وزارت امور داخله: صفحۀ فيسبوکى زيرنام «پوليس ملى افغان» جعلى مى باشد
نادرست - October 28, 2019

وزارت امور داخله: صفحۀ فيسبوکى زيرنام «پوليس ملى افغان» جعلى مى باشد

کابل (پژواک، ٦ عقرب ٩٨): پُست فیسبوکی منسوب به امرالله صالح معاون اول تیم انتخاباتی دولت ساز، در یک صفحه جعلی فیسبوک زيرنام «پوليس ملى افغان»، بحث هایی را در شبکه های وتس اپ و فیسبوک ایجاد نموده است.

آدرسى زيرنام «پوليس ملى افغان»، در صفحۀ اجتماعى فيسبوک فعاليت داشته و ده­ها هزار تعقيب نيز دارد؛ مسئولين وزارت داخله، آن را جعلى خوانده ميگويند که جهت غيرفعال شدن اين صفحه، با وزارت مخابرات کار را آغاز کرده اند.

در اين صفحه، روزانه مطالب زيادى با تصاوير و ويديوهايى از سخنرانى هاى اراکين بلندپايۀ حکومت و کارکردهاى پوليس ملى، شريک شده است.

حوالى ساعت ٧ شب گذشته، در اين صفحه يک پُست به نقل از امرالله صالح معاون اول تيم انتخاباتى«دولت ساز» به رهبرى محمد اشرف غنى، شريک شده است.

در اين پُست منسوب به صالح، چنين آمده است: “امرالله صالح وزير پيشين وزارت امور داخله: در دولت دولت ساز، ادارۀ ضد جاسوسی، ضد تروریزم و تحقیقات جنایی از جمله‌ی با صلابت ترین و با صلاحیت ترین بخش ها خواهند بود.”

اين پُست را در صفحه جعلی یادشده، حدود ۲۴۰۰ تن پسنديده، ۲۱۴ تن روی آن تبصره کرده، ۷۱ تن ديگر آن را با دوستان شان در فيسبوک شريک ساخته اند.

یک منبع دفتر امرالله صالح، به پژواک تایید کرد که متن یادشده، سخنان امرالله صالح می باشد که در صفحه رسمی فیسبوکش نشر کرده و   کاربر صفحه جعلی «پوليس ملى افغان»، آن را کاپی و دوباره منتشر کرده است.

در گروپ وتس اپ به نام « خبرنگاران و فعالان رسانه»، یک تن نوشته است که وزارت داخله، تبلیغات تیم دولت ساز را به پیش میبرد.  وی گفته است که وزارت داخله، مکلف است این فیسبوک و گرداننده اش را شناسایی نماید.

موصوف نوشته است: “این یک بدنامی کلان به وزارت داخله است. “

 کسی دیگری نوشته است که هویت گردانندۀ این صفحه نامعلوم است.

وزارت امور داخله: صفحۀ فيسبوکى زيرنام «پوليس ملى افغان» جعلى مى باشد

بر اساس يافته هاى پژواک، اين صفحه جعلی منسوب به پولیس ملی افغان، تا کنون۱۶۶ هزار و ۷۵۸ پسند(لايک) دارد و براى اولين بار در ۱۹ جولای سال ٢٠١٦ ميلادى زيرنام « رياست مبارزه عليه جرايم سنگين وزارت امور داخله»، در ترکيه ايجاد شده است.

بعداً درهمان سال زيرنام «هواداران رياست مبارزه عليه جرايم سنگين وزارت امور داخله»، بعد از آن زيرنام «Afghan army special force»، سپس زيرنام «Afghan police»، بعداً «افغان پوليس»، و از جولاى ٢٠١٧ تاکنون زيرنام «پوليس ملى افغان» به فعاليت خود ادامه داده است.

یک منبع اطلاعات وزارت امور داخله افغانستان، به آژانس خبرى پژواک گفت که وزارت امور داخله، فقط يک صفحۀ رسمى فيسبوک زيرنام «وزارت امورد اخله» دارد. اين صفحۀ اصلی منسوب به وزارت امور داخله، تا کنون یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۴۹۷ پسند(لايک) دارد.

صفحه رسمی وزارت داخله تایید شده (Verified Page) است، اگر یک نشان آبی را در صفحه مشاهده می کنید، بدین معنی است که فیسبوک تأیید کرده است که این صفحه معتبر برای این اداره است.  

منبع یادشده گفت که چندین بار، آنها صفحه جعلی به نام پولیس ملی افغان را به اداره فیسبوک گزارش (Report Badge) کرده؛ اما ازبین نرفته است.

مروه امينى معاون سخنگوى وزارت امور داخله افغانستان، درمورد صفحه اى زيرنام پوليس ملى افغان، گفت که يک صفحۀ جعلى است و از سوى وزارت امور داخله ايجاد نشده، بلکه ازطرف افراد و اشخاص خودسر ايجاد گرديده است.

وى افزود: “این ها با ایجاد این صفحه می خواهند که سوء تفاهم را ايجاد کنند، بين مردم و پوليس و طورى نشان بدهند که وزارت امور داخله، به نفع اشخاص و افراد کار مى کند.”

به گفته او در کنار اينکه روز گذشته، رسماً از وزارت مخابرات تقاضا کرده اند تا اين صفحه را بسته کند، گفت که وزارت امور داخله نيز تحقيقات شانرا آغاز کرده؛ تا معلوم شود که اين صفحه، از سوى کى­ها به کدام هدف ايجاد شده و با متخلفين برخورد قانونى صورت گيرد.

اما يک منبع در وزارت مخابرات گفت که تا حال وزارت امور داخله، در اين مورد، از اين وزارت به طور رسمى تقاضا نکرده است و روى همين دليل، نمى خواهد که در اين مورد صحبتى داشته باشد.

اما شیرشاه نوابی سخنگوی وزارت مخابرات، به پژواک گفت منتظر بمانيد که وی از دفاتر خود بپرسد و ممکن تا عصر امروز و يا فردا، به پژواک پاسخ دهد.

زرغونه صالحى

Hits: 11371

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …