سخنان غنی در مورد مارشال فهیم واکنش های گوناگون در پی داشته است
سخنان تحریک آمیز - September 22, 2019

سخنان غنی در مورد مارشال فهیم واکنش های گوناگون در پی داشته است

کابل (پژواک، ۳۱سنبله ۹۸): سخنان محمد اشرف غنی نامزد ریاست جمهوری، در مورد پاره کردن احکام مارشال محمد قسیم فهیم، واکنش های گوناگون و مشاجره ها میان مردم در شبکه های اجتماعی را در پی داشته است. 

محمد اشرف غنی رییس جمهور و نامزد ریاست جمهوری، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۳ به حیث وزیر مالیه افغانستان کار کرده است. مارشال محمد قسیم فهیم در این زمان، به حیث معاون اول ریاست جمهوری و وزیر دفاع ملی کار کرده است. فهیم در ماه حوت سال ۱۳۹۲ فوت نموده است.

محمد اشرف غنی نامزد ریاست جمهوری، در یک همایش انتخاباتی خود گفته است که در برابر احکام مارشال محمد قسیم فهیم ایستادگی نموده و یکی از احکام او را پیش چشمان اعضای کابینه پاره کرده است.

غنی گفته است: “من روز اول که وزیر مالیه شدم، خداوند فهیم خان را ببخشد، وقتی به جلسه کابینه آمدم، یک امر کرده بود که دو موتر از محصولات گمرکی معاف گردد، امرش را پیش روی همه چیر کردم و گفتم بعد از این من وزیر مالیه هستم، اگر قدم مانده بودی بعداً میفهمی.”

او همچنان در بخشی از سخنانش گفته است: «دفعه بعد مارشال فهیم آمد و گفت من پنجصد هزار سرباز دارم مرا معاش بده، من گفتم پنجاه هزار هم نداری، به خدا اگر بدهم، یک سال مکمل برایش معاش نپرداختم، بالاخره [مارشال] آمد و برایم گفت که نه به زر علاقه داری، نه به زن علاقه داری و نه به زمین، همرایت چگونه گذاره کنم. در جواب گفتم به صورت اصولی.»

واکنش بنیاد مارشال فهیم

بنیاد مارشال محمد قسیم فهیم در برابر اظهارات یادشدۀ محمد اشرف غنی، با نشر یک اعلامیه واکنش نشان داده و گفته های غنی را غیر مسئولانه و افترا آمیز خوانده است.

منبع افزوده است: «با توجه به اصل تفکر مارشال افغانستان مبنی بر هم‌دیگرپذیری و گذشت، با احترام به آقای اشرف غنی، اظهارات شان در مورد مارشال افغانستان را تقبیح می نمايیم، این سخنان را خلاف اخلاق سیاسی و آداب مردم افغانستان و بدور از شأن رئیس جمهور یک کشور اسلامی می دانیم.”

منبع نوشته است: «نقش مارشال افغانستان در اساس‌گذاری نظام جمهوری اسلامی به ویژه اردوی ملی و هم‌چنین تأکید همیشگی وی به صلح، وحدت ملی، و هم‌دیگرپذیری، و نیز دین‌داری و وطن‌پرستی وی، به ملت عزیز افغانستان بسیار واضح است.»

در این اعلامیه آمده است که اظهارات غنی «به گمان اغلب» جنبه تبلیغاتی دارد.

بنیاد مارشال فهیم، مدعی است که در آن زمان اشرف غنی از لحاظ موقف سیاسی و دولتی، در جایگاهی قرار نداشت که متناسب مدعای یادشده او باشد.

همچنان سید عبدالله هاشمی رئیس مجمع ملی افغانستان، امروز در یک نشست اعتراضی در کابل، از غنی خواست که به دلیل سخنان او در مورد مارشال فهمیم، از مردم افغانستان عذرخواهی کند. او هشدار داده و گفته است که محمد اشرف غنی اگر عذرخواهی نکند، با واکنش های جدی مردم مواجه خواهد شد.

ازسويى هم حامد کرزى رييس جمهور پيشين کشور نيز در برابر اين موضوع، درصفحه فيس بوک خود نوشته است: «متاسفانه که در یکی از کمپاین های انتخاباتی، در مورد مارشال محمد قسیم فهیم حرف های ناشایسته گفته شد.»


کرزى گفته است: «من مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم را در دو دور ریاست جمهوری ام که به صفت معاون اول رياست جمهورى ایفاى وظیفه نمود و نیز قبل از آن؛ شخصیت با وقار، وطندوست، متدین و متعهد به منافع ملی و اتحاد و اتفاق مردم افغانستان دریافتم. وی همیش می گفت که در بعضی مناطق افغانستان مردم (سنگ) می گویند و در بعضی مناطق (ډبره)، ما مردم افغانستان صاحب هر دوی آن هستیم.»

واکنش های مردم در شبکه های اجتماعی

برخی کاربران فیسبوک ، سخنان رییس جمهور غنی را نکوهش نموده؛ اما برخی ها با حمایت از سخنان غنی، مارشال قسیم فهیم را انتقاد کرده اند.

شیرپاچا تاربز در صفحه فیسبوک خود، از کلمات زشت در برابر غنی استفاده نموده و نوشته است که اشرف غنی در آن زمانی که فهیم حیات بود، در برابر فهیم دست به چنین کاری که احکام او را پاره کند، زده نمی توانست.

 شمار دیگری ز کاربران فیسبوک نیز به حمایت از مارشال فهیم اظهارات مشابه نموده اند.

اما علاءالدین جهانسوز در صفحه فیسبوک خود در برابر نوشته یکی از حامیان مارشال فهیم نوشته است: «بجای در افشانی، باید بسنجیم… نظر به تعصب و کور دلی، شاید هم این کار را کرده باشد؛ ما و تو چه خبر.»

سهاب آریا کاربر دیگر فیسبوک، در جواب به یک تن از حامیان قسیم فهیم نوشته است که فهیم درآن زمان، صلاحیت بیشتر از رییس جمهور را داشت؛ اما او کدام کار بازسازی را انجام داده است؟

همچنان محمد التماس در واکنش به یکی از حامیان قسیم فهیم نوشته است: «لقب پیشوای مجاهدین را به مارشال دادن، قابل قبول نیست؛ این کلمه خیلی سنگین است، در شان کسی که فقط شما آن را پیشوا می دانید.»

پیامدهای سخنان نیش­دار

ودیر صافی استاد پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، گفت سخنان منفی و جریحه دار بر ضد اشخاصی که حیات نیستند؛ اما حامیان زیاد در کشور دارند، باعث تحریک احساسات حامیان آنها می شود.

او افزود: «جامعه ما طوری شده است که همه مردم زورگو هستند، نشود دست به اعمالی بزنند که چندین برابر خرابتر و خطرناکتر از حرف ها و سخنان جانب مقابل باشد.»

جاوید غفور، یک از سخنگویان تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی، می گوید که نمی خواهد در حال حاضر، در این مورد ابراز نظر نماید.

احمد صهیب حسرت

Hits: 5706

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…