راپور نشر شده از آدرس نیویارک تایمز در رابطه به داکتر عبدالله حقیقت ندارد
نادرست - September 22, 2019

راپور نشر شده از آدرس نیویارک تایمز در رابطه به داکتر عبدالله حقیقت ندارد

کابل (پژواک، ۳۱ سنبله ۹۸): صفحه جعلی انترنتی به نام نیویارک تایمز و همچنین بعضی صفحات فیسبوک و تویتر منسوب به نیویارک تایمز، که درآن خبری نشر شده که “داکتر عبدالله کاندیداى انتخابات ریاست جمهوری، ۳۹ میلیون دالر از کشور پاکستان گرفته”، جعلی ساخته شده و حقیقت ندارد.

اطلاعات نادرست

روز گذشته ناگهان در شبکه های اجتماعی فیسبوک و تویتر، از یک صفحه به نام نویارک تایمز، یک خبر به نشر رسید که داکتر عبدالله عبدالله کاندیداى انتخابات ریاست جمهوری، برای مبارزات انتخاباتی خود ۳۹ میلیون دالر از کشور پاکستان گرفته است.

با نشر شدن این خبر، هزاران نفر لینک آن را در شبکه های اجتماعی به نشر رساندند و در برابر رقیب انتخاباتی شان کمنت های گوناگون هم دادند.

شاه حسین مرتضوی مشاور و عضو تیم دولت ساز، در صفحه فیسبوک خود نوشته است: “پرسش حقوقی و شرعی: اگر این ثابت شود که یک تن از کانديدان، برای مبارزات انتخاباتی خود از کشور همسایه پول گرفته باشد، شریعت و قانون دراین مورد چه حکم می کنند؟”

درهمین حال، یک تعداد رسانه های محلی هم دراین مورد پست هايى کرده بودند. به نام هسک نیوز یک رسانه نوشته کرده است: “عبدالله در بدل این پول، قبول کرده است که در صورت پیروز شدن در انتخابات، منافع پاکستان را در نظر میگیرد.

راپور نشر شده از آدرس نیویارک تایمز در رابطه به داکتر عبدالله حقیقت ندارد

معلومات درست:

نیویارک تایمز که در اصل یک روزنامه بین المللی است، علاه با داشتن صفحه انترنیتی در شبکه های اجتماعی هم صفحه های خاصی دارد.

آدرس اصلی صفحه انترنتی نیویارک تایمز:  https://www.nytimes.com/ است.

آدرس جعلی این صفحه که در مورد عبدالله خبر جعلی نوشته بود: https://www.nytimes.com/ است.

اگر به این هردو لینک مراجعه کنیم، بطور آشکار معلوم می شود که فرق زیاد دارند.

پس از اینکه خبر جعلی در مورد عبدالله در شبکه های اجتماعی دیده شد؛ نیویارک تایمز مجبور شد تا دراین رابطه وضاحتى را به نشر برساند.

مجیب مشال خبرنگار نیویارک تایمز در کابل، در صفحه تویتر خود نوشته کرده است که این خبر، در صفحه جعلی به نام نیویارک تایمز به نشر رسیده، که هیچ ربطى به آنها ندارد.

او علاوه کرده است که نمایندگان اداره، اطلاع حاصل کرده اند و در این مورد جدی اند که هیچ وقت این قسم اشیا‌ء را به نشر نمی رسانند.

دیوید زیچینو یک خبرنگار دیگر نیویارک تایمز در کابل هم در تویتر خود نوشته است که این خبر، جعلی است و آنها هیچگاه این خبر را به نشر نرسانده اند.

هنگامی که نیویارک تایمز این خبر را رد کرد، یک تعداد اعضای تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله در صفحه های فیسبوک شان بطور آرام نوشته کردند و علیه تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی ادعا کردند که در کمپاین ها از جعل کار میگیرد.

داکتر عبدالله هم در صفحه فیسبوک خود، دراین مورد اظهار نظر کرد.

او نوشته است: “هنگامی که تیم ما تقویت پیدا کرد و یک ایتلاف به میان آورد، رقیب انتخاباتی ما دوباره به یک تقلب خنده آور دست زد؛ این بار برای مغشوش کردن اذهان مردم، از آدرس جعلی صفحه انترنتی نیویارک تایمز، خبر جعلی را به نشر رساند.”

او علاوه کرده است که دفتر نیویارک تایمز، این خبر را رد کرده و وعده سپرده است که این قضیه را به طور رسمی بررسی می کنند.

عبدالله به رقیبان خود گفته است که به جای تقلب، از مبارزات درست انتخاباتی کار بگیرند.

فریدون خوځون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی، در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشته است: “زمانیکه گروه دسیسه، حمایت و استقبال مردمی را از تکت ثبات و همگرایی دیدند؛ به هر گونه تبلیغات و افواهات دست زدند.

به گفته او، از کتاب جعلی خانم سوشما سوراج وزیر پیشین امور خارجه کشور هند گرفته تا خبر جعلی نیویارک تایمز، که این همه در مقابل آنها دسیسه اند.

سید هاهشمی یک دیپلمات افغان در امریکا هم در فیسبوک نوشته است: “من رسانه نیویارک تایمز را از نزدیک تعقیب می کنم، من تمامی صفحه های آن را دیدم؛ اما این چیز را پیدا نکردم، نیویارک تایمز که یک رسانه بین المللی است و اعتبار بین المللی دارد، هيچگاه این قسم خبر را به نشر نمی رساند.”

یما یک تن دیگر از افغان ها در امریکا، به پژواک گفت که این خبر از چند فکتور جعلی است.

به گفته او، یکى خو فرق بین صفحه های اصلی و جعلی بسیار زیاد است و ديگر اینکه بر صفحه جعلی (صفحه اصلی) کلیک شود، یک صفحه خالی به پیش می آید و درهمین حال، در صفحه جعلی یک تعداد مشکلات تخنیکی هم دیده می شود.

اما در حال حاضر، اگر بر لینک خبر نشرشدۀ جعلی کلیک شود، باز می شود؛ اما  این خبر از بین برده شده است.

محیب خلوتگر رئیس اداره حمایت کننده رسانه های افغانستان (نی) به پژواک گفت که نیویارک تایمز، باید دراین مورد وضاحت رسمی بدهد؛ بخاطریکه این خبرها به اعتبارش صدمه می رساند.

او علاوه کرده است که در طول چند لحظه هزاران تن از مردم، این خبر جعلی را در شبکه های اجتماعی به نشره رساندند.

خلوتگر گفت: “مه گزارش را خواندم، بسیار غیر مسلکی به عبداالله اتهام کلان بسته شده است؛ اما نظر او در این مورد گرفته نشده است.”

جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز،  اين ادعا را کرده که گويا در پشت این خبر نشرشدۀ جعلی، دست آنها بوده است.

او به پژواک گفت که در مبارزات کمپاینی، این قسم چیزها به نشر می رسد؛ اما این به معنای آن نيست که این کار را تیم آنها کرده باشد.

غفور افزود که آنها به دیموکراسی باور دارند، کمپیاین های خود را با اصول دیموکراسی درست به پیش می برند.

به گفته او این کار را هر کسی که کرده، برای بدنام ساختن تیم دولت ساز کرده است.

شفیق همدرد آگاه امور سیاسی گفت که در همه کشورها، هنگامیکه انتخابات نزدیک می شود؛ کمپاین ها زور میگیرد و در برابر یکدیگر به تهمت دست میزنند.

به گفته او، افغانستان از این مشکل مستثنی نیست، گروه های انتخاباتی، برای اینکه طرف مقابل را ضعیف نشان دهند، رقيبان خود را به فساد و جرایم دیگر متهم می سازند.

همدرد افزود که افغانستان هم دیموکراسی را تجربه می کند و این تجربه از کشورهای همسایه آورده شده، پیش از این هم در برابر عبدالله عبدالله، سخنان وزیر پیشین کشور هند را به نشر رسانده بودند که حقیقت نداشت.

او علاوه کرد: “در گذشته اشرف غنی هم متهم شده بود که عیسوی است، در ارگ کلیسا می سازد؛ اما این درکل محکوم کردن تیم های انتخاباتی است که زیادتر به وضاحت ضرورت ندارد.

د عبدالله په اړه د نیویارک ټایمز له جعلی وېبپاڼې خپور شوی راپور حقیقت نه لري

نتیجه حقیقت:

آژانس خبری پژواک، محکوم شدن کانديدان انتخاباتی و خبرهای جعلی را بررسی می کند؛ تا به مردم نشان دهد که این گونه خبرهایى که به نشر رسیده؛ از کتگوری های «درست، یک اندازه درست، نادرست، یک اندازه نادرست، یک اندازه درست و نادرست»، در جملۀ نادرست شامل است.

  با در نظرداشت معلومات موجود؛ این خبر نشر شده از صفحه اينترنتى جعلى نیویارک تایمز در رابطه به عبدالله، نادرست است.

جاويد هميم کاکر

Hits: 4962

Check Also

در مورد طرزالعمل گفتگوهای صلح توافق صورت گرفته است

کابل (پژواک، ۱۲ قوس ۹۹): سخنگوى تیم مذاکراتی دولت در قطر و برخی منابع دیگر میگویند که تیم …