گفتگوها از آدرس کتاب سوشما شوراج در مورد عبدالله و غنی جعلی است
نادرست - September 11, 2019

گفتگوها از آدرس کتاب سوشما شوراج در مورد عبدالله و غنی جعلی است

کابل (پژواک، ٢٠ سنبله ٩٨): گفتگوها در مورد دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری (داکتر عبدالله و داکتر اشرف غنی)، که گفته میشود در کتاب سوشما سوراج وزیر پیشین امور خارجۀ هند نوشته شده است، جعلی و بی اساس است.

اخیراً در شبکه های اجتماعی در مورد داکتر محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله، گفتگوهای کتاب سوشما سوراج وزیر پیشین وزارت امور خارجۀ هند نشر میشود؛ اما پس از تحقیقات آژانس خبری پژواک واضح شد که سوراج، به این عنوان هیچ کتاب ندارد و نه هم در این خصوص اظهاراتى کرده است.

معلومات نادرست:

شماری از استفاده کنندگان فيسبوک، از هفتۀ گذشته بدینسو در مورد سوشما سوراج وزیر پیشین امور خارجۀ هند، برخی اظهارات را به نشر رسانده اند.

در ابتدا این کار ظاهراً از سوی حامیان غنی انجام میشد که گویا خانم سوراج در کتابش در مورد داکتر عبدالله اظهاراتى کرده است؛ اما زمانیکه این پست ها افزایش یافت، حامیان داکتر عبدالله نیز در واکنش این عمل، نوشته ها و اظهارات مشابه را آغاز کرده اند.

یک تن به نام صاحبزاده در صفحۀ فيسبوک خود نوشته است که سوشما سوراج وزیر پیشین امور خارجۀ هند، در صفحۀ ۱۸۲ کتاب یاد داشت هایش، تحت عنوان (افغانستان در شعله های جنگ مذهبی پاکستان) نوشته است که داکتر عبدالله رئیس اجرائیه حکومت، در جریان ملاقات در کابل از وی برخی خواسته ها را مطرح کرده بود.

در این نوشتۀ صاحبزاده، به حوالۀ کتاب وزیر خارجۀ هند نگاشته است که در جریان این ملاقات داکتر عبدالله از وی خواست که پروژه میدان هوایی ولایت خوست که به کمک مالی هند تطبیق میشود، به ولایات شمالی انتقال داده شود.

همچنان در نوشته ادعا شده است که داکتر عبدالله، از نامبرده برخی تقاضاهای دیگر نیز داشت که در آن به یک قوم توهین شده بود.

در اخیر این پست نوشته شده است: ((مضمون ترجمه شدۀ “ساونت راش اچاریه” نويسندۀ مشهور اخبار هندو.))

د صاحبزاده په نوم يوه کس په خپل فېسبوک پاڼه کې ليکلي چې د هند د بهرنيو چارو پخوانۍ وزيرې سوشما سوراج د خپلو يادښتونو کتاب (افغانستان د پاکستان د مذهبي جنګ په لمبو کې) په ۱۸۲ مخ کې ليکلي چې د حکومت اجرائيه رييس ډاکتر عبدالله په کابل کې د ليدنې پر مهال له دې ځينې غوښتنې کړې وې.

این مطلب متحد المال را ده ها تن کاپی و در صفحات فيسبوکی شان به نشر رسانده اند که باز استفاده کنندگان دیگر در مورد آن، تبصره های مختلف نوشته و بیشتر آنها به داکتر عبدالله کلمات بد استفاده کرده اند.

همچنان یک تن به نام ببرک عمر که در صفحۀ فيسبوکش، به حمایت از عبدالله فعالیت میکند نیز چنین پست را نوشته کرده است.

وی گفته است که سوشما سوراج وزیر پیشین امور خارجۀ هند، در صفحۀ ۱۵۵ کتاب خود نوشته است: “غنی رئیس جمهور افغانستان، این کشور را به اندازه اى تباه کرد که در صد سال آینده، به حالت قبلی برنخواهد گشت، اشرف غنی چل باز است و برای قدرت هر کاری میکند.”

در تبصره های این پست، دها تن متقاضی آدرس، پی دی اف شده اند و پرسش های دیگر را مطرح کرده اند؛ اما هیچ کس آدرس و در مورد آن معلومات ارایه نکرده است.

دغه راز د ببرک عمر په نوم يوه بل کس چې په فېسبوک کې د ډاکتر عبدالله په پلوۍ پوسټونه کوي، هم دا ډول يوه ليکنه کړې ده.

معلومات درست:

آژانس خبری پژواک، در نتیجۀ بررسی های خود واضح کرد که خانم سوشما سوراج وزیر امور خارجۀ هند، به این عنوان هيچ کتاب ندارد.

سوراج، طی ماه گذشته در سن ۶۵ سالگی فوت کرده است.

آژانس خبری پژواک، در گوگل و شبکه های دیگر سرچ های زیاد کرده؛ اما کتاب سوشما سوراج تحت عنوان (افغانستان در شعله های مذهبی پاکستان) را به دست نیاورد.

نامبرده، تنها یک کتاب (Greet women of INDIA) نوشته کرده است.

سدانت سیبل ژورنالیست مشهور هندوستان که قبلاً در دی ان ای آژانس خبری هندوستان و تلویزیون ملی ایفای وظیفه میکرد؛ اما در حال حاضر با تلویزیون WION به حیث رئیس خبرنگاران ایفای وظیفه می نماید، به آژانس خبری پژواک گفت که خانم سوراج به این عنوان هيچ کتاب ندارد.

فریدون خوځون سخنگوی تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی با رهبری عبدالله عبدالله گفت که آنان بر مبارزات انتخاباتی که در آن به شخصیت احترام شده باشد، باور دارند و بر آن متعهد اند؛ اما انتقاد بر فعالیت را حق هر کس میدانند.

وی به آژانس خبری پژواک گفت: “هر کس حق دارد که در مورد برنامه ها و فعالیت ها از نامزد مورد علاقۀ خود بپرسد؛ اما در رقابت های انتخاباتی؛ جاسازی افواهات، اتهامات و توهین خلاف اخلاق می باشد.”

به گفتۀ وی موضوع کتاب وزیر پیشین امور خارجۀ هند و بحث در مورد داکتر عبدالله عبدالله، نادرست و از سوی رقبای آنها اتهام کاذب است.

وی افزود: “امیدواریم که تمام تیم های سیاسی، در مبارزات انتخاباتی، ارزش ها و معیارهای اخلاقی را رعایت نمایند، تیم ثبات و همگرایی از سبب حمایت مردمی، پیروزی خود را از اکنون یقینی کرده است؛ بدین لحاظ رقبای این تیم میخواهند از طریق اتهامات مختلف، اذهان مردم را مغشوش نمایند که کار که ناممکن است.

از سوی دیگر، جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز نیز گفت که در مورد این کتاب، معلومات ندارد و و نه به آوازه های فيسبوکی ارزش میدهد.

وی افزود نامزدی که فاقد برنامه های خوب باشد، حامیانش چنین تبلیغات نادرست را به نشر می رسانند.

نامبرده گفت: “نامزد ما برنامه های عملی دارد و بر اساس برنامه های خود پیش میرود و طی پنج سال گذشته، این را به اثبات رسانده است.”

نعمان دوست تحلیلگر امور سیاسی میگوید که جعل و تزویر، از لحاظ عقدوی و ژورنالیزم کار غیراخلاقی است.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که جعل باور مردم را میکشد، حقایق را مسخ میکند،  مردم را به دیده احمق مینگرد؛ پس این کار از هر لحاظ نادرست و مردود است.

در عصر کنونى، مردم به وسایل بیشتر معلوماتی دسترسی دارند، جعل افشا میشود و زمانیکه یک شخص یکبار جعلکار ثابت شد، باز بالای گفته های حقیقی آنها نیز مردم اعتماد نمی کنند.

دوست، از ارگان های عدلی و قضایی میخواهد که باید بر ضد چنین اشخاص بی تفاوت نباشند، قضایای جعلی را بررسی کنند و عاملین آن را به جزای اعمال شان برسانند.

نتیجۀ حقیقت یابی:

آژانس خبری پژواک در یک برنامۀ جدید؛ حقایق را بررسی کرده و برای مردم نشان میدهد، که این خبر؛ از جمله کتگوری های “درست، کمی درست، نیمه درست، تاحدی درست و نادرست”، در کتگوری نادرست جای دارد.

جاوید هميم کاکړ

Hits: 6545

Check Also

شایعات دادن امکانات نظامی از سوی اردوغان به دوستم نادرست است

کابل (پژواک، اول سرطان، ۱۴۰۰): شایعات نشر شده در شبکه های اجتماعی که گویا رجب طیب اردوغان …