برخی ناظرین از روند نظارت انتخابات راضی اند؛ اما شماری دیگر از این روند شکایت میکنند
گزارش های فیچری - October 13, 2019

برخی ناظرین از روند نظارت انتخابات راضی اند؛ اما شماری دیگر از این روند شکایت میکنند

کابل (پژواک، ۲۱ میزان ۹۸): روند نظارت از رسیدن مواد انتخاباتی از ولایات به مرکز و “دیجیتال سازی” به خوبی ادامه دارد؛ اما برخی ناظرین از نظارت روند انتقال اطلاعات به سرور مرکزی رضایت ندارند.

 انتخابات ریاست جمهوری به ششم میزان برگزار شد و مردم به ۱۳ نامزد این انتخابات رای داده اند.

قرار است نتایج ابتدایی این انتخابات به ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلام شود.

برخی منابع و نامزدان مدعی اند که در جریان این انتخابات تقلب صورت گرفته و کمیسیون انتخابات باید در این خصوص به بيشتر از ۴۰۰۰ شکایات ثبت شدۀ رسیدگی کند.

بر اساس معلومات انتخابات، از روند جاری انتخابات ۹۳ تن در دو وقت نظارت میکنند که از این جمله ۳۵ ناظر نامزدان ریاست جمهوری، ۱۳ ناظر احزاب سیاسی، شش ناظر بین المللی و مهمانان خاص، ناظرین ۲۰ نهاد ملی و یک رسانه شامل اند.

خبرنگار آژانس خبری پژواک به کمیسیون مستقل انتخابات رفته بود تا روند نظارت پروسۀ انتخابات را از نزدیک ببیند.

ناظران در هنگر کمیسیون مستقل انتخابات مواد انتخاباتی که از ولایت انتقال داده بود، از نزدیک مشاهده میکرد و در بخش دیگر کمیسیون (دیجیتال سازی) ناظران اوراق آرای را با آرای ثبت شده در دستگاه های بایومتریک مقایسه میکرد.

ناظران از روند نظارت در این عرصه ها شکایت نداشته اند.

روند انتقال اطلاعات انتخاباتی به سرور کمیسیون انتخابات بخش دیگری است که در دفتر مرکزی کمیسیون به پیش برده میشود.

به گفتۀ مسئولان این کمیسیون، ناظرین میتوانند در اتاق مشخص برای این بخش از طریق سکرین از روند فوق بازدید نمایند.

مقامات کمیسیون به خبرنگار آژانس خبری پژواک اجازه ورود به این اتاق نداده؛ اما چهار ناظر نهادهای مختلف از این روند را حاضر کردند تا در احاطۀ کمیسیون با خبرنگار آژانس خبری پژواک مصاحبه نمایند.

از جمع این چهار ناظر دو تن این روند را مثبت خوانده؛ اما دو تن دیگر گفتند که نمی توانند به شکل لازم از این روند نظارت کنند.

هارون معترف ناظر تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبرى عبدالله عبدالله گفت که روند نظارت کمیسیون انتخابات در چند بخش به پیش برده میشود؛ اما نظارت دقیق از روند انتقال اطلاعات انتخاباتی به سرور مرکزی کمیسیون دشوار است.

به گفتۀ او، ناظرین میتوانند از روند تنها از طریق سکرین مشاهد نمایند؛ اما نمی توانند که تقلب را نشانی کنند.

وی گفت : “ما در شیشه کارمندان یک بخش کمیسیون انتخابات را مى بینیم که با کارهای خویش مصروف اند؛ اما نمی دانیم چه میکند، وقتیکه ما در برابر یک مورد صدای خود را بلند می نماییم تا یک ساعت جواب آن را گرفته نمی توانیم و یک ساعت بعد آن کار انجام شده باشد.”

معترف گفت که ناظرین باید از نزدیک مشاهد نمایند که کارمندان کمیسیون انتخابات بین خود با چی مصروف مى باشند تا از تقلب جلوگیری شود.

ناصر ناصرزاده ناظر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) نیز به آژانس خبری پژواک گفت که برای نظارت بخش های دیگر برای آنها امکانات لازم تهیه شده است؛ اما روند انتقال اطلاعات انتخاباتی به سرور که باید در مقایسه با بخش های دیگر دقیق نظارت شود، به شکل درست نظارت کرده نمی تواند.

وی افزود: “ما در بخش های دیگر هر چیز را مشاهد میکنیم؛ اما بخش دیتاانتری مهمتر است؛ زیرا ما باید بدانیم که آیا این مواد به گونۀ شفاف به سرور مرکزی انتقال داده میشود و یا خیر؟ بازدید از این روند از طریق سکرین ممکن نیست.”

وی همچنان گفت که ناظرین نمی توانند امور مظنون را در این بخش مستند کند؛ زیرا افراد موظف قبل از ورود ناظرین با این بخش موبایل های آنها را جمع میکنند.

اما برخی ناظرین از تمام روند نظارت رضایت دارند.

امیر محمد مظفر ناظر تکت انتخاباتی دولت ساز گفت که کمیسیون انتخابات همه امکانات نظارت را مساعد کرده است.

وی گفت: “ما میتوانیم مواد انتقال داده شده از ولایت، جمع بندی مواد، دستگاه های بایومتریک و روند دیگر را بازدید نماییم و اینکه در برخی بخش ها برای ما اجازۀ موبایل داده نمی شود، طرزالعمل کمیسیون انتخابات است و ما نیز با آن مشکل نداریم و در امور کمیسیون مداخله نمی نماییم.”

وى افزود که ناظرین تیم دولت ساز تا هنوز در روند نظارت به هیچ مشکل مواجه نشده اند.

عادل ستانکزی عضو نهاد ناظر ابرار گفت: ((برای ما تمام امکانات آماده شده است؛ اما برخی ناظرین از طرزالعمل  کمیسیون انتخابات و قانون بی خبر اند و روش آمرانه میکند و در مور هر چیز انتقادهای بی اساس مى نمایند.))

وی گفت که این افراد میخواهند با اعضای کمیسیون انتخابات مشاجره نمایند، در حالیکه آنها از همه ناظرین میخواهند که در صورت نیاز مشکلات خویش را با کمیسیون شریک نمایند.

برای نهادهای ناظر تمام امکانات نظارت آماده است

سخنگوی کمیسیون انتخابات میگوید که تمام امکانات که برای نظارت لازم بود، برای نظارت نهادهای ناظر آماده شده است.

وی گفت که ناظرین از مواد حساس انتقال شده از ولایات، دستگاه های بایومتریک، اوراق رای دهی و بخش دیجیتل نظارت میکند و میتوانند از بخش دیتا انتری از طریق سکرین بازدید داشته باشند.

وی گفت که نظارت از طریق سکرین از روند دیتا انتری در طرزالعمل کمیسیون آمده است و کمیسیون بر اساس این طرزالعمل به ناظرین سهولت نظارت را آماده کرده است.

سادات افزود: “از نهادهاى ناظر هيچ چيزى کميسيون پنهان نيست و آنها ميتواند از همه چيزها بازديد کنند، تا بارديگر باور مردم بر انتخابات احيا شود.”

وى گفت که نهادهاى ناظر بايد به خبرها و شماره هاى دروغين اذهان مردم را در مورد پروسه ملى انتخابات مغشوش نسازد و بايد برخورد مسلکى کنند.

موصوف ميگويد که اشخاص ويژه گماشته شده تا در صورت ضرورت به سوالات ناظرين پاسخ دهد.

سادات از نهادهاى ناظر خواست که با کميسيون مستقل انتخابات برخورد مسلکى کنند و برخورد سياسى نکنند.

وی گفت : ” نهادهای ناظر در انتخابات گذشتۀ پارلمانی گفته بودند که ۵۰۰۰ هزار دستگاه بایومتریک به سطح کشور دزدی شده است؛ در حالی که این ارقام نادرست است، پس آیا این برخورد مسلکی است یا سیاسی؟”

کشور دزدی شده است؛ در حالی که این ارقام نادرست است، پس آیا این برخورد مسلکی است یا سیاسی؟”

احمد صهیب حسرت

Hits: 3473

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…