گزارشها در مورد فوت یک تن به اثر کرونا در هرات، نادرست و بی اساس می باشد
نادرست - March 21, 2020

گزارشها در مورد فوت یک تن به اثر کرونا در هرات، نادرست و بی اساس می باشد

کابل (پژواک، ۲حمل ۹۹): يافته هاى پژواک نشان مى دهد که گزارش ها در مورد اینکه گویا یک تن در هرات براثر بیماری ویروس کرونا جان داده است، نادرست و بی اساس می باشد.

 ویروس کرونا (کوید ۱۹)، سه ماه قبل برای اولین بار در کشور چین شیوع کرد و اکنون به ۱٦۰ کشور جهان رسیده است.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت، تاهنوز در سرتاسر جهان، بيش از ۱۱ هزار تن جان داده و حدود ٢۷۷ هزار تن، مصاب به این ویروس گردیده اند و تنها در کشورهاى چين و ايتاليا، بيش از ٧ هزار تن جان داده اند.

وزارت صحت عامه افغانستان، دو روزقبل اعلام کرد که رقم مبتلايان به ويروس کرونا در٧ ولايت به ٢۴ تن رسيده است و نخستین فرد مبتلا به این ویروس بعد از صحت یابی از شفاخانه مرخص شده است.

هرچند اين وزارت گفته است که فعلا ۱۲ مورد دیگر نيز زیر بررسی قرار دارد؛ اما روز گذشته شمارى ازدست اندرکاران فيس بوک، از فوت يک تن درهرات به دليل ابتلا به ويروس کرونا خبرداده بودند.

اطلاعات نادرست

شماری از کاربران فیسبوک  در٢٤ ساعت گذشته، پیام هایی را منتشر کرده اند که گویا یک تن مبتلا به ویروس کرونا در هرات جان داده است.

داکتر سلیم عاطف در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: “درگذشت یک فرد مبتلا به کرونا در هرات! یک بیمار مشکوک به کرونا با وصف همه آثار و علایم این بیماری و ارسال سه بار آمبولانس به درب خانه اش، حاضر به رفتن به شفاخانه نشد و امروز در هرات درگذشته است، جنازه این شخص نیز به صورت غیر تخصصی دفن شده است. خانواده این بیمار به این دلیل حاضر نبودند، بیمار خود را به شفاخانه انتقال دهند که از نام کرونا هراس داشتند، فردا صحت عامه هرات قرار است ضمن بررسی قضیه، کار قرنطین احتمالی اعضای خانواده این فرد را شروع کند. “

گزارشها در مورد فوت یک تن به اثر کرونا در هرات، نادرست و بی اساس می باشد

همچنان ده ها تن از کاربران دیگر فیس بوک نیز موضوع یاد شده را از قول وحید پیمان، در صفحات شخصی شان پُست کرده اند.

اما وحید پیمان که اکثریت کاربران فیسبوک، به نقل از او، پیام یاد شده را همرسانی کرده بودند، نگاشته است: “به ادامه پست قبلی !
من هرگز نگفتم‌ که یک فرد مصاب به کرونا درگذشته است. لطفا در درجه نخست، مطلب را خوب بخوانید، هرگاه کسی معاینه نشود و لابراتوار نتیجه مثبت آن را مشخص نسازد، هرگز نمی ‌توان ادعا کرد که وی صد فیصد مبتلا به کرونا بوده است و به همین شکل، نمی‌ توان گفت که وی صد در صد مبتلا نبوده است. او آثار و علائم مشکوک به کرونا را داشته؛ حتا برخی از داکتر صاحبان گفتند که تا بالاتر از ۹۰ درصد این شخص مشکوک به کرونا بوده است. هدف خبرنگاران خلق وحشت نیست؛ اما خطر کرونا یک واقعیت انکارناپذیر جامعه ماست، واقعیتی که هنوز جامعه ما نپذیرفته است. پیام اصلی آن پُست و آن خبر، این بود که مردم نباید از رفتن به مراکز صحی اجتناب ورزند. مردم نباید کرونا را هیولا تصور کنند، ۹۸ فیصد بیماران با رسیده‌گی صحی، بهبود پیدا می‌کنند. این بیمار طی ۱۵ روز گذشته، دچار تب و نفس‌ تنگی شده و جانش را از دست داده است. فرض کنید اگر خدای ناکرده واقعه‌اش مثبت بوده باشد، چند نفر دیگر صدمه خواهند دید. “

