منبع: اعضای کمیسیون انتخابات، روی اعلام نتایج انتخابات توافق کردند
درست - December 12, 2019

منبع: اعضای کمیسیون انتخابات، روی اعلام نتایج انتخابات توافق کردند

کابل(پژواک، ۲۱ قوس ۹۸): يک منبع موثق در کمیسیون انتخابات، می گوید که اعضاى اين کميسيون روى اعلام نتايج انتخابات بعد از بحث هاى طولانى توافق نموده اند؛ اما فيصلۀ آن تا کنون از سوى کميشنران امضا نشده است.

یک منبع موثق در کمیسیون مستقل انتخابات، که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به پژواک گفت که روز گذشته اعضای کمیسیون انتخابات، پس از بحث های دوامدار، روی فیصله ۱۱۵ به توافق رسیدند.

به گفته منبع؛ اما درمورد فیصله نامه ۱۱۵که شامل هفت مورد می باشد، تاکنون اعضاى کميسيون سند مربوط به آنرا امضا نکرده اند.

منبع افزوده است که مواد شامل فيصله نامه ١١٥، همزمان با اعلام نتايج انتخابات طى يک اعلاميه با مردم شریک می شود.

منبع گفت که اعضای کمیسیون در نشست دیروز، همچنان گفته اند که نتیجه تفتیش و بازشماری ۲۷ ولایت به اتمام رسیده و محلات هفت ولایت دیگر که نیاز به تفتیش و بازشماری ندارند، داخل سیستم شده اند.

برمبناى معلومات منبع؛ از مجموع ۱۳۷۹ محل باقی مانده از هفت ولایت، ۴۵۰ آن از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به بازشماری و تفتیش رفته است که در آن در ۷۱ محل، پیشنهادات کمیسیون شکایات تطبیق شده است.

موصوف افزود که از جمله ۱۳۷۹ محل دیگر در هفت ولایت که نیاز به بازشماری و تفتیش دارد، آراى ۱۹۱ محل باطل می شود.

وى تصریح کرد که اکنون اعضای کمیسیون فیصله کرده اند که نتايج آراى ۲۷ ولایت و آنعده محلاتی که در هفت ولایت، نیاز به بازشماری نداشتند، همراه با نتیجه ۱۳۷۹ محلی که در روز انتخابات از هفت ولایت به دست آمده است را اعلام کنند.

همچنان در جلسه یادشده، تصمیم بر این شد تا هر نامزد انتخابات که مخالف نتیجه باشد، مطابق به قانون اعتراضات، شکایات خود را درج کند تا مطابق به قانون به آن رسیده گی صورت بگیرد.

بر اساس تقويم انتخاباتى، نامزدان ریاست جمهوی، می توانند پس از اعلام نتايج ابتدایی تا ۴۸ ساعت اعتراضات و شکایات شان را ثبت کنند و پس از ختم ثبت شکایات و اعتراضات، کمیسیون شکایات انتخاباتی، روی بررسی آن کار را آغاز می کند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی، در مدت ۱۵ روز شکایات را بررسی و به آن رسیده گی می کند.

منبع، با اشاره به فیصله نامه ۱۱۴ کمیسیون مستقل انتخابات، گفت که این فیصله نامه مربوط به نتایج  تفتیش و بازشماری محل های ٢٧ ولایت می باشد که اعضای کمیسیون، سندى مبنى بر توافق روى اين فيصله را امضا کرده اند.

توسط آین فیصله ارای ۴۳۲۰ محل بعد از تفتیش و بازشماری رای سفید شمرده و شامل سیستم شده است.

دفتر مطبوعاتى کميسيون انتخابات، از ابراز نظر در اين مورد خوددارى کرد؛ اما ذبيح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوى کميسيون انتخابات گفت که گزارش ٢٧ ولايت که از سوى رياست دارالانشا به رهبرى کميسيون رسيده بود، به اساس داشتن بعضى ملاحظات دوباره به رياست دارالانشا فرستاده شده است.

این در حالی است که منابعی در کمیسیون مستقل انتخابات، به برخی رسانه ها گفته اند که قرار است تا آخر امروز، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شود.

انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد.

اعلام نتایج انتخابات، یک بار از ۲۷ میزان به ۲۳ عقرب به تاخیر رفت؛ اما در ۲۳ عقرب نیز اعلام نشد و مشخص نیست که چه وقت اعلام خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات، بازشماری آرای برخی محلات رای دهی در ۲۷ ولایت را انجام داده؛ اما شماری از دسته های انتخاباتی به خصوص ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله، مانع تفتیش و بازشماری آرا در هفت ولایت شده اند.

عزیزالله همدرد

Hits: 7603

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …