"ادعاى شکستاندن قفل درب مرکز ديجيتالى کميسيون انتخابات بايد تحقیق و بررسی شود"
تا حدی نادرست - October 21, 2019

“ادعاى شکستاندن قفل درب مرکز ديجيتالى کميسيون انتخابات بايد تحقیق و بررسی شود”

کابل(پژواک،٢٩ميزان ٩٨): کميسيون انتخابات، ادعاى شکستاندن قفل درب مرکز ديجيتالى کميسيون از سوى افراد مربوط به تيم دولت ساز در همکارى با نيروهاى امنيتى و ادارى کميسيون را، شايعه و يک توطئه عليه اين کميسيون خوانده؛ اما تيم ثبات و همگرايى، ضمن پيگيرى اين موضوع، خواستار به تعليق دراوردن وظايف سه مقام ارشد وزارت داخله و کميسيون انتخابات شدند.

به اساس يک گزارش، کميسيون مستقل انتخابات افغانستان به تاريخ ٨ ميزان سال روان، مرکز دیجیتالی را به منظور بررسی جدول نتایج آرای انتخابات ریاست جمهوری افتتاح کرد. مسئولان کميسيون در آن روز گفته بودند که تصاویر جدول نتایج محلات ثبت شده در وسایل بایومتریک به این مرکز ارسال میگردد.

على احمد عثمانى رئيس ستاد انتخاباتى تيم ثبات و همگرايى، بعد از ظهر امروز در يک نشست خبرى در کابل گفت: «شام ديروز براى ناظرين گفته شده است که به خانه بروند و امشب کار نيست؛ بعد از رفتن ناظرين، به اشتراک قطعات خاص پوليس، مشاور امنيتى کميسيون، رئيس دارالانشا پشت درب مرکز ديجتال سنتر آمده و هدايت مى دهند که قفل دروازه شکستانده شود؛ زمانى که ما خبر شديم، به محل رفتيم و ديديم که قفل دروازه شکستانده شده است. اين عملکرد شان تجاوز به شفافيت، آراى مردم و دموکراسى و غير قابل پذيرش است.»  

وى گفت: «ما صبح امروز با رهبرى کميسيون مستقل انتخابات، براى دوساعت نشستى دراين زمينه داشتيم، ولى کمیشنران کميسيون مستقل انتخابات، از اين موضوع اطلاع نداشتند و گفتند که موضوع مهم است؛ ما به اين نتيجه رسيديم که بايد تحقيق صورت گيرد. »  

موصوف اضافه کرد که ممکن اين عملکرد، از سوى تيم دولت ساز رهبرى و راه اندازى شده باشد.  

وى گفت که به دلیل دستبرد به آرای مردم و شکستن قفل دیجیتال سنتر، وظایف رئیس دارالانشاى کمیسیون، مشاور امنیتی کمیسیون، معیین ارشد امنیتی وزارت داخله و دستور دهنده گان ارگ به تعلیق برود؛ تا مراجع عدلی و قضایی بتوانند تحقیق لازم را انجام دهند.

همچنان منبع خاطر نشان ساخت که بايد پروسۀ انتخابات نيز تا تکميل شدن تحقيق در اين زمينه متوقف گردد.

اين موضوع، از ناوقت شب گذشته و  صبح امروز، در صفحات اجتماعى فيسبوک و تويتر نيز دست به دست مى شود:

شمارى از اعضاى برجستۀ تيم انتخاباتى «ثبات و همگرايى» به رهبرى داکترعبدالله عبدالله، در صفحات اجتماعى فيسبوک و تويتر شان، موضوعى را مبنى براينکه شمارى از ناظران تيم انتخاباتى دولت ساز، در همکارى با نيروهاى پوليس و يک کارمند کميسيون مستقل انتخابات، قفل درب مرکز ديجيتال سنتر را شکستانده و داخل آن شده اند، منتشر ساخته اند. 

تيم ثبات و همگرايى در صفحۀ فيسبوک خود، به نقل از مولانا عبدالله يک تن از کميشنران کميسيون مستقل انتخابات، چنين نوشته است: “مولانا عبدالله: دقایقى پیش، شماری از نیروهای خاص پولیس و ناظران دولت ساز با همکاری یک کارمند ارشد کمیسیون انتخابات، قفل محافظتی «دیجیتال سنتر» را شکستانده و وارد اتاق مواد حساس انتخاباتی شده اند. شام امروز دبیرخانه انتخابات اعلام کرده بود که امشب کار تخنیکی متوقف است. درب دیجیتال سنتر با حضور ناظران قفل شد؛ اما ساعتى بعد، اطلاع یافتیم که قفل اتاق شکستانده شده و ناظران دولت ساز با همکاری کمیسیون و پولیس، داخل اتاق شده اند. ناظران تیم ثبات و هم‌گرایی به محل رسیده اند و قضیه تحت بررسی جدی قرار دارد. این‌که چه تقلب بزرگی انجام یافته است روشن خواهد شد.”

فضل احمد معنوى يک تن از اعضاى برجسته تيم انتخاباتى ثبات و همگرايى در صفحۀ تويترش نوشته است: “شکستاندن قفل و ‌داخل شدن به دیجیتال سنتر در شب بعد از تعطیلی کار در کمیسیون انتخابات از طرف نیروهاى خاص پولیس با تبانی ‌و همراهی تیم دولت ساز، یک عمل جرمی بوده که ایجاب تحقیقات جدی را از طرف ارگان‌های عدلی ‌وقضایی تحت نظر نماینده گان نامزدان انتخابات می نماید؛ لطفا موضوع را جدی بگیرید.”

از سويى هم نور رحمان اخلاقی عضو رهبری ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی، در صفحۀ فيسبوکش نوشته است: “شکستاندن قفل درب یک مرکز حساس انتخاباتی از سوی چند نظامی، عمل در برابر دموکراسی و اراده مردم است و خبر بدی برای افغانستان است. درست است که غنی باخته است ‌و اما غنی یک فرد است. مهمتر از باخت غنی، برد افغانستان است. نظامیان مکلفیت دارند که افغانستان را به بُرد برسانند، نه اینکه از باخت و برد افراد متاثر شوند و پا به عرصۀ سیاسی بگذارند. امیدواریم اول صبح فردا، از وزارت داخله در مورد جبران این خطای بزرگ چیزی بشنویم.”

همچنان محمد محقق يک تن ديگر از اعضاى اين تيم، در صفحۀ فيسبوک خود نوشته است: “تهاجم و ورود شبانه و دزدانه نيروهاى ويژه پوليس به همراه ناظرين تيم دولت باز[دولت ساز] در مرکز ديجتال سنتر کميسيون انتخابات و شکستاندن قفل هاى آن مرکز، تلاش مذبوحانه براى کودتاى نظامى عليه آراى پاک مردم و بى اعتبار ساختن روند انتخابات است.”

"ادعاى شکستاندن قفل درب مرکز ديجيتالى کميسيون انتخابات بايد تحقیق و بررسی شود"

منابعى که بر آنها اتهام وارد شده است، چه پاسخى دارند؟

يک منبع معتبر در کميسيون مستقل انتخابات که نمى خواهد نامش درگزارش ذکر گردد، در اين مورد به آژانس خبرى پژواک گفت: “نیروهای امنیتی به دلیل سردی هوا، به یک شعبه اداری که در آن صندوق و دیتاسنتر وجود ندارد، داخل شده اند؛ اما ناظران تيم دولت ساز داخل نشده اند.”

اما کميسيون مستقل انتخابات طى اعلاميه اى گفته است: “امروز در رسانه های اجتماعی، شایعاتی پخش و نشر گردیده که گویا مُهر و لاک دروازه ورودی مرکز جمع بندی و بررسی نتایج دیجيتالی، شب هنگام شکستانده شده است. این شایعات بی‌بنیاد بوده و برای اطمینان خاطر مردم عزتمند افغانستان، دو مورد ذیل بیشتر وضاحت داده می‌ شود.

١-  مرکزی که در آن، ماشین های بایومتریک قرنطین شده، تحت کار تخنیکی قرار دارد. تمام روند کاری آن با حضورداشت ناظرین و مشاهدین پیش می‌رود و در ختم هر شفت کاری، دروازه آن با حضورداشت ناظرین و مشاهدین مهر و لاک می‌گردد. نمبر قفل دروازه این مرکز، در نزد ناظرین تیم های مختلف انتخاباتی که موجود است و با حضورداشت آنان باز و بسته می‌شود.

٢- همچنان کمیسیون، برای تمام کاندیدان، حساب کاربری خاص را در نظر گرفته است که هر گونه تغییرات در سرور مرکز جمع بندی و بررسی معلومات دیجيتالی، برای آنان قابل مشاهده است. ”  

مولانا عبدالله کمشنر کميسيون مستقل انتخابات، در مورد موضوعى که به نقل از او، از سوى حاميان تيم ثبات و همگرايى منتشر شده است، پاسخى ارايه نکرد و گفت که در اين مورد، از تيم ثبات و همگرايى بپرسيد.

حبيب الرحمان ننگ رئيس دارالانشاى کميسيون مستقل انتخابات، به پژواک گفت اين مسايلى که مطرح شده، همه افواه و توطيه برضد کميسيون مى باشد.

موصوف افزود که اتاق ديجيتل سنتر در مقابل تمام ناظرين مهرلاک شده و تا کنون، هيچ کسى به آن اتاق داخل نشده است.

 وى گفت که درنزديک اين تعمير که در آن ديجيتل سنتر موجود است، قواى امنيتى موجود مى باشند و شب گذشته هنگامى که ازسوى تيم ثبات و همگرايى چنين ادعايى شد، همه به محل رفتند و چنين کارى که قفل شکستانده شده باشد، صورت نگرفته بود.

موصوف افزود با آن که قفل شکستانده نشده بود، و نمايندگان تيم ثبات و همگرايى مطمين شدند که چنين عملى انجام نشده، امروز صبح چنين افواهات را در صفحات اجتماعى فيسبوک و تويتر به راه انداختند.

به گفته وى؛ جهت رفع تشويش هاى ايجاد شده، روى اين مساله از سوى کميسيون تحقيق صورت مى گيرد و نتايج آن، دريک نشست خبرى اعلام خواهد شد.

همچنان نصرت رحيمى سخنگوى وزارت امور داخله کشور، در اين مورد به پژواک گفت که اين موضوع، يک شايعه بيش نيست و پوليس قفل درب هيچ اتاقى را نشکستانده است.   

رحيمى گفت: “خبرهای نشر شده مبنی بر اینکه گویا نیروهای امنیتی در امورات داخلی کمیسیون مستقل انتخابات مداخله کرده باشد، کاملا بی اساس است؛ قسمی که قبلا هم نیروهای امنیتی در این مورد بیطرفی خویش را حفظ کرده، منبعد هم مطابق تمام قوانین نافده کشور، وظایف خویش را انجام می دهند.”

وى دست داشتن معين امنيتى در پيوند به اين موضوع را رد کرد و افزود: “اين يک شايعه بود، جايى که باز شده است، به اساس تحريرى که از طرف رياست عمومى امنيت ملىو به کميسيون مستقل انتخابات مواصلت ورزيده بود، به تعقيب آن رهبرى درجه يک کميسيون انتخابات، تصميم گرفته بود که نيروهاى امنيتى تعبيه شود؛ بر آن اساس اين تصميم اتخاذ شده بود وهيچ ربطى به معين ارشد و ساير مقام هاى اين وزارت ندارد.”

حارث جبران يک تن از مسئولان بخش مطبوعات رياست عمومى امنيت ملى، به پژواک گفت که دراين مورد صحبت نمى کند.

جاوید فیصل يک تن ازسخنگويان دسته انتخاباتی دولت‌ ساز، در يک تماس به پژواک گفت که موضوع مطرح شده از سوی تيم انتخاباتی ثبات‌ و همگرايى، ادعای بی ‌اساس، شایعه و اتهام محض است.

وى افزود: “تيم هاى انتخاباتى، نبايد اتهامات و انتقادات بيجا را وارد كرده و به حيثيت پروسه ملى صدمه برسانند. ما در مورد امنيت اين مركز، با مسئولين در كميسيون صحبت داشتيم و براى ما اطمينان داده شده كه مركز، محافظت شده است و جايى براى تشويش باقى نمى ماند؛ اينها نبايد به حيثيت پروسه صدمه وارد كنند و اجازه بدهند كه كار كميسون خاتمه پيدا كند.”

زرغونه صالحى و عزيزالله همدرد

Hits: 15306

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …