فرمان جعلی رئیس جمهور در مورد لغو ریاست اجرائیه دوباره دست به دست میشود
نادرست - October 1, 2019

فرمان جعلی رئیس جمهور در مورد لغو ریاست اجرائیه دوباره دست به دست میشود

کابل(پژواک، ٩ میزان ٩٨): فرمان جعلی رئیس جمهور در مورد لغو ریاست اجرائیه، بار دوم در شبکه های اجتماعی به نشر رسیده است. جعلکاران برای اعتماد مردم بالای این فرمان جعلی، لوگوی قبلی آژانس خبری پژواک را نیز نصب کرده اند.

آژانس خبری سپوتنیک (Sputnik) روسیه تحت تاثیر شبکه های اجتماعی، این گزارش را امروز در ویب سایت خود نشر کرد؛ اما دوباره به زودی حذف نمود.

د اجرائيه رياست لغوه کېدو په اړه د ولسمشر جعلي فرمان بيا لاندې باندې کېږي

این فرمان، باور اول به تاریخ ۲۲ ماه اپریل سال جاری، از سوی صدها تن در شبکه های اجتماعی به نشر رسیده بود که ضمن ریاست اجرائیه و ارگ ریاست جمهوری، آژانس خبری پژواک نیز در صفحات اجتماعی در مورد جعلی بودن این گزارش توضیح داده بود.

د اجرائيه رياست لغوه کېدو په اړه د ولسمشر جعلي فرمان بيا لاندې باندې کېږي

آژانس خبری پژواک در يک پست وضاحت داده و گفته است: “آژانس خبری پژواک، نه د مورد لغو ریاست اجرائیه کدام فرمان ارگ را به دست آورده و نه هم آن را با لوگوی خود نشر کرده است؛ آژانس خبری پژواک صفحات رسمی فيسبوک، تویتر و ویب سایت داشته و مسئولیت مواد نشر شده در این صفحات را بر عهده دارد، مسئولیت مکتوب های جعلی در صفحات جعلی را نمی پذیرد. “

د اجرائيه رياست لغوه کېدو په اړه د ولسمشر جعلي فرمان بيا لاندې باندې کېږي

فریدون خوځون معاون ریاست اجرائیه، در آن زمان در یک پیام از آژانس خبری پژواک اظهار تشکر  کرد که به وقت معین، خبر جعلی بودن آن را به نشر سپرد.

اکنون پس از آنکه عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سه روز پس از انتخابات ریاست جمهوری، طی یک کنفرانس پیروزی خود را اعلام کرد، افراد بیشتر در شبکه های اجتماعی، مکتوب لغو ریاست جمهوری را دوباره به نشر سپرده اند.

اما جعلکاران این یار متوجه نشده و بالای مکتوب، تاریخ دوم ماه ثور سال ۱۳۹۸ باقی مانده است.

ضمن شبکه های اجتماعی، در برخی گروپ های رسانه اى و خبرنگاران نیز این مکتوب دست به دست میشد و افراد بیشتر در مورد صحت این مکتوب از آژانس خبری پژواک خواهان معلومات بودند.

دانش کروخیل رئیس آژانس خبری پژواگ گفت: “زمانیکه ما اسناد را به دست می آوریم، پس از تصدیق با مراجع ذیربط ، با لوگو یا بدون لوگوی خود آن را به نشر میرسانیم و مسئولیت آن را به دوش میگیریم.”

اما وی افزود که آژانس خبری پژواک، در هیچ صورت مسئولت نشر مواد جعلی از طریق صفحات جعلی را بر عهده نمی گیرد.

روح الله انوری خبرنگار رادیو آزادی در ولایت کنر، این مکتوب جعلی را در صفحۀ فيسبوکش نشر کرده؛ اما در مورد آن هیچ چیز نوشته نکرده است.

برخی افراد در کمنت ها از این اقدام ستایش کرده و برخی ها گفته اند که این مکتوب جعلی است.

عوض خان لمر نیز در صفحۀ فيسبوکش، این فرمان را به نشر رسانده و از رئیس جمهور غنی تشکر کرده است که ریاست اجرائیه را لغو اعلام کرد.

فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی، به آژانس خبری پژواک گفت که ریاست اجرائیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، بر اساس یک توافقنامۀ سیاسی ایجاد شده است.

وی افزود که تا دور قدرت حکومت وحدت ملی و حلف وفاداری رئیس جمهور جدید، ریاست اجرائیه باقی خواهد ماند.

جاوید غفور سخنگوی تیم انتخاباتی دولت ساز میگوید که آنها به جعلکاری و جعل سازی باور ندارند و همیشه به قانون احترام گذاشته اند.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که غنی رئیس جمهور افغانستان، در هیچ صورت کار غیرقانونی را انجام نخواهد داد.

شفیق همدرد پژوهشگر امور سیاسی میگوید که در کشورهای بیشتر، در دوران کمپاین های انتخاباتی؛ چنین مکتوب، فرمان و افواهات جعلی به نشر میرسد.

نامبرده به آژانس خبری پژواک گفت که ریاست اجرائیه بر اساس یک فرمان رئیس جمهور به گونۀ غیرقانونی ایجاد شده و به اساس فرمان رئیس جمهور، میتواند دوباره لغو گردد.

همدرد افزود که با توجه به این، بعضاً کاربران فيسبوک در مورد لغو ریاست اجرائیه مواد جعلی را به نشر می رسانند.

به گفتۀ او پس از کنفرانس خبری داکتر عبدالله که پیروزی خود را اعلام کرد، طرفداران تیم دولت ساز، این اقدام را به گونۀ شعوری انجام میدهد که عبدالله بر اساس یک فرمان آمده و به یک فرمان میرود.

همدرد گفت که برخی کاربران فيسبوک، به گونۀ غیرشعوری دست به این کار میزنند که گویا با ریاست اجرائیه مخالفت دارند و از این کار خوش میشوند.

جاوېد هميم کاکړ

Hits: 4931

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …