آرای حنیف اتمر نیز چون ۱۳ نامزد دیگر ریاست جمهوری محاسبه می شود
گزارش های فیچری - November 6, 2019

آرای حنیف اتمر نیز چون ۱۳ نامزد دیگر ریاست جمهوری محاسبه می شود

کابل (پژواک، ١٤عقرب ۹۸): محمد حنیف اتمر نامزد ریاست جمهوری در انتخابات ششم میزان، پیش از برگزاری انتخابات، مبارزات انتخاباتی اش را به تعلیق درآورد؛ اما برخی مردم به او رای داده اند و آرای او محاسبه می شود. 

برای انتخابات ششم میزان ریاست جمهوری کشور، ۱۸ تن نامزده شده بودند. از این جمع؛ زلمی رسول، شیدا محمد ابدالی، ابراهیم الکوزی و نورالحق علومی، به نفع «تیم دولت ساز» از نامزدی شان منصرف شدند و تيم صلح و اعتدال به رهبرى محمد حنيف اتمر نامزد ديگر رياست جمهورى، در هفده هم اسد سال جاری اعلام کرد که مبارزات انتخاباتی خود را متوقف و تعلیق کرده و دلیل به تعلیق درآوردن کارزارهای انتخاباتی اش را “خدشه‌ دار شدن اعتبار انتخابات به دلیل اقدامات غیرقانونی و بی‌باکنه تیم حاکم” خوانده بود.

این دستۀ انتخاباتى اعلام کرده بود که در رقابت هاى انتخاباتى ششم ميزان، اشتراک نمی کند.

آرای اتمر حساب می شود:

در ورق رای دهی، نام های تمامی (هجده) نامزد چاپ شده بود؛ اما رحیمه ظریفی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که چهار نامزد (زلمی رسول، شیدا محمد ابدالی، ابراهیم الکوزی و نورالحق علومی) فورم انصراف از نامزدی به این کمیسیون ارایه کرده و به همین دلیل اگر کسی به این چهار تن رای داده باشند، محاسبه نمی شود؛ اما اتمر رسماً از نامزدی اش استعفا نداده است.

در فیصلۀ شماره ۹۴ این کمیسیون نیز در مورد چهار نامزد یادشده، آمده است که آرای کاندیدان فوق الذکر، مطابق احکام قانون انتخابات، حین شمارش آراء قابل محاسبه نبوده و پول پیش شرط شان قابل اعاده نمی باشد؛ زیرا رسماً درخواست کتبی شان را مبنی بر استعفا از کاندیداتوری شان به کمیسیون ارایه نموده اند.

رحیمه ظریفی يکتن ازکميشنران کميسيون مستقل انتخابات به پژواک گفت که اگر کسی به محمد حنیف اتمر رای داده باشد، محاسبه می شود؛ زیرا اتمر رسماً درخواست کتبی شان مبنی بر استعفا از نامزدی خود را به کمیسیون ارایه نکرده است.

به گفته او اینکه مردم به اتمر رای داده اند، یا خیر، در نتایج ابتدایی انتخابات رياست جمهورى معلوم خواهد شد.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات در ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن، در پانزدهم عقرب اعلام شود؛ اما کمیسیون تا حال موفق به انجام این کار نشده و اعلام کرده است که قرار است نتایج ابتدایی انتخابات را در ۲۳ عقرب اعلام کند.

اما قادرشاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال به رهبری محمد حنیف اتمر گفت: “ما که قبلا با کمیسیون صحبت کرده بودیم، آرای ما حساب نمی شد؛ زیرا به ما کسی رای نداده است و اگر کسی اشتباهاً رای داده باشد، موضوع جدا است.”

موصوف افزود که در این مورد، بعد از گفتگو با تیم حقوقی صلح و اعتدال، با جزییات صحبت خواهد کرد؛ اما با گذشت دو روز و تماس های مکرر در این مدت، پاسخ نداد.

آرای اتمر در حالی محاسبه می شود که یکی از معاونین او، از تیم انتخاباتی دیگری اعلام حمایت کرده است.

محمد محقق و محمدیونس قانونی معاونین اتمر بودند؛ اما به اساس گزارش ها، محقق پس از اعلام متوقف ساختن مبارزات انتخاباتی اتمر، از تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرد.

رحیمه ظریفی گفت که مسایل مرتبط با استعفای معاونین نامزدان، در فیصلۀ شماره ۹۵ این کمیسیون، روشن شده است.  

در فیصله شماره ۹۵ آمده است: “هرگاه معاون یا معاونین کاندیدان ریاست جمهوری، بدون انصراف یا استعفای رسمی از کاندید مربوطه جدا شود، در صورتی که کاندید در انتخابات برنده گردد، مطابق حکم ماده شصت و هشتم قانون اساسی، در مورد تعیین معاون یا معاونین خویش اجراآت نمایند.”

در مادۀ ۶۸ قانون اساسی آمده است: «هرگاه يکی از معاونين رئيس جمهور استعفاء و يا وفات نمايد، عوض وی شخص ديگری توسط رئيس جمهور به تأييد ولسی جرگه تعيين می گردد. در صورت وفات همزمان رئيس جمهور و معاون اول وی، بالترتيب معاون دوم، رئيس مشرانوجرگه، رئيس ولسی جرگــه و وزير خارجه يکی بعد ديگری، مطابق به حکم مندرج مادۀ شـصت و هفتم اين قانون اساسی، وظـايف رئـيس جمور را به عهده می گيرد.»

از سویى هم نهاد هاى ناظربرانتخابات، کميسيون مستقل انتخابات را دراين خصوص مقصر ميدانند.

یوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان(فيفا)، به آژانس خبرى پژواک گفت که کميسيون انتخابات مکلف بود تا ازتيم انتخاباتى صلح واعتدال به رهبرى محمد حنيف اتمر، درمورد معرفى معاونين جديد و يا انصراف شان ازنامزدى درانتخابات، جداً درخواست مى کرد.

وى با بيان اينکه بدون معاونين؛ تيم انتخاباتى صلح واعتدال نامکمل بوده، افزود: “بدون شک مردم به اين نامزد راى نداده اند و اگر راى هم به نفع اين نامزد استعمال شده باشد، ازنظرما باطل است.”

احمد صهیب حسرت

Hits: 5022

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…