اظهارات در مورد ابطال ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک نادرست است
نادرست - October 15, 2019

اظهارات در مورد ابطال ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک نادرست است

کابل (پژواک، ۲۳ میزان ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات، نشر مطلبى از صفحۀ جعلی رئیس اين کميسیون را در مورد اینکه گویا پنجصد هزار راى بدون بایومتریک، توسط این نهاد باطل اعلام شده است را، نادرست می داند و می گوید که تا هنوز در مورد ابطال آرا تصميم اتخاذ نشده است.

برای انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان سال روان،  ۱۸ تن نامزده شده بودند، چهار تن به نفع یکی از نامزدان منصرف شدند و محمد حنیف اتمر نیز مبارزات انتخاباتی خود را متوقف کرد.

کميسيون انتخابات بعد از برگزارى انتخابات رياست جمهورى، اعلام کرد که حدود ٢،٧ ميليون نفر در انتخابات شرکت کرده اند.

اما روز گذشته مسئولان اين کميسيون در نشست خبرى گفتند که تا کنون معلومات بيش از ١،٧ ميليون آراى بايوميتريک شده، وارد سيستم گرديده است.

بعد از اين اعلام، شمارى از کاربران صفحات اجتماعى، اطلاعات نادرست را به نقل از صفحه جعلی رئيس کميسیون انتخابات نوشتند که گویا کميسيون، حدود پنجصد هزار راى بدون بايوميتريک را باطل اعلان کرده است.

اطلاعات نادرست:

خبر ابطال ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک، نخست از صفحه جعلی منسوب به حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات که ۲۳ هزار و ۴۸۰ پسند(لايک) دارد، منتشر شده است و سپس سایر کاربران شبکه های اجتماعی به نقل از آن، در صفحات شان اين موضوع را نشر کرده اند. اين صفحه با اشتباه املايى، به نام (هوا عالم نورستاني) در پنجم مارچ ٢٠١٩ ايجاده شده است.

یک صفحه دیگر، به نام (Hawa Alam Nooristani)، در ۲۰۱۲ ایجاد شده است و بیش از ۴۴ هزار و ۵۰۰ پسند دارد و از طريق اين صفحه، در زمان کمپاین های انتخابات ولسی جرگه که خانم نورستانى نامزد ولسى جرگه بود، مطالب به نفع وى، منتشر شده است.

هرچند درحال حاضر نيز مطالبى از آدرس خانم نورستانى درصفحه منتشر مى گردد؛ اما حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات به آژانس خبری پژواک، گفت که این صفحه نیز جعلی می باشد و کنترول آن به دست خودش نیست.

نور رحمان اخلاقی، عضو ستاد انتخاباتی تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله، از جمله افرادی است که در صفحه فیسبوکش نگاشته است: «به این حساب حدود ۵۰۰ هزار رای تقلبی بدون بایومتریک به ابطال رفت؛ اما هنوز آرای تکراری، عکس تکراری، عکس از روی عکس و رای خارج از زمان رای دهی، موارد دیگری است که باید تصفیه شوند.»

زلمی زابلی، رئیس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه نیز در صفحه فیسبوکش نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات، امروز ۵۰۰ هزار راى بدون بایومتریک را باطل اعلان کرد.

اما فریدون خوځون سخنگوی تیم «ثبات و همگرایی»، برخلاف پُست های سایر کاربران شبکه های اجتماعی، در صفحه فيسبوکش نوشته است که يک ميليون راى تقلبى، باطل اعلان شد و پيروزى نزديک است.

همچنان، شماری از کاربران دیگر فیسبوک از جمله محمد بشیر غفارزی، موجود بلال و صفحه ای به نام “فقط داکتر عبدالله عبدالله” از جمله کسانی اند که نوشته اند کمیسیون مستقل انتخابات، ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک را باطل اعلام کرد.

این مطلب را ده ها تن ديگر از کاربران شبکه های اجتماعى نیز دست به دست کرده اند.

اظهارات در مورد ابطال ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک نادرست است

اطلاعات درست:

میرزا محمد حق پرست، یکی از معاونین سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در صفحۀ فيس بوک خود نوشته است: «این اکاونت فیسبوکی، مربوط به (حوا علم نورستانی) رئیس کمیسیون مستقل انتخابات نیست و معلومات از این آدرس صحت ندارد.»

از سوی دیگر، ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبری پژواک گفت که دست به دست شدن ابطال ۵۰۰ هزار راى بدون بایومتریک از سوی کاربران شبکه های اجتماعی، کذب و بی اساس است.

وی، مطلب نشر شده را شایعات از سوی کاربران شبکه های اجتماعی عنوان کرده و گفت که این مطلب، کاملاً غلط است و تاکنون کمیسیون در این خصوص کدام تصمیم اتخاذ نکرده است.

همچنان حبيب الرحمن ننگ رئيس دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، به پژواک گفت که تا هنوز آراء نه، بلکه معلومات بايومتريک داخل سيستم شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که روز گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که از ۲۲ هزار و ۵۸۸ محل رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری، بیش از یک میلیون و ۷۳۷ هزار و ۷۸ رای بایومتریک شده، به «سرور مرکزی» مرکز اطلاعات این کمیسیون انتقال شده است.

به گفته مسئولان کميسيون انتخابات، قرار است اطلاعات دستگاه های بایومتریک از ۳ هزار و ۹۸۰ محل رای دهی، تا يکروز ديگر به سیستم منتقل گردد.

بربنياد معلومات منبع، قرار بود در ۲۹ هزار و ۵۸۶ محل انتخابات برگزار گردد؛ اما با مسدود اعلام شدن ۳۰۱۸ محل ، رقم محلات فعال در روز انتخابات، به ۲۶ هزار و ۵۶۸ محل کاهش يافت.

مولانا محمد عبدالله يکتن ازکميشنران اين کميسيون گفته است که تصفیه کاری چند مرحله ای آرا، در «سرور مرکزی» انجام می شود.

وى افزوده است: «سرور مرکزی قادراست که آرای معتبر بایومتریک شده و غیربایومتریک شده، آرايی که قبل از ساعت ۷ صبح ششم میزان و بعد از ساعت ۵ عصر شش میزان استعمال شده، آرای تکراری و چهره های تکراری را شناسایی کند.»

يوسف رشيد رئيس اجرايى بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، باطل کردن آراء را مطابق قانون و طرزالعمل، حق کميسيون عنوان کرده و گفت که کميسيون ميتواند در محل راى دهى و در سرور مرکزى، آراء را باطل اعلام کند.

رشيد از نامزادن و هوادارن شان خواست که از هر موضوع استفاده ابزارى نکنند و اجازه بدهند که کميسيون اجراآتش را مستقلانه و مطابق به قانون انجام دهد.

نتیجه حقیقت یابی:

آژانس خبری پژواک، در یک برنامه جدید؛ شایعات پخش شدۀ مربوط به انتخابات و نامزدان را بررسی می کند و به مردم نشان می دهد که از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، کمی نادرست و نادرست”، در کدام کتگوری مى آيد.

بررسی این آژانس در مورد مطلب نشر ابطال آراء نشان ميدهد که اين مسئله، بی اساس و نادرست می باشد و صفحه (هوا عالم نورستاني) جعلی ميباشد.

عزیزالله همدرد

Hits: 7156

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …