د ولسمشرۍ نوماندانو په اړه جعلي فېسبوک پاڼو اندېښنې راولاړې کړې دي
گزارش های فیچری - September 11, 2019

صفحات جعلی در مورد نامزدان ریاست جمهوری نگرانی هايى را ايجاد کرده است

کابل (پژواک،۲۰ سنبله ٩٨): به نام و عنوان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، ده ها صفحۀ جعلی ساخته شده که در برخی صفحات بخصوص صفحات جعلی که به نام تورسن ايجاد شده است، علیه نامزدان دیگر، تبلیغات منفی و غیراخلاقی صورت میگیرد.

بر اساس یافته ها؛ از جمله ١٧ نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تنها به نام (نور رحمان ليوال) صفحۀ جعلی فيسبوک ساخته نشده است؛ اما به نام ١٦ نامزد دیگر، در مجموع ٥٣ صفحۀ جعلی فيسبوک ساخته شده، که بیشتر آن (١٢) صفحات، به نام محمد اشرف غنی رئیس جمهور کنونی است.

نهادهای ناظر بر انتخابات و آگاهان میگویند که ارگان های ذیربط، باید از فعالیت چنین صفحات جلوگیری نمایند؛ زیرا بالای اذهان مردم و انتخابات در جامعه تاثیر منفی ميگذارد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری، بتاریخ ٦ میزان برگزار شود. کارزارهای انتخاباتی برای این انتخابات، به تاریخ شش میزان آغاز یافته است.

برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری، ١٨ تن ثبت نام کرده بودند؛ اما زلمی رسول به نفع یک نامزد دیگر، از نامزدی اش گذشت و محمد حنیف اتمر نیز کمپاین های انتخاباتی خود را به تعویق انداخته است.

 در جریان مبارزات انتخاباتى، نامزدان و حامیان آنها از راه های مختلف تلاش میکنند که آرای مردم را به دست بیاورند؛ اما برخی افراد براى ناچيز نشان دادن نامزدان، از راه های تبلیغاتی استفادۀ نادرست میکنند؛ تا از پیروزی آنها جلوگیری نمایند.

با گشایش کارزارهای انتخاباتی در افغانستان، در رسانه های اجتماعی بخصوص فيسبوک، رقابت های نادرست آغاز شده و تلاش میشود که از طریق صفحات جعلی فيسبوک، اذهان مردم در برابر نامزدان دیگر ریاست جمهوری، مغشوش شود.

آژانس خبری پژواک، صفحات جعلی و اصلی نامزدان را به دست آورده است و آن را به مردم معرفی می نماید تا مردم را در عرصۀ انتخاب نامزد دلخواه شان، با مشکلات مواجه نکنند.

در این تحقیق؛ صفحات اصلی، جعلی و نا تایید شدۀ فيسبوک نامزدان، به شما معرفی میشود:

اسامى نامزدان و معلومات در مورد صفحات اجتماعی آنها، بر اساس ترتیب لیست نهایی اعلام شدۀ نامزدان ریاست جمهوری از سوی کميسیون مستقل انتخابات، نگاشته شده است.

رحمت الله نبيل

۱- رحمت الله نبيل:

طاهر سعادت رئیس دارالانشاى تکت انتخاباتی (امنیت و عدالت) به رهبری رحمت الله نبیل، به آژانس خبری پژواک، صفحۀ اصلی این تکت انتخاباتی را نشانی کرد.

بر صفحۀ اصلی فيسبوک نبیل؛ علاوه بر عکس وی، بيرقى به رنگ فیروزه ای که بالایش “امنیت و عدالت” نگاشته شده است دیده میشود.

اما در صفحات جعلی که به نام وی ساخته شده است، عکس های دیگر به مشاهده میرسد و به نام های مختلف ساخته شده است.

فيسبوک های ساخته شدۀ جعلی به نام نبیل: https://bit.ly/2khazmIhttps://bit.ly/2lTUaEY  – https://bit.ly/2lBmv2C

در این سه صفحۀ فيسبوک، برخی اظهارات و نوشته های نبیل به نشر رسیده است:

طاهر سعادت رئیس دارالانشاى این گروه، در مورد صفحات اصلی شبکه های اجتماعی آن گفت: “ما صفحاتى داریم که وریفای (تصدیق) شده است و شخصاً نبیل صاحب، در این خصوص در صفحۀ خود گفته است که این صفحۀ رسمی ما است.”

وی افزود که آنها تاکنون در مورد صفحات جعلی به نام رحمت الله نبیل، به کسی شکایت نکرده اند.

۲- سيد نورالله جليلي:

با وجود تماس و تقاضاهای مکرر آژانس خبری پژواک، اعضای این گروه حاضر به ارایۀ آدرس های رسمی صفحات اجتماعی این گروه نشدند؛ اما به نام وی، چهار ضفحۀ فيسبوک ساخته شده است و هیچ یک آن، از سوی ادارۀ فيسبوک یا این گروه انتخاباتی، تایید نشده است.

آدرس های این چهار صفحه قرار ذیل است : https://bit.ly/2lD6JnVhttps://bit.ly/34fM0Zthttps://bit.ly/2lxpAB3https://bit.ly/2lXwO1l

از جمع این چهار صفحه، در سه صفحۀ ذکر شده، به نفع جلیلی تبلیغات شده است؛ اما در یک صفحۀ ديگر، هیچ مضمونى به نشر نرسیده است.

نجیب الله معنوی رئیس دفتر مطبوعاتی جلیلی گفت: “ما تاهنوز با صفحات جعلی بیشتر رو به رو شده ایم؛ اما تاکنون در مورد آن هیچ اقدامى نکرده ایم”

فرامرز تمنا

 ۳ – فرامرز تمنا:

در صفحه اصلی فیسبوک، در پهلوی عکس فرامرز تمنا تصاویر دو معاون او و شعار “آینده یافتنی نیست، ساختنی است”، نصب شده است.

بربنیاد یافته های پژواک، سه صفحه دیگر فیسبوک به نام تمنا ساخته شده و در این صفحات، عکس های دیگر با نوشته های متفاوت نصب شده است.

آدرس های این صفحات جعلی: https://bit.ly/2ks7wbghttps://bit.ly/2ktl1Y3https://bit.ly/2lZA24v

در این صفحات، بدون چند عکس از فرامرز، چیز دیگرى نشر نشده است.

بکتاش صابری رئیس عملیاتی دسته انتخاباتی فرامرز تمنا، در باره این صفحات جعلی گفت: “یک یا دو موارد را دریافتیم؛ مگر ما در بارۀ آنها بخاطرى اقدام نکردیم که داکتر صاحب، کدام چیز منفی ندارد؛ پس آنها چه را نشر خواهند کرد؟”

شيدا محمد ابدالي
شيدا محمد ابدالي

۴– شيدا محمد ابدالي:

دفتر شیدامحمد ابدالی گفت که این تکت انتخاباتی؛ دو صفحۀ اصلی فیسبوک دارد، که نام یکی از آن به انگلیسی و دیگرى نیز به دری نوشته شده است.

به نام ابدالی، سه صفحه دیگر فیسبوک نیز ساخته شده است.

آدرس های این سه صفحه جعلی قرار ذيل است:  https://bit.ly/2kqIdpShttps://bit.ly/2lviRaOhttps://bit.ly/2kqFM6P

حکمت الله اسحاقزی سخنگوی دسته انتخاباتی شیدا محمد ابدالی گفت که تا اکنون، چند بار با صفحاتى روبرو شده اند که در بارۀ آنان تبليغات منفی میکردند.

وی افزود: “بخش آی تی ما تلاش میکند که از فعالیت های این گونه صفحات جعلی، جلو گیری نماید.”

اسحاقزی، در پاسخ به یک پرسش گفت که آنها در باره این صفحات، تا اکنون دو بار به وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتى شکایت کرده اند؛ اما تا حال کدام اقدامى نکرده است.

این در حالي است که از جمع این سه صفحه، در یکی از آن، تصویرها و معلومات کوتاه در باره نشست های ابدالی نشر شده؛ در یکى ديگر آن تا کنون چیزى نشر نشده و در سومى نیز بر عليه سایر کاندیدان، اظهاراتى صورت نگرفته است.

احمد ولي مسعود

۵- احمد ولي مسعود:

فهیم قیامی سکرتر احمد ولی مسعود گفت که صفحه اصلى فیسبوک احمدولی مسعود، از سوی اداره فیسبوک تصدیق شده است.

در صفحه اصلی مسعود؛ در پهلوی عکس ویژه وی؛ در تصویر دیگر، مسعود در یک نشست با مردم دیده میشود.

اما به نام او چهار فیسبوک جعلی دیگر ( https://bit.ly/2lxBUBjhttps://bit.ly/2lvt334https://bit.ly/2lRIO4j

https://bit.ly/2kirHIL ) نیز ساخته شده است.

در يک بخش یکی از این چهار صفحه، به گفتگوی رئیس جمهور غنی با طلوع نیوز اشاره شده و نگاشته شده است: “طلوع نیوز را می ستایم، چلوصاف محترم اشرف غنی را از آب کشید. بار کج به منزل نمیرسد.”

از جمع این چهار صفحه، در دو صفحه دیگر آن نیز برعلاوۀ توصیف احمدولی، بعضی چیز های دیگر که به انتخابات تعلق نمی گیرد، نشر شده است. سکرتر احمد ولی مسعود گفت: “ما از سوی صفحات جعلی با کدام مشکل روبرو نشدیم؛ به همين خاطر تا اکنون شکایت هم نکردیم.

نور رحمان ليوال

۶- نور رحمان ليوال:

لیوال تنها یک صفحه اصلی فیسبوک دارد.

به نور رحمن ليوال او صفحات دیگر ساخته نشده است.

داکتر محمد یحیی ویار معاون دوم تکت انتخاباتی نور رحمان لیوال گفت که هرگونه تبلیغات در فیسبوک، به نفع آنان میباشد.

او افزود: “در باره ما هر موضوعى که در فیسبوک یا رسانه ها نشر میگردد، اگر اختلافات یا موضوعات سیاسی باشد، به نفع ما است؛ تا اکنون ما شکایت نیز نکردیم.”

انجنیر محمد شهاب حکيمي

۷- انجنیر محمد شهاب حکیمی

در صفحه اصلی فیسبوک حکیمی؛ در پهلوی عکس ویژه وی، تصویر برخى ماین پاکان دیده میشود.

دو صفحه دیگر فیسبوک، تايید ناشده به نام وی  (https://bit.ly/2lBxWr4https://bit.ly/2lDiGtN ) نیز ساخته شده است. دراین صفحات، خبرها و تصاویر مبارزات انتخاباتی این نامزد ریاست جمهوری نشر شده است. هیواد ملکزاده سکرتر شهاب حکیمی گفت که در صفحات فیسبوک و سایر رسانه های اجتماعی، تبلیغات منفی در باره این تکت انتخاباتی نشده است.

محمد اشرف غني

۸- محمد اشرف غنی

بربنیاد معلومات دفتر محمد اشرف غنی، در صفحه اصلی فیسبوک وی؛ دو تصویر غنی همراه با یک تصویر دیگر رسامی شده، نصب است.

اما در میان نامزدان، به نام محمد اشرف غنی بیشترین صفحات تائید نشده در فیسبوک ساخته شده است.

اما آدرس های این ۱۲ صفحه: https://bit.ly/2kskwO6- https://bit.ly/2lvFKLehttps://bit.ly/2kqRm1Nhttps://bit.ly/2lCFsC1https://bit.ly/2lwm75E- https://bit.ly/2lXL2zk- https://bit.ly/2k258ry- https://bit.ly/2lvG7FC- https://bit.ly/2khgTKWhttps://bit.ly/2lxDaExhttps://bit.ly/2khn8OU- https://bit.ly/2k3gJGS

در یکی از این صفحات، در پایان یک فکاهی نگاشته شده است:

 “برداشت: ۱ـ مجاهدین، دو نقطه (چور، حمله) را به آسانی میدانند.

 ۲ـ از نامزدانى که دارای پیشینه جهادی اند؛ برنامه امنیتی، اقتصادی، تعلیمی، صحی و دیگر برنامه های عام المنفعه را آرزو نکنید!!! اهداف آنان دیگر است.”

در یکی از صفحات دیگر جعلی، به نام غنی نگاشته شده است که ریاست اجرائیه، مکتوب هايی را به زبان پشتو قبول ندارند. در این نوشته رئیس اجرائیه داکتر عبدالله، به نام بد یاد شده است.

احسان الله ارغندیوال مسئول رسانه های اجتماعی غنی گفت که آنان در رسانه های اجتماعی، در باره صفحه های جعلی تحقیق میکنند.

او افزود: “ما اگر کدام صفحه جعلی را دریابیم، آن را از بین میبریم و در این مورد تحقیقات را آغاز کرده ایم.”

ډاکټر عبدالله عبدالله

 ٩- داکتر عبدالله عبدالله:

در صفحه اصلی فیسبوک داکتر عبدالله عبدالله، تصاویر خودش با دو معاون وی  و بعضی اشخاص دیگر دیده میشود.

به نام این نامزد ریاست جمهوری، سه صفحه دیگر فیسبوک نیز ساخته شده که این دسته انتخاباتی آن را تائيد نمی کند.

آدرس های این سه صفحه: https://bit.ly/2lZJnJHhttps://bit.ly/2lXKHwyhttps://bit.ly/2kqW9QI

از جمع این سه صفحه، در یکی از آن ها به نفع داکتر عبدالله نشرات شده و دو صفحه دیگر آن باز نمیشود.

در این باره، فریدون خوزون سخنگوی دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت هر صفحه ای که در باره آنان تبلیغات منفی میکند، آن را از بین برده اند.

وی افزود: “صفحاتى که به گونه ما ساخته شده است و تبلیغات مثبت میکند، آن برای ما خوب است و هرکدام که تبلیغات منفی میکند، آن را ما از بین ميبریم.”

محمد حکيم تورسن

۱۰ – محمد حکيم تورسن

صفحه اصلی فیسبوک تورسن؛ به نام “حامیان محمد حکیم تورسن نامزد مستقل ریاست جمهوری” است و در این صفحه همراۀ لنگی تصویر این نامزد نصب شده است.

به نام تورسن، چهار صفحه جعلی فیسبوک ساخته شده است.

در این صفحات جعلی (https://bit.ly/2k1Gtn1https://bit.ly/2knsoR7https://bit.ly/2lJpOF1https://bit.ly/2lXKlG3) بر خلاف نامزدان دیگر تبلیغات شده، که بعضاً شکل طنزی دارد.

در یکی از نوشته های این صفحات جعلی به نام تورسن، به حکومت وحدت ملی یعنی رئیس جمهور و رئیس اجرائیه که هردو نامزدان ریاست جمهوری اند، اشاره شده و آمده است: “هر چیز که دل شان خواست انجام دادند، ملت سکوت کرد، بالاخره یک روز در فیسبوک خود پروفایلم را سیاه ساختم، دشنام دادم و…”

گرادننده این صفحه جعلی فیسبوک، رئیس جمهور محمد اشرف غنی، رئیس اجرائیه داکتر عبدالله و مشاور رئیس جمهور شاه حسین مرتضوی را به نام های بد یاد کرده است.

همچنان در یکی از این صفحات جعلی آمده است: “در زمان حکومت من، قطعه محافظین ویژه ارگ را از دختران بازیکن تکواندو و کاراته میسازم؛ بخاطرى که مردان همیشه برای وطن، مايۀ شرم شده اند.

در این نوشته، در این باره نام های دو تن به گونۀ مثال آورده شده است و در پایان نوشته آمده است: “تاج سر و رئیس جمهور آینده شما محمد حکیم تورسن.”

در یکی از این صفحات جعلی، راى به رئیس جمهور کنونی و نامزد ریاست جمهوری “راى به قاتل” شمرده شده و در یک عکس جعلی که مردم، کدام کسی را به خاک می سپارند و رئیس جمهور به آنان با دست اشاره کرده، نوشته شده است: “مرگ حق است؛ اما من در حق شما کوتاهى نکرده ام.”

بهیر امرخیل سکرتر حکیم تورسن در این باره گفت: “ما از طریق صفحه اصلی خود، این موضوع را با مردم شریک کردیم، در سایر صفحات که در باره ما چیزی نشر میشود، به ما ربط ندارد و جعلی است.”

۱۱ـ گلبدین حکمتیار:

دسته انتخاباتی حکمتیار فیسبوک ویژه ندارد.

فضل غنی حقمل عضو دفتر مطبوعاتی حکمتیار گفت که در رسانه های اجتماعی، صفحه رسمی آنان به گونه اتومات بلاک میشود.

وى افزود: “ما در مورد این مشکل، با وزارت اطلاعات و فرهنگ و ادارات مربوطۀ دیگر تماس گرفتیم؛ اما تا اکنون پاسخ نداده است.”

اما به نام گلبدین حکمتیار، دو صفحه فیسبوک (https://bit.ly/2lPtiWDhttps://bit.ly/2kqXas1 ) ساخته شده است.

از این دو صفحه که حزب اسلامی میگوید که به آنان ربط ندارد، اظهاراتى بر خلاف نامزدان دیگر نیست؛ اما بعضی نوشته هايی وجود دارد که مشابه اظهارات حکمتیار نیست و در یک جا ویدیويى نیز نشر شده که مردم بالای حکمتیار انتقاد کرده اند.

عبداللطيف پدرام

 ۱۲-عبداللطيف پدرام

در صفحۀ اصلی عبداللطیف پدرام، دو عکس وی نصب شده که در این عکس، پدرام دست خود را بلند گرفته است.

به نام پدرام، یک صفحۀ دیگر نیز ساخته شده است که در حال حاضر باز نمی شود. ایرج یک تن از اعضای بخش روابط این تکت انتخاباتی، در این خصوص گفت: “اگر ما به هر اندازه این صفحات را از بین ببریم، باز صفحات دیگر ساخته میشود؛ به همين خاطر ما در مورد آن هیچ فکر نمی کنیم.”

١٣- نورالحق علومی:  

پژواک، با اعضای انتخاباتی و رهبران این تکت، ضمن تماس های تيلیفونی، روابط مستقیم برقرار کرد تا لینک های صفحات رسمی تکت انتخاباتی خویش را با آژانس خبری پژواک در میان بگذارد؛ اما بهانه های مختلف کرده و با گذشت چندین روز، لینک های صفحات رسمی خویش را با آژانس خبری پژواک شریک نکرده اند.

در فيسبوک به نام نورالحق علومی سه صفحه ساخته شده است.

آدرس های این صفحات طور ذیل است: https://bit.ly/2ltNzAZhttps://www.facebook.com/profile.php?id=100022755999821https://www.facebook.com/profile.php?id=100029535907619

https://bit.ly/2ltNzAZhttps://www.facebook.com/profile.php?id=100022755999821https://www.facebook.com/profile.php?id=100029535907619

متصدی این صفحات برخی تصاویر علومی را به نشر رسانده است.

بشیراحمد بیژن معاون اول نورالحق علومی، در این مورد گفت که در مورد آنها صفحات جعلی ساخته نشده است؛ اما برخی گروه هايی هستند که علیه آنها تبلیغات میکنند.

بیژن افزود: “برای ما مهم نیست که چه کسی صفحات جعلی میسازد؛ زیرا در گروه انتخاباتی ما نه فساد جای دارد و نه هم تعصب؛ زیرا مردم در مورد ما سخنان منفی زده نمی توانند.”

محمد ابراهيم الکوزى

۱۴- محمد ابراهيم الکوزى:

در صفحۀ رسمی الکوزی دیده میشود که ضمن عکس اختصاصی وی، یک عکس دیگر به مشاهده میرسد که الکوزی در بین برخی افراد ايستاده است.

به نام الکوزی سه صفحۀ دیگر نیز ساخته شده است که تکت انتخاباتی ذکرشده، آن را تایید نمی کند.

آدرس های این دو صفحه قرار ذیل است: https://bit.ly/2jWhstehttps://bit.ly/2kqGBwt

از جمع این دو صفحه، در یک صفحه تصاویر برخی نشست های الکوزی به نشر رسیده است؛ اما در بخشى از صفحۀ دیگر نوشته شده است که رئیس استخبارات امریکا، فیصله کرده که دوسیۀ ترویج گروه داعش، از سوی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، به محکمۀ بین المللی فرستاده شده است.

دوکتور غلام فاروق نجرابی

۱۵-غلام فاروق نجرابی:

به نام نجرابی، سه صفحۀ فيسبوک ساخته شده است.

از جمع این صفحات، در یک صفحه در کنار عکس، منظرۀ طبیعی نصب شده است.

به نام وی، یک صفحۀ دیگر نیز ساخته شده است که برخی پیام های وی در این صفحه به نشر رسیده است.

 داکتر غلام فاروق نجرابی گفت که نامزدان و مردم، تاهنوز برای تبلیغات منفی علیه وی کدام صفحۀ جعلی نساخته اند.

وی افزود: “من نه در مورد کسی بد و رد میگویم و نه مردم در مورد من سخنان بد میگویند؛ زیرا من فکر نمی کنم که کسی بر ضد من صفحۀ جعلی بسازد.”

عنايت الله حفيظ

۱۶- عنايت الله حفيظ:

در صفحۀ اصلی حفیظ ، ضمن عکس وی، یک تصویر گروهى از نظامیان دیده میشود.

اما به نام وی دو صفحۀ دیگر (https://bit.ly/2lByWeOhttps://bit.ly/2kt0d2V ) نیز ساخته شده است.

عنایت، مسئول دفتر حفیظ گفت که آنها هنوز مخالفانى را که بر ضد این تکت انتخاباتى تبلیغات منفی داشته باشند ندارند؛ به همين خاطر در مورد این صفحات جعلی، هیچ اقدام نکرده اند.

محمد حنيف اتمر

۱۷- محمد حنيف اتمر:

در صفحۀ اصلی محمد حنیف اتمر، ضمن عکس وی، بیرق ملی که در بگروند آن تصویر یک نشست نصب شده است، دیده میشود.

اما به نام اتمر، چهار صفحۀ جعلی دیگر نیز ساخته شده است که تیم انتخاباتی به رهبری اتمر میگوید که مربوط به آنها نمی شود.

آدرس های این صفحات: https://bit.ly/2lQZl8Chttps://bit.ly/2kqEhpdhttps://bit.ly/2khfoMOhttps://bit.ly/2lwJiwE

از جمع این صفحات، در یکى نگاشته شده است: “عامل تمام مشکلات از جمله قومی، زبانی و سمتی نظام بی اداره، سست عنصر و مزدور جان کری می باشد.”

قادرشاه سخنگوی محمد حنیف اتمر، در مورد این چهار صفحه گفت که برای جلوگیری از فعالیت این صفحات، هیچ اقدامى نکرده است.

اما وی افزود: “این موضوع را با تیم شریک ساختیم؛ تا از طریق صفحات اصلی به مردم بگوییم که این صفحات مربوط به ما نمی باشد.”

آخرين نامزاد داکتر زلمی رسول است که در آغاز کارزارهای انتخاباتی، از تکت انتخاباتی “دولت ساز” به رهبری محمد اشرف غنی اعلام حمایت کرد.

نهادهای ناظر بر انتخابات

از سوی دیگر، مسئولین نهادهای ناظر بر انتخابات گفت که در صفحات اجتماعی، باید به هیچ کسی توهین نشود و در کنار آن، باید گزارشات نادرست نشر نگردد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی فیفا، در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که اظهارات نادرست در صفحات اجتماعی، اذهان مردم را تغییر ميدهد و بالای روند کمپاین آنها تاثیر منفی می گذارد.

وی افزود: “سویۀ تحصلی مردم بسیار بالا نیست؛ چنین اظهارات و نظریات، آنها را متاثر کرده و در برابر نامزدان عقده مند میشوند و رای نمی دهند.”

یوسف رشید تاکید کرد که ارگان های ذیربط ، باید برای جلوگیری از چنین نوشته ها یک میکانیزم منظم ایجاد نمایند.

همچنان محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا، به آژانس خبری پژواک گفت که تبلیغات منفی از طریق فيسبوک و بخش های دیگر از رسانه های اجتماعی، بالای اذهان مردم تاثیر منفی میگذارد، که بايد جلو آن گرفته شود.

وی افزود: “برای جلوگیری از چنین صفحات، باید قانون ساخته شود و برخی محدودیت ها باید وضع گردد و عاملین آن باید مجازات شوند.”

ایوب زاده همچنان گفت که کمیسیون انتخابات و نهادهای ناظر بر روند انتخابات، باید سطح آگاهی مردم را بالا ببرند تا مردم بالای چنین صفحات باور نکنند.”

فضل احمد معنوی آگاه امور انتخاباتی و رئیس پیشین کمیسیون انتخابات، به آژانس خبری پژواک گفت که وزارتخانه های مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و اصلاعات و فرهنگ، باید از فعالیت چنین صفحات جعلی در شبکه های اجتماعی جلوگیری نمایند.

وی نیز علاوه کرد که تبلیغات منفی از طریق چنین صفحات اجتماعی، بر اذهان رای دهندگان تاثیر منفی دارد و نمی توانند به نامزد مورد علاقۀ خود رای دهند.

معنوی افزود: “ما و شما میدانیم که بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اختلاف ها موجود است؛ اما بر ضد یک دیگر باید از چنین طریقه استفاده نکنند؛ زیرا جوانان بیشتر از فيسبوک استفاده می کنند و بالای آنها تاثیر منفی می گذارد.”

نهادهای ذیربط:

محمد رفیع صدیقی رئیس کمیتۀ رسانه های کمیسیون انتخابات، در این خصوص به آژانس خبری پژواک گفت که در افغانستان، در بخش فعالیت رسانه های اجتماعی هیچگونه پالیسی وجود ندارد؛ زیرا آنها نمی توانند در برابر چنین فعالیت ها اقدام نمایند.

صدیقی افزود: “هیچ سیستمى که ما بتوانیم از طریق آن، صفحات اصلی نامزدان را شناسایی و در صورت سرکشی، آنها را جریمه کنیم موجود نیست؛ اما حکومت و ما در مورد جلوگیری از آن هیچ پالیسی نداریم.”

شکیب کامجو سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، به آژانس خبری پژواک گفت که آنها زمانی برای جلوگیری از صفحات جعلی اقدام کرده می توانند که نامزدان شکایت کنند.

به گفتۀ کامجو، پس از شکایت؛ این وزارت میتواند صفحات و ویبسایت های جعلی را از بین ببرد.

وی افزود: “این کار بسیار ساده است، ما فورمه ها داریم، آنها باید این فورمه ها را پر نمایند؛ دیگر امور جلوگیری آنها مربوط ما میشود.”

بر اساس معلومات وی، در صورتى که فعالیت چنین صفحات جعلی بیرون از کشور نیز باشد، آنها میتوانند از طریق سفارتخانه ها و وزارت خارجه، از فعالیت آن جلوگیری نمایند.

 کامجو گفت که تاکنون در مورد صفحات جعلی، هیچ نامزد با وزارت مخابرات تماس نگرفته؛ بناءً آنها نمی توانند که خودسرانه در این خصوص اقدام نمايند.

بهشته ارغند

Hits: 5504

Check Also

سخنان مایکل مک‌کال در مورد ایجاد مؤسسات جعلی در افغانستان ادعای اثبات ناشده‌است

کابل (پژواک ۲۴ جدی ۱۴۰۲): رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا گفته که ا…