گزارشها در مورد فوت یک تن به اثر کرونا در هرات، نادرست و بی اساس می باشد

اطلاعات درست:

داکتراحمد امیرنژاد مسئول بخش نظارت و پاسخ‌دهی به امراض ملی در حوزه غرب، امروز به آژانس خبرى پژواک گفت ارزیابی هايى که در مورد فرد فوت شده توسط تیم صحی انجام‌شده، نشان ميدهد که این فرد در اثر بیماری مزمن نفس تنگی که از سال ها به این طرف به آن دچار بوده، جان باخته است.

وی افزود که فرد فوت شده، همچنان به ایران و یا جای دیگری سفرنکرده، هيچ مصروفيتى نداشته و در خانه اش مسکن گزين بوده است.

وى از رسانه ها و برخی داکتران خواست که بدون اسناد و مدرک، گزارش هايى ارائه نکنند که سبب وحشت در میان مردم شود.

از سویى هم، خلیل احمد پسر فرد فوت شده، در گفتگو با پژواک گفت: “اینکه بعضی رسانه ها این شایعه را پخش کردند، کار خوبی نشده؛ ناراحت شدیم از اینکه اینطور شایعه کردند.”

وی افزود که پدرش بیماری نفس تنگی داشت، که بلند رفتن فشار خونش باعث سکته قلبی اش شده است.

او گفت که از شفاخانه حوزوی هرات نیز تیمی از داکتران آمدند و بعد از بررسی مشخص شد که پدرش ويروس کرونا نداشته است.

بنفشه دختر این فرد نیز به پژواک گفت که بعضی رسانه ها دنبال سوژه یابی اند؛ اگر پدرش بیماری کرونا میداشت، آنان خودشان تداوی می کردند.

بنفشه که فارغ رشتۀ ژورنالیزم مى باشد؛ درحاليکه بخاطرفوت پدرش ميگريست، گفت به رسانه ها اجازه ندهید که با آبروی خانوادۀ ما بازی کنند.

درعين حال، داکترامیر نژاد که عضو تيم بررسى اين موضوع نيز بوده است، به  پژواک گفت: “مه جزء تیم بررسی کننده رویداد فوتی فضل احمد بودم، هیچ اعراض وعلایم مشکوک به کرونا در این فرد وجود نداشت، بررسی های مانشان میدهد که این فرد بیماری نفس تنگی داشته است. “

 ازسويى هم داکتر وحيدالله مايار سخنگوى وزارت صحت عامه،  درمورد شايعۀ فوت يک تن درهرات به سبب ابتلا به ويروس کرونا گفته است که در آمار رسمى اين وزارت، هيچ واقعۀ فوتى از سبب کويد ١٩ موجود نمى باشد.

گزارشها در مورد فوت یک تن به اثر کرونا در هرات، نادرست و بی اساس می باشد

نتیجۀ حقیقت یابی

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید؛ شایعات پخش شدۀ مربوط به ویروس کرونا را بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که از جمله کتگوری های «درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست»، در کدام کتگوری مى آيد.

تيم تحقيق این آژانس، با توجه به اظهارات منابع، ميگويد که فوت یک تن در اثر مبتلا شدن به ویروس کرونا در هرات، نادرست و بی اساس است.

خواجه بصیرفطری / فطرى / عزيزى

Hits: 5729

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …