«پیشداوری های مسلمیار و عطامحمد نور در مورد نتایج انتخابات خلاف قانون است»
سخنان تحریک آمیز - September 29, 2019

«پیشداوری های مسلمیار و عطامحمد نور در مورد نتایج انتخابات خلاف قانون است»

کابل (پژواک،۷میزان۹۸): کمیسیون انتخابات، پیام های تبریکی به نامزدان ریاست جمهوری و پیشداوری برخی سیاسیون در مورد نتایج انتخابات را، خلاف طرزالعمل و منافع ملی دانسته می گوید که با متخلفین برخورد قانونی می شود.

انتخابات ریاست جمهوری، دیروز برگزار شد و مردم برای نامزدان دلخواه شان رای دادند؛ تا کنون نه تنها اینکه نتایج انتخابات اعلام نشده، بلکه ارقام اشتراک کننده گان در این پروسه نیز مشخص نشده است.

اما فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه در صفحه فیسبوک خود به محمد اشرف غنی نامزد ریاست جمهوری، مبارکی داده و نوشته است: «جای بسیار خوشحالی و افتخار است که به اساس معلومات ابتدایی که از ولایات مختلف به دست آورده ایم، تا کنون تیم دولت ساز اکثریت آراء را به دست آورده و برنده است.»

او افزود که در انتخابات دیروز، مردم با اشتراک گستردۀ شان به جهانیان نشان دادند که افغان ها خواستار تامین امنیت و تداوم جمهوریت می باشند.

مسلمیار نگاشته است که انتخابات، روز گذشته به شکل شفاف و عادلانه برگزار شده است.

همچنان عطا محمد نور رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان و والی پیشین بلخ، در صفحۀ فیسبوک اش نوشته است: «با همه کمی و کاستی ای که در انتخابات وجود داشت، نخست اشتراک مردم ‌و پیروزی مردم ‌سالاری را برای کافه مردم شجاع افغانستان تبریک عرض می ‌کنم. معلومات از نتایج ابتدایی نشان دهنده پیروزی یکی از نامزدان در دور اول است ‌و نیاز رفتن به دور دوم نخواهد بود. کسانی که در انتظار خلق بحران، نپذیرفتن نتایج از اکنون و کشانیدن مردم به جاده ‌ها هستند تا گویا به ریاست اجراییه برسند، لطفا چنین ایده‌ای را از سر دور کنند. چون اين بار رياست اجراييه ای وجود نخواهد داشت. افغانستان در یک نقطه حساسی قرار دارد و مردم و کشور حوصله بحران را ندارند. به امید آرامش و صلح و صفا!»

نور، نام نامزد برنده را نگرفته است و سخنان او در مورد «ریاست اجرایی و خلق بحران» ممکن متوجه داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری و رئیس اجرایی حکومت باشد؛ زیرا عبدالله در آن زمان نتایج انتخابات را نمی پذیرفت.

بعد از جنجالی شدن انتخابات ریاست جمهوری کشور در سال ۱۳۹۳، دو نامزد پیشتاز (محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله) با وساطت جان کری وزیر خارجه پیشین ایالات متحده امریکا، روی حکومت وحدت ملی توافق کردند.

«پیشداوری های مسلمیار و عطامحمد نور در مورد نتایج انتخابات خلاف قانون است»

پیام های خلاف قانون:

عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، نشر همچو پیام ها را خلاف طرزالعمل و قانون انتخابات دانسته گفت که هیچ کس، حق پیشداوری در مورد نتایج انتخابات را ندارد.

وی افزود: «نشر و پخش همچو پیام ها به ضد منافع ملی و وحدت ملی تمام می شود، این پیام ها اذهان عامه را مغشوش می سازد و می تواند حتی مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد.»

او از طرفداران نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، به خصوص مقام های دولتی خواست که قبل از اعلام نتایج، از نشر هر گونه پیامی در پیوند به نتایج انتخابات خودداری کنند.

وی در پاسخ به سوالی گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتی، با کسانی که افواهات و شایعات را پخش می کنند، برخورد قانونی می کند و هیچ کسی این حق را ندارد که قبل از اعلام نتایج، نتایج را اعلام و در امور کاری کمیسیون مداخله کند.»

ابراهیمی گفت که پیشداوری، سبب مغشوش شدن اذهان عامه می شود و کمیسیون شکایات به اساس قانون مکلف است که این موارد را بررسی کند.

محمد قاسم الیاسی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که پیشداوری از سوی از هر مرجع دیگر بدون کمیسیون مستقل انتخابات، خلاف طرزالعل و قانون انتخابات است و با متخلفین برخورد قانونی می شود.

وی در مورد اینکه با متخلفین چگونه برخورد می شود، جزییات نداد؛ اما گفت: «نظر به پیام و جایگاه شان در دولت، با آنها برخورد می شود.»

قابل ذکر است که محمد رفیع صدیقی رئیس کمیته رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات نیز قبلا اعلام کرده بود که کسی حق پیشداوری در مورد نتایج انتخابات را ندارد و هر رسانه و شخصی که پیشداوری کند، با آنها برخورد می شود.

اما رییس مشرانوجرگه در مورد گفت: «من به عنوان یک عضو ستاد انتخاباتی تیم دولت ساز، این حق را دارم؛ اما هر چه نوشته ام، مستند و به اساس گزارش هایی است که از سوی ستاد در ولایات مختلف به ما داده شده است.»

وی افزود که اعلام نتایج، جزء مسوولیت های کمیسیون انتخابات است؛ اما او نتایج را اعلام نکرده و تنها به هواداران این تیم دولت ساز گزارش داده است که زحمت های آنها مثمر واقع شده است.

پژواک تلاش کرد در مورد با عطامحمد نور نیز گفتگو کند؛ اما با تلاش های مکرر، تماس با او برقرار نشد.

اما پرویز مسئول مطبوعاتی دفتر عطامحمد نور تایید کرد که نور، در صفحه فیسبوک خود پیام یادشده را نشر کرده؛ اما نخواست بیشتر از این در مورد صحبت کند.

خواجه بصیرفطری

Hits: 20612

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…