عبدالله عبدالله از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جلوگیری نکرده است
نادرست - October 20, 2019

عبدالله عبدالله از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جلوگیری نکرده است

کابل (پژواک، ٢٨ میزان ٩٨): گزارشى که گویا داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری، از اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون انتخابات جلوگیری کرده، نادرست و بی اساس است.

انتخابات ریاست جمهوری، به ششم میزان برگزار شده و مردم به ۱۳ نامزد رای داده اند.

بر اساس تقسیم اوقات کمیسیون انتخابات؛ نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری، باید دیروز اعلام میشد؛ اما تاهنوز اعلام نشده و کمیسیون فوق، بخاطر این کار معذرت خواسته است.

اطلاعات نادرست

یک تلویزیون خصوصی ، شب گذشته به حوالۀ یک منبع نگاشته بود: “داکتر عبدالله عبدالله از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جلوگیری کرد، که بر اساس این آرا، قرار بود محمد اشرف غنی پیروز اعلام شود. دارالانشای کمیسیون میخواست بر اساس آرای ناپاک، نتایج انتخابات را اعلام نماید؛ اما تکت ثبات و همگرایی، خواستار تصفیه آرای غیربایومتریک شده است.”

این گزارش را، حدود ۲۳۰۰ تن پسنديده، ۲۸۹ تن تبصره کرده و ۱۷۹ تن دیگر با دوستان شان در فیسبوک شریک ساخته اند.

اما بر اساس برخی منابع ذیربط ، این گزارش نادرست است.

اطلاعات درست:

ذبیح الله سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در مورد این گزارش، به آژانس خبری پژواک گفت گزارشى که گویا تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی، از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کرده است، حقیقت ندارد.

وی افزود که کمیسیون انتخابات مستقل است و برای آنها پیروزی فرد نه، بلکه موفقیت روند  مهم است.

به گفتۀ وی، کمیسیون مستقل انتخابات، به علت برخی مشکلات تخنیکی، نتوانست در زمان از قبل تعیین شده، نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام نماید.

سادات افزود: “بخش تصفیه در کمیسیون که دو- سه روز طول خواهد کشید و برخی کارهای دیگر تخنیکی باقی مانده است، که پس از تکمیل آن، نتایج ابتدایی اعلام خواهد شد.”

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات، روز گذشته در یک نشست خبری گفت که طی مراحل نتایج انتخابات، به شفافیت و دقت بیشتر نیاز دارد؛ پس برای تامین شفافیت و مشکلات تخنیکی، نتوانستند مطابق تقسیم اوقات، امروز نتایج ابتدایی را اعلام نماید.

نامبرده اظهار داشت که در جریان پروسس، شماری از ناظرین، بیرون از صلاحیت شان باعث به تعویق افتادن این روند شدند؛ پس از این از تمام ناظرین و احزاب سیاسی، جداً تقاضا کرده که در حدود صلاحیت شان عمل نموده و باعث به تاخیر افتادن این روند نشوند.

به گفتۀ نورستانی، در مرکز ملی جمع آوری نتایج؛ تاکنون کار(۲۵۵۶۶) فورم نتایج تمکیل شده، که از این میان (۱۳۲۹) فورم مشکلات داشت و باید معلومات در مورد این فورم ها بررسی شود و ۴۸۲ فورم تاهنوز نیامده است. ۲۳۱۷۶ فورم دیجیتلی در سرور پروسس شده، که بعداً در سرور تصفیه خواهد شد.

وی افزود که کمیسیون برای روز برگزاری انتخابات، مجموعا ۳۴۹۵۸ دستگاه بایومتریک اختصاص داده بوده، که از این جمله (۳۴۷۶۷) دستگاه که معلومات (۲۳۱۷۶) رای دهنده گان در آن ثبت گردیده است، دوباره آورده شده است؛ اما (۲۸۸۸) دستگاه به علت شکستن شیشه، روشن نشدن، عدم عکس گرفتن فورم در روز انتخابات و برخی عوامل دیگر، قرنطین بود و اکنون از قرنطین خارج شده است، که در حضور ناظرین و مشاهدین بررسی میشود و معلومات بایومتریک آن وارد سرور میگردد.

فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی نیز گزارش را نادرست خواند و گفت که کمیسیون انتخابات، مستقل است و هیچ کس حق مداخله در امور کمیسیون را ندارد.

به گفتۀ وی؛ اگر تیم ثبات و همگرایی، بر کمیسیون انتقاد داشته باشد، مطابق قانون عمل می نماید و باور دارد که کمیسیون، نتایج ابتدایی انتخابات را برای شفافیت بیشتر، به تعویق انداخته است.

وی افزود: “تیم ثبات و همگرایی، به تصامیم کمیسیون احترام دارد؛ اما بهتر بود که کمیسیون انتخابات نتایج ابتدایی را در وقت تعیین شده اعلام میکرد.”

نتیجۀ حقیقت یابی

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید؛ شایعات پخش شدۀ مربوط به انتخابات و نامزدان را بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که از جمله کتگوری های «درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست»، در کدام کتگوری مى آيد.

تيم تحقيق این آژانس، با توجه به اظهارات منابع فوق میگوید که گزارش که گویا داکتر عبدالله عبدالله از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات جلوگیری کرده است، نادرست و بی اساس است.

 احمد صهیب حسرت

Hits: 4047

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …