تفاوت آمار ارایه شدۀ رای دهنده گان در کندهار پرسش برانگیز است
گزارش های فیچری - October 1, 2019

تفاوت آمار ارایه شدۀ رای دهنده گان در کندهار پرسش برانگیز است

کابل (پژواک، ۹ میزان ۹۸): آمار ارایه شده از سوی دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات در مورد اشتراک کننده گان انتخابات ششم میزان در کندهار، با آماری که دفتر ولایتی ارایه نموده، تفاوت دارد و آگاهان آن را پرسش برانگیز می دانند. 

برخی آگاهان و نهاد اجتماع انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان”فیفا” بر بررسی جدی تفاوت آمار رای دهنده گان تاکید دارند؛ زیرا به گفتۀ آنها ممکن است ارایه این چنین آمار، زمینه ساز برای تقلب در انتخابات شود.

انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه (ششم میزان) برگزار شد. مردم به سیزده نامزد ریاست جمهوری در این انتخابات رای دادند.

مولانا محمد عبدالله معاون کمیسیون مستقل انتخابات، در صفحۀ فیسبوک خود جدول آرای استفاده شده با تفکیک ولایات را حوالی ساعت ٧ صبح امروز منتشر کرده و نوشته است که این ارقام، تا ختم روز یکشنبه (هفتم میزان) از سوی دفاتر ولایتی به دفتر مرکزی ارایه شده است؛ اما گزارش مکمل نمی باشد.

به اساس این جدول، در روز انتخابات در۱۴۵۷ محل ۱۵۱ مرکز رای دهی در ولایت کندهار،۱۸۲۵۴۰ تن در انتخابات شرکت کرده اند.

این پست فیسبوکی کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات، تا حال از سوی ۱۱۰۰ کاربر مورد پسند قرار گرفته، ۳۵۲ تن در مورد تبصره کرده اند و ۱۲۷ کاربر دیگر فیسبوک، آن را با دیگران شریک ساخته اند.

رادیو آزادی نیز جدولی را که حاوی آمار یادشده می باشد، منتشر کرده است.

شماری از کاربران صفحات اجتماعی، تفاوت آمار ارایه شدۀ رای دهنده گان در کندهار را انتقاد کرده اند.

مسلم شیرزاد در تویترش نوشته است که کمیسیون انتخابات، ساعتی پیش تعداد رای دهنده گان در کندهار را ۱۸۲۵۴۰خوانده؛ اما کمیسیون ولایتی کندهار، به طلوع نیوز گفته است که ۱۷۰۰۰۰ تن در کندهار رای داده اند.

شیرزاد نوشته است: «۱۲۵۴۰رای تفاوت، از کمیسیون ولایتی کندهار تا کمیسیون مرکزی انتخابات در کابل مشکل نیست؟»

تفاوت نظر

ایمل عبدالله رئیس کمیسیون ولایتی انتخابات در کندهار، صبح امروز در خصوص جدول نشر شده به پژواک نیز گفت: «به اساس معلومات، کم و بیش از ۱۷۰ هزار تن در کندهار در انتخابات شرکت کرده اند؛ اما این رقم نهایی نمی باشد.»

پژواک تفاوت آمار ارایه شده از سوی دفتر مرکزی کمیسیون و دفتر ولایتی کندهار را، با حبیب الرحمن ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات شریک کرد.

ننگ گفت که جدول نشر شده از سوی معاون کمیسیون، به اساس معلومات تیلیفونی ترتیب شده و در این جدول تغییراتی رونما خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی گفت که ارقام ارایه شده در مورد اشتراک کننده گان نهایی نمی باشد و امکان دارد که کارمندان محلی در ارایه ارقام اشتباه کرده باشند.

ننگ که حوالی ساعت ۱۱:۴۵پیش از چاشت  امروز با پژواک صحبت می کرد، نیم ساعت فرصت خواست تا بعد از تماس با دفتر کمیسیون در کندهار، در مورد معلومات دقیق را ارایه کند؛ اما پژواک بعد از نیم ساعت با وجود تماس های مکرر موفق نشد دوباره با آقای ننگ گفتگو کند.   

اما رئیس کمیسیون ولایتی انتخابات در کندهار، حوالی ساعت ۱۲ قبل از ظهر گفت: «به اساس معلومات تیلیفونی ۱۸۰ هزار تن در انتخابات شرکت کرده اند؛ اما این رقم تخمینی بوده و امکان دارد که کم شود.»

او در مورد اینکه چرا صبح شمار رای دهنده گان در کندهار را ۱۷۰ هزار می خواند و اکنون، آن را  حدود ۱۸۰ هزار تن می داند؟ گفت: «گزارشاتی که از طریق تیلیفون ارایه شده، به ۱۸۰ هزار تن می رسد؛ اما رقم اشتراک کننده گان به اساس جدول نتایج رسیده، به ۱۷۰ هزار تن می رسد.»

او در پاسخ به سوالی که آیا آمار شامل جدول نشر شده از سوی دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات از سوی او ارایه نشده است؟ گفت: «من جزییاتی را که در ليست نشر شده ارایه نکرده ام، امکان دارد که مسئولان در مرکز از کارمندان کمیسیون در کندهار گرفته باشند، من نمی دانم که این ليست به اساس کدام راپور نشر شده است.»

احتمال زمینه سازی برای تقلب در انتخابات

بشیر بیژن یک تن از آگاهان امور، این تفاوت آمار را  پرسش برانگیز می داند و می گوید که ارایه آمار متفاوت دلالت بر عدم بی طرفی کمیسیون مستقل انتخابات می کند و موجب نگرانی مردم شده است؛ زیرا به گفته او این چنین تفاوت در آرا، می تواند علایمی از بحران انتخاباتی باشد.  

یوسف رشید رئیس اجرایی موسسه اجتماع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان”فیفا” گفت که ارایه آمار متفاوت، نهادهای ناظر، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و مردم را نسبت به کارکرد کمیسیون انتخابات مشکوک ساخته است.

به گفته او ایجاب می کند که کمیسیون ها محتاطانه عمل کنند؛ تا این پروسه با چالش رو به رو نشود.

وی افزود که ارایه آمار متفاوت، حساسیت ها را بالا می برد و باید مسئولان کمیسیون های انتخاباتی، قبل از اعلام یک موضوع، آن را مستند سازی کنند و بعداً آنرا با ملت شریک سازند.

به گفته موصوف، مسئولان کمیسیون انتخابات، باید از عواقب مسئولان سابق کمیسیون انتخابات که فعلا در زندان به سر می برند و در گذشته حین انتخابات، ارقام متفاوت را ارایه می کردند و در نتیجه سبب بحران شد، درس بگیرند.

رشید ارایه آمار های متفاوت را پرسش برانگیز خواند و گفت که از آن، می تواند به عناوین مختلف استفاده شود.

به گفته او این موضوع باید با جدیت پیگری شود؛ زیرا می تواند این تفاوت آمار زمینه سازی برای تقلب در انتخابات باشد.  

به اساس معلومات کمیسیون انتخابات، تا دیروز از جمع ۴۹۰۵ مرکز رای دهی در سطح کشور در ۳۷۳۶ مرکز رای دهی، حدود دو عشاریه دو میلیون تن رای داده اند.  قرار است امروز رای دهنده گان مراکز متباقی نیز مشخص شود.

خواجه بصیرفطری

Hits: 6098

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…