برخی رای دهنده گان واجد شرایط به دلیل حذف نام شان از رای دهی محروم شدند
گزارش های فیچری - September 29, 2019

برخی رای دهنده گان واجد شرایط به دلیل حذف نام شان از رای دهی محروم شدند

کابل (پژواک،۶میزان ۹۸): برخی ها که تذکره های شان برچسب مخصوص شرکت در انتخابات نیز دارد، می گویند که حین مراجعه به مراکز رای دهی، مسئولان به آنها گفته اند که نام شان از فهرست رای دهنده گان حذف شده است.

روند رای دهی انتخابات ریاست جمهوری، امروز در کشور جریان دارد و مردم، به ١٣ نامزد ریاست جمهوری رای می دهند.

به اساس یافته های آژانس خبری پژواک؛ شماری از رای دهنده گان به خاطر حذف نام شان در دستگاه های بایومتریک، از دادن رای محروم شدند.

ذکی دریابی، تصویری را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده است که نشان می دهد شخصی به نام رحمن، به دلیل حذف نامش، از رای دهی محروم شده است.

نیلوفر مرادی یک تن از کاربران فیسبوک؛ عکس دستگاه بایومتریک یکی از مراکز رای دهی را نشر کرده است، که نشان می دهد شخصی به نام محمد افضل نیز از حق رای دهی محروم شده و نام او حذف گردیده است.

مرکز رای دهی در لیسه بی بی رابعه در ناحیه چهارم شهر کابل، یکی از مراکزی است که این مشکل در آن وجود داشت.

خبرنگار پژواک، هفت تن را در این مرکز دیده است که نام شان از فهرست رای دهنده گان حذف شده بود.

نسیمه ۴۵ ساله در این مرکز، به پژواک گفت که قبلا در این مرکز ثبت نام کرده و در انتخابات ولسی جرگه نیز در همین مرکز رای داده؛ اما اکنون کارکنان این مرکز به او گفته اند که نامش حذف شده است.

او افزود که نامش بدون کدام دلیل حذف و او از حق شهروندی محروم شده است.

او گفت که نه تنها نام او بلکه نام پنج تن دیگر که در این مرکز با او همزمان ثبت نام کرده بوند و از نزدیکان او می باشند، حذف شده و نمی توانند رای بدهند.

همچنان این مشکل در مرکز رای دهی در مسجد جامع حاجی محمد داد در ناحیه چهارم شهر کابل نیز وجود داشت.

یک تن از رای دهنده گان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت: «در همین مرکز ثبت نام کرده بودم، در انتخابات ولسی جرگه نیز در همین مرکز رای داده بودم؛ اما اکنون مسئولان این مرکز بدون اینکه دلیلی داشته باشند، می گویند که نام تو حذف شده است و اگر رای هم بدهم حساب نمی شود.»

او افزود: «به مانند من شماری دیگری نیز در این مرکز با این مشکل مواجه بودند… این یک بی عدالتی است که شماری از مردم از این حق شهروندی شان محروم می شوند… از این وضعیت معلوم می شود که امروز انتخابات نبود، بلکه یک درامه انتخاباتی بود که برگزار شد… باید مسئولان در برابر کسانی که بدون کدام دلیل نام های شان حذف شده، پاسخ دهند.»

محمدعابد باشنده حوزه سوم شهر کابل گفت که در انتخابات گذشته، در مرکز رای دهی در لیسه محمود هوتکی شهر کابل، ثبت نام کرده و بر تذکره او برچسب مخصوص شرکت در انتخابات نیز زده شده بود؛ اما امروز نتوانست در این مرکز رای دهد.

او افزود: «امروز رفتم در این مرکز که از رای خود استفاده کنم؛ اما نامم در فهرست نبود و از حق انتخاب زعیم کشور محروم شدم.»

این مشکلات از برخی ولایات دیگر کشور نیز گزارش شده است.

حاجی لعل محمد باشنده ولایت کندهار نیز که با این مشکل برخورده است گفت که بعد از بحث و گفتگو با مسئولان مرکز رای دهی چون نامش حذف شده است، نتوانست به نامزد دلخواهش رای بدهد.

به اساس معلومات واصله به آژانس خبری پژواک، شماری از راى دهنده گان در ولایات پروان کاپیسا، پنجشیر، کندهار، هرات، تخار و ننگرهار نیز با چنین مشکل برخورده اند و از دادن رای محروم شده اند.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت که امکان دارد بنا بر مشکلات تخنیکی، نام شماری از رای دهنده گان در برخی مراکز رای دهی حذف شده باشد؛ اما رای دهنده گان می توانند، رای شان را استعمال کنند.

او افزود که مسئولان مراکز رای دهی، در صورتی که نام رای دهندگان یا در دستگاه بایومتریک و یا هم در ژورنال ثبت باشد، می توانند به رای دهنده گان زمینه رای دهی را فراهم سازند.

وی در پاسخ به سوالی گفت: «بعضی گزارشات در اين مورد برای ما رسیده است؛ اما این مشکل جدی و سرتاسری نیست، هر رای دهنده که نامش در دستگاه بایومتریک و یا ژورنال باشد، می تواند رای بدهد؛ حتی اگر نام رای دهنده در یکی از این ها هم نباشد، می تواند رای بدهد.»

ننگ افزود که کمیسیون انتخابات، به اساس قانون مکلف است زمینه را برای شرکت مردم در این پروسه مساعد بسازد و در مورد آنچه مسئولیت دارد پاسخگو باشد.

او افزود: «اگر کدام رای دهنده با چنین مشکل برخورده باشد و رای نداده باشد، دوباره مراجعه بکند و رایش را استعمال کند.»

به اساس تصمیم تازه کمیسیون انتخابات، روند رای دهی تا ساعت پنج عصر تمدید شده است.

این در حالی است که کسانی که از حذف نام شان شکایت نموده اند، می گویند که با تلاش ها و اصرار زیاد هم مسئولان مراکز رای دهی، به آنها اجازۀ استفاده از حق رای را نداده اند.

خواجه بصیر فطري

Hits: 4744

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…