بیش از ۴۰۰ دستگاه بایومتریک ناپدید و تخریب شده است
درست - October 29, 2019

بیش از ۴۰۰ دستگاه بایومتریک ناپدید و تخریب شده است

کابل (پژواک، ۶ عقرب ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات، از تخریب و ناپدید شدن بیش از ۴۰۰ دستگاه شناخت بایومتریک در پروسۀ انتخابات ریاست جمهوری خبر داده و می گوید که نظر به نوعیت قضیه، در مورد اين دستگاه ها تصمیم اتخاذ می شود.

مسئولان این کمیسیون می­گویند که دستگاه­های شناخت بایومتریک و ابزار مربوط به آن، به دلیل حمله گروه طالبان بر مراکز رای­دهی، ضبط شدن دستگاه­ها توسط پولیس و زورمندان، ناپدید می­باشد.

یک منبع معتبر در ریاست دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که در جریان عمليات انتخابات ریاست جمهوری، ۱۹۹ دستگاه شناخت بایومتریک ناپديد و حدود ٢٠٠ دستگاه ديگر تخريب شده است.

وى علاوه کرد: “هدف از تخريب اين است که اين دو صد دستگاه، به شکل کُلى از بين رفته است و قابل ترميم و يا هم استفاده نمي باشد.”

همچنان وى گفت که ۱۷۲ پرينتر و ۴۹۵ چیپ «کارت حافظه»، این دستگاه­ها در جریان عملیات انتخابات ریاست جمهوری، ناپديد و ضایع شده است.

بر اساس معلومات منبع، به تعداد ۱۹۸۳ پاور بانک، ۲۲۵۲ چارجر، ۸۷۲ دیتاکیبل و ۲۳۶ سیم کارت دستگاهای بایومتریک نیز ناپدید می باشد.

منبع، از ناپدید شدن دستگاه­های بایومتریک و ابزار مربوط به آن در جریان آموزش کارمندان نیز خبر داده و گفت که هنوزهم ۱۹ دستگاه بایومتریک، ۱۷ پرينتر، ۶۹ چیپ «کارت حافظه»، ۱۰۵ پاور بانک و ۲۲۰ چارجر را دریافت نکرده اند.

وی، با ذکر اینکه دستگاه­هاى متذکره و ابزارهای مربوط به آن، در ۳۴ ولایت کشور ناپدید شده است، گفت آنعده کارمندانی که در این خصوص غفلت وظیفوی کرده اند، مطابق به قانون با آنان برخورد صورت می­گیرد.

او تصریح کرد که تاکنون به تعداد ۱۶ دستگاه بایومتریک از ولایت کابل و یک دستگاه بایومتریک از ولایت تخار، به دسترس شان قرار نگرفته است؛ اما این عضو دارالانشاى کمیسیون انتخابات، مصروفیت بیش از حد را بهانه نمود و معلومات بیش­تر در این خصوص ارائه نکرد.

این در حالی است که روزگذشته رهبری کمیسیون مستقل انتخابات، در یک نشست خبری در کابل گفت که این کمیسیون، ۳۴ هزار و ۹۵۸ دستگاه بایومتریک را براى روز برگزاری انتخابات اختصاص داده بود که از این میان، ۳۴ هزار و ۷۶۷ آن، به کمیسیون تسلیم داده شده و بر اساس معلومات فوق، تاکنون ۱۹۱ دستگاه شناخت بایومتریک، به کمیسیون نرسیده است.

بر بنیاد معلومات کمیسیون، از میان ۳۴ هزار و ۷۶۷ دستگاه تسلیم شده، در ۲۳ هزار و ۱۷۶ دستگاه، اطلاعات رای دهنده گان موجود بود و اطلاعات بایومتریکی ۲۳ هزارو ۱۷۶ دستگاه بایومتریک، به سرور مرکزی انتقال یافته است.

همچنان این کمیسیون می گوید که به تعداد دو هزار و ۸۸۸ دستگاه بایومتریک؛ به دلیل روشن نشدن، شکستن شیشه‌ها در روز انتخابات، عدم عکس برداری و دلایل دیگر، قرنطین گردیده بود که بتاریخ اول عقرب سال ۱۳۹۸ به تعداد ۲۴۷۰ از قرنطین کشیده شده؛ در حضور مشاهدین و ناظرین بررسی و اطلاعات آن­ها به سرور انتقال یافته است.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته (۶ عقرب) ماه روان به آژانس خبری پژواک گفت که مشکل دستگاه­های بایومتریک قرنطین شده، در حضور کمیشنران و ناظرین حل شده و معلومات آن به سرور مرکزی انتقال گردیده است..

از سوی دیگر؛ مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات نیز به تاریخ (۲۷ میزان سال ۱۳۹۷، در صفحه فيسبوکش نوشته است که در حال حاضر، معلومات ۲۹۸۶ دستگاه بایومتریک، در حال انتقال به سرور مرکزی می‌باشد، که تعداد رای دهنده گان بایومتریک؛ پس از تصفیه در «سرور مرکزی» کاهش خواهد یافت.

Over 400 biometric devices missing, damaged: IEC

همچنان سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به تاریخ (۲۷ میزان سال ۱۳۹۸ به پژواک گفت: “چنین یک پروسۀ بزرگ، ضایعات می داشته باشد و با تاسف که در پروسه انتخابات ریاست جمهوری، ضایعات دستگاه های بایومتریک و ابزار مربوط به آن را داشتیم.”

وی، در مورد تاریخ جمع آوری دستگاه های بایومتریک معلومات ارایه نکرد؛ اما گفت که جمع آوری دستگاه­های بایومتریک آغاز گردیده است و به رؤسای ولایتی هدایت داده شده تا گزارشات شان را در مورد دستگاه­های ضایع شده، تکمیل و با کمیسیون شریک کنند.

رحیمه ظریفی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، در (اول عقرب) ماه روان به پژواک گفت: “این مسئله را جدی تعقیب داریم و ازطریق رؤسای ولایتی، به ارگان های محلی هدایت داده شده است که هرچه عاجل، در دریافت دستگاها و چیپ «کارت حافظه»، همکاری بکنند.”

وی، در پاسخ به این­که سرنوشت آرای دستگاه های بایومتریک ناپدید شده، چه می­شود؟ گفت که ممکن نوعیت و قضیه هر دستگاه فرق کند و نظر به نوعیت قضیه، در مورد تصمیم اتخاذ می شود و تا دو روز آینده، با مردم شریک می گردد.

بر اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، این دستگاه ها در همکاری با پولیس جمع آوری و تسلیم کمیسیون انتخابات می شود.

از سوى ديگر، يافته هاى پژواک نشان ميدهد که بيشترين دستگاه هاى ناپديد شده؛ در ولايات بغلان، کندهار و فارياب ميباشد.

احمد حنيف شريفى منشى دارالانشاى کميسيون شکايت انتخاباتى ولايت بغلان، به پژواک گفت که در جريان عمليات انتخابات، ٦٥ دستگاه بايو ميتريک مفقود گرديده است.

وى افزود:”٦١ دستگاه در ولسوالى بغلان مرکزى و چهار دستگاه هم در ولسوالى نهرين ناپديد شده؛ اما در اين مورد تحقيقات جريان دارد و امکان دارد اين ارقام بيشتر شود. “

همچنان ايمل عبدالله رئيس کميسيون انتخابات ولايت کندهار، به پژواک گفت که حدود ٢٦ دستگاه بايوميتريک، در اين ولايت ناپديد شده است.

وى افزود:”اين مشکل در ولسوالى هاى نا امن، زمانى به قوع پيوسته که بالاى مراکز، راکت ها پرتاب شده و همه چيز  برهم خورده.”

يک منبع کميسيون انتخابات فارياب، به پژواک گفت که در ولسوالی گرزیوان، چهار دستگاه بايوميترک مفقود شده و همچنان در نتیجه تصرف ولسوالی قرمقول توسط طالبان یک شب قبل از برگزاری انتخابات، ۳۰ دستگاه بایومتریک با تمام مواد حساس و اوراق رای دهی حریق گردیده است.

از سويى هم نصرت رحيمى سخنگوى وزارت امور داخله، به پژواک گفت که تا هنوز در اين مورد معلومات جمع آورى نشده است.

عکس العمل تکت های انتخاباتی

اجمل هوډمن یک تن از مسئولین دفتر تیم دولت ساز، به پژواک گفت آماری که در مورد رای دهنده گان بایومتریک شده از سوی کمیسیون اعلام گرديده، برای این تیم قابل قبول نیست؛ زیرا شمار واقعی رای دهنده گان، بیشتر از این آمار می باشد و کمیسیون باید آرای دستگآه های بایومتریک گم شده و شکسته را نیز بررسی کند.

به اساس معلومات او، ۱۹۹دستگاه بایومتریک و ٤٩٧ کارت های ذخیرۀ اطلاعات، مفقود شده است. 

وی گفت که این مسئولیت کمیسیون انتخابات است که دستگاه های بایومتریک را نگهداری می کرد و باید به آرای مردم احترام بگذارد.

همچنان حکمت ساپى يک تن از سخنگويان تيم ثبات و همگرايى به پژواک گفت که کميسيون، بايد هرچه عاجل تر در مورد آراى دستگاه هاى بايومتريک مفقود شده، موقف خود را اعلام کند.

وى افزود:”کميسيون بايد براى مردم افغانستان و تيم هاى انتخاباتى، در مورد دستگاه گم شده معلومات کامل بدهد، که اين دستگاه ها در کجا مفقود شده و عاملان آن، کى ها ميباشند.”

نهادهای ناظر بر انتخابات:

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان «فیفا»، به پژواک گفت که باید به کمیسیون فرصت داده شود تا دستگاه های بایومتریک را پیدا کند و در مورد صحت آن، اطمینان حاصل نمايد.

وی، با اشاره به اینکه تغییرات دستگاه­ها قابل کشف است، افزود:”جدا از تاریخ و ساعت روز برگزاری انتخابات، هر تغییراتی که در تنظیمات تاریخ و ساعت به وجود بیاید، معلومات آن قابل کشف است و جای نگرانی نیست.”

میلاد یوسف ابراهیم یک تن از ناظرین تکت های انتخاباتی در کمیسیون مستقل انتخابات، با نگرانی از ناپدید بودن برخی دستگاه های بایومتریک، گفت:”فیصلۀ تکت­های مطرح و پیشتاز این بود که آرای دستگاه های ناوقت رسیده و مفقود شده را، قبول ندارند.”

قابل ذکر است که انتخابات رياست جمهورى، به تاريخ ششم ميزان سال روان برگزار گرديد که تا کنون نتايج آن اعلام نشده است.

هيئت حقيقت ياب: هیچ نوع دستبرد در مواد انتخاباتى صورت نگرفته است

عزیزالله همدرد

Hits: 5689

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …