غزنی۴۰۲، خوست۳۵۰ و در بدخشان ۳۲۲محل نیاز به بازشماری دارد.

یک منبع باوری کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که کمیسیون های انتخاباتی، می خواهند که روند تفتیش و بازشماری آرا، را مشترکاً آغاز کنند و کار در این خصوص جریان دارد.

منبع، افزود که تعداد محلات بازشماری و تفتیش از ۸۴۹۴ محل رای دهی بیشتر نمی شود و ممکن بعد از فيصله کمیسیون تعداد متذکره کم گردد.

یک منبع موثق دیگری در کمیسیون مستقل انتخابات که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به پژواک گفت، ۱۷۰۹محل که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، برای باز شماری به آنان معرفی شده است، نیز در این تعداد (۸۴۹۴) محل رایدهی شامل است.

وی، با ذکر اینکه این ارقام نهایی نیست، گفت که تاکنون از سوی این کمیسیون، تصویب نشده است و ممکن که در ارقام، تغییرات وارد گردد.

قبلاً سید قطب الدین رویدار کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی، گفت که قبلاً از کمیسیون انتخابات تقاضا کرده بودند؛ تا دو هزار و ۱۱۸ محل را در ۲۳ ولایت کشور تفتیش و بازشماری کند.

وی افزود که علاوه بر، ۲۱۱۸ محل در ۲۳ ولایت، برخی محلات دیگر نیز توسط کمیسیون مستقل انتخابات، نیازمند بازشماری و تفتیش شناخته شده است و به همین دلیل، تعداد محلاتی که به بازشماری می رود، افزایش مى يابد.

یک سند که در اختیار پژواک قرار گرفته، نشان می دهد که ۲۱۰۰ محل در ۲۳ ولایت کشور، نیاز به بازشماری دارد.

بر بنياد این سند، بیش‌ترین محلات مشخص شده برای بازشماری، مربوط ده ولایت قرار ذیل اند:

در ولایت بغلان ۳۷۲ محل، هلمند ۳۱۷، غور ۲۰۷، کندهار ۱۸۹، ننگرهار ۱۸۶، خوست ۱۷۹، کاپیسا ۱۲۳، فاریاب ۱۰۴، کندز ۸۱ ، و پکتيا ۷۳ محل نیاز به بازشماری دارد.

همچنان، در ولایت‌های زابل ۶۶، پروان ۴۴، نیمروز ۳۵، فراه ۳۰، پکتیکا ۲۶، لوگر ۲۲، نورستان ۲۲، تخار ۱۷، سرپل ۹، ارزگان ۷، سمنگان ۴، بامیان ۳ و در بدخشان ۲ محل  است، که بازشماری خواهد شد.

این در حالی است که از دو روز به این سو، به دلیل مخالفت تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، روند بازشماری و تفتیش آراء آغاز نشده است.

در فیصله نامۀ تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی که شب گذشته طی یک نشست فوق العاده با حضور رهبران سیاسی و شخصیت های ملی تحت ریاست عبدالله عبدالله، انتشار يافته؛ آمده است که چهار نوع آرای تقلبی که رقم درشتی را تشکیل می‌دهند، تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیستند.

در ادامه آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات، چهار نوع آرای تقلبی؛ شامل ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ راى مبهم و ناشناختۀ در بخش قرنطین دستگاه در ملوگ،  ۱۰۲ هزار و ۱۲ راى خارج از زمان انتخاباتی، حدود ۷۰۰ دستگاه‌ و کارت حافظۀ گُم شده، عکس از روی عکس و عکس های تکراری را که غیرمعیاری شناخته شده، باید تفکیک و رسیده گی کند.

اما تیم دولت ساز، برخلاف به آغاز روند بازشماری تاکید کرده و می گوید که شرکت درملوگ، آرای خارج از زمان انتخاباتی، عکس های تکراری و زیر سن را از سیستم خارج کرده و گزارش آن را با کمیسیون انتخابات نیز شریک نموده است و نیاز نیست که روند به خاطر آن معطل شود.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، به تازه گی اعلام کرد که آرای معتبر در انتخابات ریاست جمهوری، یک میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۰۷ رای است و بیش از ۸۶ هزار رأی را به دلیل عکس تکراری، عکس از روی عکس و آرای استفاده شده پیش از ساعت هفت صبح و پس از ساعت پنج شام، نامعتبر شناخته است.

انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد. قرار تقويم انتخاباتی، نتایج ابتدايى بايد به تاریخ ۲۷ ميزان و نتایج نهایی در ۱۶عقرب اعلام می شد؛ اما به دليل تاخير در روند انتقال معلومات دستگاه بايومتريک در سرور، اعلان نتایج ابتدایی به تاخیر افتاد.

کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ پنجم عقرب، در یک نشست خبری در کابل، گفت که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۳ عقرب اعلام می کند.

هيئت حقيقت ياب: هیچ نوع دستبرد در مواد انتخاباتى صورت نگرفته است

عزیزالله همدرد

Hits: 6301

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …