عبدالله و غنى به دليل وعده خلافيها در انتخابات قبلى، برخى حاميان کليدى خود را از دست دادند
گزارش های فیچری - September 25, 2019

عبدالله و غنى به دليل وعده خلافيها در انتخابات قبلى، برخى حاميان کليدى خود را از دست دادند

کابل (پژواک،٣ميزان ٩٨): عملى نشدن وعده هاى دوران کمپاينى اشرف غنى وعبدالله در انتخابات ١٣٩٣ براى حاميان شان، سبب شده است که در اين دور انتخابات؛ ده ها تن از حاميان کليدى آنان به شمول رئیس کمپاين هاى قبلى، به جناح مخالف رجوع کنند.

طرفداران عبدالله که به غنى پيوسته اند:

عبد رب الرسول سياف، فضل هادى مسلميار، عبدالرؤف ابراهيمى، امرالله صالح، گل آقا شيرزى، عبدالهادى ارغنديوال، انجنیر محمد خان، زلمى رسول، میرویس ياسينی، فريدون مومند، انجنير قرار از لغمان، امان الله گذر، حاجى امان خيرى، مولانا فرید، احمدعلى حضرت رئیس شوراى ولايتى ننگرهار و جاويد فيصل، از عمده ترين حاميان داکترعبدالله عبدالله در انتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ بودند؛ اما در انتخابات سال روان، حمايت خويش را از تيم انتخاباتى«دولت ساز» به رهبرى محمد اشرف غنى اعلام کرده اند.

داکتر حديد رئیس شوراى ولايتى بلخ، يکتعداد وکلاى ولسى جرگه از ولايت بلخ و افراد ديگر نزديک به عطا محمد نور که سابق از عبدالله حمايت مى کردند؛ اما حالا با دولت ساز يکجا شده اند.

طرفداران غنى که به عبدالله پيوسته اند:

جنرال عبدالرشيد دوستم، حاجى دين محمد، کريم خليلى، انجنير وحيدالله سباوون، حاجى حبيب احمدزى، مولوی قلم الدين، حضرت عمر زاخيلوال، داکتر انوارالحق احدى، حاجی همايون همايون، حاجى ظاهر قدير، سيد منصور نادرى، حاجى زمرى احمدزى و غيره، از حاميان عمده و مهم محمد اشرف غنى در دور قبلى انتخابات رياست جمهورى بودند؛ اما در انتخابات سال روان، حمايت خويش را از تيم انتخاباتى «ثبات و همگرايى» به رهبرى داکتر عبدالله اعلام نموده اند.

اشخاص بى طرف:

حامد کرزى رئیس جمهور پيشين کشور، حنيف اتمر که خود را کانديد نموده بود اما حالا انصراف کرد و گفت که بى طرف مى ماند، عطا محمد نور والى سابق بلخ، يونس قانونى، محمد اسماعيل خان، حکمت کرزى، پير سيد حامد گيلاني  و حاجى حضرت على، اشخاصى اند که بى طرف مانده اند.

آگاهان امور:

آگاهان امور، در مورد اينکه چرا حاميان دو تن آنان را ترک نموده اند؟ ديدگاه هاى متفاوتى دارند.

محمد حسن حقيار يکتن از آگاهان امور سياسى گفت که افراد و اشخاص زيادى را مى شناسد که در دور قبلى انتخابات با اشرف غنى بودند؛ اما اکنون با تيم ثبات و همگرايى يکجا شده اند و نيز برخى چهره هاى عمده که در دور قبلى با داکتر عبدالله يکجا بودند؛ اکنون با تيم دولت ساز يکجا شده اند.

وى افزود يکى از دلايل عمده اين است که وعده هايى که از سوى نامزدان با حاميان شان صورت گرفته، عملى نشده و پست هايى که وعده شده بود، براى حاميان شان داده نشد، و اين باعث گرديد که حامى يک تيم، به تيم ديگر برود.

همچنان به باور موصوف؛ عدم نبود يک برنامه مشخص و بنيادى براى حل مسايل اقتصادى و معيشتى، ايجاد زيربناها و تامين صلح و افزايش نا امنى ها در کشور، از عوامل عمدۀ ديگر مى باشند که طرفداران اين تيم ها دلزده شده و به تيم ديگرى رفته اند.

وى به گونۀ مثال يادآور شد که حاميان اشرف غنى، در کنار اينکه به وعده هاى دوران انتخابات قبلى که به حاميان خود کرده بود، عمل نکرد، يکه تازى و انحصارطلبى که در پنج سال گذشته داشت، نيز سبب شده که حاميانش او را ترک نموده به طرف داکتر عبدالله بروند.

همچنان به گفتۀ وى؛ حاميان داکتر عبدالله به دليل اينکه او به وعده هايى که در دوران کمپاين هاى قبلى انتخابات داده بود، عمل نکرده است، او را ترک نموده اند.

سيف الدين سيحون يک تن از آگاهان امور سياسى گفت که اين چنين افراد و اشخاص، به دو کتگورى تقسيم مى شوند و دو دليل عمده مى باشد که حاميان يک تيم، به تيم ديگر رفته و حمايت خويش را از تيم مخالف اعلام کرده اند.

وى افزود: «گروه اول؛ کسانى هستند که براى اهداف شخصى و براى منفعت خودش و خانواده اش، از يک نامزد در انتخابات سال ١٣٩٣ حمايت کرده بودند و زمانى که ديدند به اهداف خود نرسيدند، دوستان و اقارب شان به پست هايى که بايد مقرر مى شدند نشدند، در اين دوره انتخابات از تيم مخالف حمايت خويش را اعلان کردند.»

موصوف در مورد گروه دوم اين چنين افراد، گفت که اين مقام ها در دور قبلى انتخابات، برخى برنامه ها را که اعلام کردند، ولى عملى نکردند، سبب شد که حاميان شان نسبت به آنان بى اعتماد شده و به تيم ديگر بروند.

همچنان به باور موصوف؛ عدم يک برنامه مشخص و بنيادى براى حل مسايل اقتصادى و معيشتى، ايجاد زيربناها و تامين صلح و افزايش نا امنى ها در کشور؛ از عوامل عمدۀ ديگر مى باشند که طرفداران اين تيم ها دلزده شده و به تيم ديگر رفته اند.

چرا کسانى که ديروز از حاميان مهم محمد اشرف غنى بودند، امروز از مخالفان سرسخت او هستند؟ برخى اين افراد به اين چرا پاسخ داده اند.

جنرال عبدالرشيد دوستم رهبرحزب جنبش اسلامى افغانستان، در انتخابات سال ١٣٩٣ معاون اول محمد اشرف غنى بود و در دوران کمپاين ها، دوستم فعالانه به نفع غنى کمپاين مى کرد.

به اساس يک کليپ ويديويى تلويويزون طلوع، دوستم در يک کمپاين دور قبلى انتخابات رياست جمهورى، در مورد داکتر عبدالله چنين گفته بود: «داکتر صاحب عبدالله تاجک که باشد هرچه که باشد، يک شخص ناتوان است؛ اين همى آدم در بين مردم ما نام نيک ندارد.»  

اما اختلافات از کجا آغاز شد؟

به اساس يک گزارش پژواک، مخالفت ها ميان دوستم و غنى، زمانى آغاز شد که در ماه قوس سال ١٣٩٥، احمد ايشچى عضو پيشين جنبش ملى، والی سابق جوزجان و يک تن از متنفذين قومى در ولايت جوزجان؛ در مصاحبه با رسانه ها ادعا کرده بود که دوستم پس از بازداشت، به افرادش دستور داده که ضمن لت و کوب، بروى تجاوزجنسى نيز کرده است.

همچنان به اساس يک گزارش ديگر، جنرال دوستم پس از تنش هاى به وجود آمده، به ترکيه رفت و براى يک و نيم سال در آنجا به سر مى برد.

سخنگوى حزب جنبش اسلامى افغانستان در مورد پيوستن جنرال دوستم به تيم انتخاباتى ثبات و همگرايى سخنانى دارد.

بشير احمد تينج سخنگوى اين حزب به رهبرى جنرال عبدالرشيد دوستم، درمورد اينکه چرا دوستم که قبلاً معاون اول رئیس جمهور غنى بود، به تيم ثبات و همگرايى پيوست؟ به آژانس خبرى پژواک گفت: «معلوم داراست که رئیس جمهور پيشين، در جريان کمپاين هاى انتخابات دور قبلى، وعده هايى را که نموده بود، جامه عمل نپوشيد، آقاى غنى بيشتر به خودش فکر کرد تا به حل مشکلات کشور، انحصارگرايانه و تعصب آميز عمل کرد؛ روى اين دلايل، ما منحيث يک جريان سياسى تاثيرگذار، خواستيم که از وى جدا شويم.» 

موصوف افزود که اگر رئیس جمهور حکومت وحدت ملى، به وعده هايش عمل مى کرد، امروز جنرال دوستم در کنارش مى بود و از وى حمايت قوى مى کرد. 

انجنير وحيدالله سباوون رئیس حزب اسلامى نوين افغانستان و وزير مشاور رئیس جمهور غنى که طى روزهاى اخير، بهتيم انتخاباتى ثبات و همگرايى پيوسته است، نيز در مورد رفتنش به اين تيم  گفت: «در انتخابات قبلى، ما به خاطرى با اشرف غنى رفتيم که يک شخص عالم، متفکر و در جنگ هاى کشور دخيل نبود و فکر کرديم که با برنامه هايى که دارد، مشکلات افغانستان را حل و حتماً صلح در کشور تامين مى شود؛ اما متاسفانه که وضعيت امنيتى بد شد، اقتصاد مردم خرابترشد و برنامه هاى وعده شده، عملى نشدند.» 

وى در ادامه افزود: «دليل ديگرى که ما اين تيم را ترک کرديم، اين بود که اشرف غنى صاحب انحصار طلب هستند، يکه تاز هستند، براى وحدت ملى کار نمى کند، به مشوره هاى اطرافيان خود گوش نمى دهد و براى تامين صلح و ثبات فکر نمى کند، اين همه اعمالش سبب شد که مثل مه شمار زيادى از حاميانش او را ترک کردند.» 

به گفتۀ سباوون، حضرت عمر زاخيلوال، مولوى دين محمد، قلم الدين، کريم خليلى، منصور نادرى و ده ها تن ديگر، از حاميان غنى بودند، ولى نظر به دليلى که او گفت، غنى را ترک نمودند.   

در يک کليب ويديويى رئیس و معاونين ستاد انتخاباتي دولت ساز در ولايت جوزجان، از اين تيم جدا شده اند؛ آنان در اين کليپ ويديويى، دليل جدا شدن شانرا چنين گفته اند: «[به دليل] عدم باور به مشاركت ملی و نبود برنامه به آينده در اين تيم، روابط خود را با آنها قطع كرده و به دسته انتخاباتى ثبات و همگرايى ملحق شدند.»

اما اين تنها حاميان غنى نيستند که او را ترک کرده اند، بلکه برخى حاميان داکتر عبدالله عبدالله، به دلايل متفاوت با تيم دولت ساز پيوسته اند.

مولانا عبدالفريد عضو جمعيت اسلامى، يک تن از حاميان داکتر عبدالله عبدالله در انتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ بود؛ اما اخيراً حمايتش را از تيم انتخاباتى دولت ساز اعلام کرده است. 

مولانا فريد در مورد پيوستنش با تيم دولت ساز گفته است: «يکى از خوبى هاى دموکراسى، اين است که يک شخص مى تواند راهش را تغيير بدهد، من نيز توانستم که راه را تغيير بدهم.»

وى درمورد دليل يکجا شدنش با تيم انتخاباتى دولت ساز گفت: «راست بگويم در تيم داکترعبدالله، بيکاره و هيچ کاره بودم؛ نه دفتر داشتم و نه ديوان، فقط يک معاش مى گرفتم و بس.»

موصوف افزود که درحال حاضر عضو ارشد ستاد انتخاباتى تيم دولت ساز مى باشد.

امرالله صالح يک تن از حاميان داکتر عبدالله عبدالله که اکنون معاون اول تيم انتخاباتى دولت ساز مى باشد، در کمپاين هاى انتخاباتى اش، دليل يکجا شدنش با تيم دولت ساز را داشتن برنامه قاطعيت مى خواند.

وى درهمایش کمپاينى اش در بدخشان به حمایت از تیم دولت ساز، چنين گفته است: «به تيم دولت ساز که قاطعيت دارد، برنامه دارد، بالاى اقتصاد فکر کرده راى بدهيد؛ به تيمى که به فکاهى گوى تبديل شده، به جز تقسيم فکر نکرده، راى ندهيد.»

پاسخ سخنگويان تیم های انتخاباتی:

سخنگويان تيم هاى يادشده، با آن که مى گويند انتخابات يک پروسه ملى و دموکراسى است و هر شهروند حق انتخاب دارد که با کدام تيم باشد؛ اما سخنان متفاوتى را ارائه مى کنند.

سيد باقر کاظمى يکتن از سخنگويان تيم دولت ساز، به آژانس خبرى پژواک گفت: «طبعاً بحث دموکراسى مطرح است، هرکس که دلش خواست با هر تيمى که باشد و از هرتيمى که خواسته باشد، حمايت کند، اين يکى از اصول دموکراسى است.»

وى افزود که تيم دولت ساز، در حد نهايى تلاش نموده تا به خواسته هاى حاميان خود رسيدگى کند.

موصوف گفت: «اما در مورد عملى نشدن برخى برنامه ها، ما مى پذيريم که برخى برنامه هاى ما تکميل نشده اند؛ روى اين ملحوظ ما بحث فصل ناتمام برنامه هاى خود را اعلام کرده و از ملت خواستيم که براى ما چانس بدهند که در پنج سال آينده، به همه وعده هاى خود جامه عمل بپوشانيم.»

 او گفت که برخى برنامه هاى رئیس جمهور، به دليل مداخله هاى رئیس اجرايى حکومت عملى نشدند.

فريدون خوځون سخنگوى تيم انتخاباتى ثبات و همگرايى نيز گفت که در انتخابات، به اساس اصل دموکراسى، هرکس حق دارد که به سمتى که دلش مى خواهد برود.

موصوف افزود: «ما به حاميان قبلى ما اکنون که با تيم دولت ساز پيوسته اند، هنوز هم احترام قايل هستيم؛ اما اميدوارهستيم که پيشمان نشوند.»

وى در مورد عملى نشدن برخى وعده ها از سوى داکتر عبدالله عبدالله گفت که داکتر عبدالله، در کمپاين هاى انتخاباتى سال ١٣٩٣، به هيچ کسى وعده شخصى نداده بود؛ بناءً اگر کسى ادعا کرده که داکترصاحب عبدالله، به وعده هايش عمل نکرده، يک ادعاى نادرست است.

زرغونه صالحى

Hits: 4848

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…